آخرین اخبار

15. شهريور 1395 - 11:18   |   کد مطلب: 24186
احتمالا برای عموم مردم هم شنیدن سوت قطار مهم باشد نه نیت پشت سرآن و امید است حتی اگر به نیت انتخابات هم شده اینبار وعده مسئولان محقق شود و از سوی دیگر این نگرانی وجود دارد که انتخاباتی شدن راه‌آهن غرب کشور، کیفیتِ آن را قربانی مطامع انتخابات و سیاست نکند.

به گزارش رودآور به نقل از همدانستان؛ سال۸۸ و در اوج رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری، افتتاح راه‌آهن شیراز و اتصال این شهر به خطوط ریلی تبدیل به یک ماجرای رسانه‌ای شد. عده‌ای معتقد بودند راه آهن به صورت نمادین افتتاح شده است تا زمینه را برای بهره‌برداری‌های سیاسی فراهم کند وگرنه این خط آهن نه کیفیت دارد و نه آمادگی‌های لازم برای خدمت رسانی و این مسئله به یکی از هزار داستان آن سال تبدیل شده بود. دولت وقت، راه‌آهن شیراز را دستاورد خود اعلام می‌کرد و مخالفین دولت، آن را پروژه‌ای ناقص که صرفا برای انتخابات افتتاح شده است، می‌دانستند. اینکه کدام یک برحق بودند، مورد نظر نیست بلکه انتخاباتی شدن طرح مهمی چون راه‌آهن قابل توجه است.

مطابق وعده‌ها، کشور در آستانه‌ی انتخابات ریاست‌جمهوری۹۶، شاهد افتتاح راه آهن غرب کشور خواهد بود که تهران را به همدان متصل می‌کند و در ادامه به سنندج رفته و از سوی دیگر به کرمانشاه هم متصل خواهد شد تا راه کربلا را در پیش گیرد.

راه‌آهن تهران-همدان از جمله مسائل مورد تاکید در سفر سال۸۳ مقام معظم رهبری به همدان بود که با تصویب مجلس و اضافه شدن سنندج، به راه آهن تهران-همدان- سنندج تبدیل شد.

شروع ساخت این راه‌آهن از دولت نهم آغاز و در اواخر دولت دهم ریل‌گذاری آن شروع شد. این پروژه مهم، جزئی از طرح‌های مهرماندگار بود که قرار بود تا پایان دولت دهم به اتمام برسد که اینگونه نشد.

۵۵ درصد راه‌آهن تهران- همدان- سنندج تا سال ۹۰ ساخته شده بود و معاون عمرانی وقت استانداری همدان از۱۰۰ میلیارد تومان هزینه زیرسازی و ۶۰ میلیارد تومان هزینه ریل‌گذاری تا آن زمان خبر داد. سامری پیش‌بینی می‌کرد با تخصیص ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار این خط ریلی نیمه نخست ۱۳۹۳ به بهره برداری برسد. اما کمبود ریل و دیگر مشکلات مانع از اتمام این پروژه شد.

سال ۹۴ با سفر رئیس جمهور به همدان، اعتبار برای اتمام این پروژه درنظر‌گرفته شد تا استاندار همدان خبر بهره‌برداری از راه‌آهن تا پایان سال ۹۵ و در نهایت سه ماهه نخست سال ۹۶ را اعلام کند.

اما در روزهای اخیر رئیس مجمع نمایندگان استان همدان اعلام کرد ریل‌گذاری این خط آهن از ابتدای سال متوقف شده است. اگرچه صحبت از شروع مجدد ریل گذاری وجود دارد اما سوال این است که با این افت و خیز آیا زمان وعده داده شد محقق خواهد شد؟ آیا دولت می تواند تا پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری۹۶ راه‌آهن را به همدان برساند و این افتخار را توشه‌ای برای مبارزات انتخاباتی خود کند؟ و یا اگر راه‌آهن به‌ همدان برسد استوار خواهد بود یا لنگ‌لنگان برای انتخابات خواهد آمد و بعد از آن برای انجام اقدامات تکمیلی و اصلاحی به خواب خواهد رفت؟

احتمالا برای عموم مردم هم شنیدن سوت قطار مهم باشد نه نیت پشت سرآن و امید است حتی اگر به نیت انتخابات هم شده اینبار وعده مسئولان محقق شود و از سوی دیگر این نگرانی وجود دارد که انتخاباتی شدن راه‌آهن غرب کشور، کیفیتِ آن را قربانی مطامع انتخابات و سیاست نکند.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان