آخرین اخبار

18. خرداد 1398 - 0:50   |   کد مطلب: 24069
مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان گفت: هنوز محصولات کشاورزی تولید شده شهرستان با بسته بندی غیر آبرومندانه به بازار عرضه می شود و افرادسود و و دلالان از آشفته بازار استفاده کرده و محصولات خارجی و یا تولیدات دیگر استان ها را به گردشگران و مسافران عرضه می کنند.

«مسعود اکبری» در گفت و گو با خبرنگار رودآور، گفت: تک محصولی بودن تویسرکان و وابستگی اقتصاد و کشاورزی آن به یک محصول تولیدی با توجه به تجربه حداقل 50 سال اخیر نشان می دهد که اقتصاد شهرستان، هر ساله تحت الشعاع اوضاع آب و هوایی قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: در سال های گذشته گاهی محصول کشاورزان دچار تگرگ زدگی و گاهی سرمازدگی شدند و خشکسالی هم در این میان خساراتی به محصولات باغداری و کشاورزی تویسرکان وارد کرد به طوری که حتی بخش قابل توجهی یا تمام تولیدات یک باغدار خسارت دید.

مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان افزود: در این میان برخی کشاورزان که از خدمات بیمه استفاده می کردند دلخوش به جبران خسارت بودند، اما متأسفانه هنوز شاهد هستیم که شرکت های بیمه بخشی قابل توجهی از خسارت آنان را پرداخت نکرده اند و بسیاری از کشاورزان به دلیل عدم اعتماد به این شرکت ها،، محصولات خود را بیمه نمی کنند.

اکبری عنوان کرد: گردوی تویسرکان در کشور و حتی جهان تک است اما از آنجا که هر ساله احتمال سرمازدگی دارد بهتر است کشاورزان تنها به محصول گردو اکتفا نکنند چرا که ما می توانیم با تولید سیر با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوایی برداشت کمی و کیفی بالایی داشته باشیم.

وی گفت: برداشت 15 تن سیر از هر هکتار در تویسرکان، نشان از کمیت بالای این محصول و درآمدزایی آن دارد و کیفیت سیر تولیدی در شهرستان از چینی و اوکراینی و سایر مناطق ایران بهتر است چرا که سیرهای وارداتی هیچ گاه طعم، بو و خاصیت سیر تویسرکان را ندارند.

مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان تصریح کرد: علاوه بر سیر، زعفران و یا حبوبات دیمی هم می تواند کشت جایگزین دیگر کشاورزان باشد و مسئولان با فرهنگ سازی مناسب، کشاورزان را ترغیب به تولید چند محصول کشاورزی کنند.

اکبری همچنین گفت: هنوز متأسفانه محصولات کشاورزی تولید شده تویسرکان با بسته بندی غیر آبرومندانه به بازار عرضه می شود و افراد سودجو و دلالان از آشفته بازار استفاده کرده و محصولات خارجی و یا تولیدات دیگر استان ها را به گردشگران و مسافران عرضه می کنند.

وی تأکید کرد: تا زمانی که یک یا چند تشکل فنی تشکیل و یک تعاونی قوی پا به کار نشود و همچنین منزگاه عمومی برای جمع آوری گردو و محصول تولید شده خود تویسرکان ایجاد نشود، اوضاع همین گونه است و محصولات بدون بسته بندی مناسب عرضه می شود.

مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان افزود: سرمایه گذاری در راستای صنایع تبدیلی و بسته بندی شکیل، دوری از تک محصولی و پرداختن به محصولات جایگزین همه و همه می تواند در پیشرفت و پویایی اقتصاد تویسرکان اثربخش باشد.

اکبری گفت: اینکه 20 کیلو گردوی مرغوب را درون گونی سیاه ریخته و در بازار فروش عرضه کنیم تفاوت بسیاری دارد با اینکه یک کیلو از همان گردو را با بسته بندی مناسب برای فروش بیاوریم، بی تردید بسته بندی مناسب ارزش افزوده محصول را بالا می برد، اما هنوز مشخص نیست که چرا در سال های گذشته اقدامات زیربنایی برای عرضه محصولات بسته بندی شده مناسب در شهرستان مهیا نشده است.

وی تصریح کرد: تویسرکان نیاز به یک بازارچه برای عرضه حداقل دو محصول خوب خود، یعنی گردو و عسل دارد تا مسافران و گردشگرانی که به شهرستان می آیند با خیالی آسوده و مطمئن محصول اصل شهرستان را خریداری کنند.

مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان در ادامه گفت: هر چیزی که ثبات در تولید و بخش کشاورزی ایجاد کند اقتصاد مقاومتی است، چرا که اقتصاد مقاومتی آسیب پذیری کشور را در برابر نوسانات ناامنی غذایی تضمین می کند و در نتیجه درآمد کشور  در این بالا و پایین شدن قیمت ها تهدید نمی شود.

اکبری افزود: هم کشاورز و هم مسئولان باید هر کدام به سهم خود فعالیت های اثربخش تری انجام دهند، کشاورز با تحقیق درباره بهتر و بیشتر تولید کردن محصول خود و توجه به آب و خاک و مسئولان نیز با فرهنگ سازی و به ویژه کنترل و نظارت واردات و تشویق و ترغیب کشاورزان به استفاده از ابزارهای نوین و علوم جدید کشاورزی اقدامات لازم را برای افزایش راندمان تولیدات انجام دهند.

وی گفت: می شود با کمترین اصلاح در بخش کشاوری با تحقیق، بیشترین تولید را داشته باشیم تولیدی که مناسب باشد و با ایجاد امنیت غذایی، وابستگی به خارج و اثرپذیری از تحریم ها را کمتر کند و اگر چنین شود، خود به خود اقتصاد مقاومتی حل می شود.

فاطمه زنگنه

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان