آخرین اخبار

8. شهريور 1396 - 13:45   |   کد مطلب: 24188
ابعاد دیگر فاجعه منا از زبان یک روحانی کاروان حاضر در محل؛
مأموران سعودی اجازه طلب کمک را هم نمی دادند/ فاجعه منا؛ حادثه ای هدایت شده از سوی اسراییل
یکی از شاهدان عینی فاجعه منا گفت: مأموران آل سعود اجازه نمی دادند کسی حتی طلب کمک کند و مسئولانی را هم که آنجا بودند و هر کسی که می خواست اقدام به کمک کند و یا اینکه از گوشی های همراه برای مخابره اخبار استفاده کند، بلافاصله توقیف می کردند، دیدیم و شنیدیم عده ای را هم که در حال تهیه گزارش بودند دستگیر کردند.

«حجت الاسلام محمد میرزاخانی» در گفت و گو با خبرنگار رودآور، درباره فاجعه تلخ منا در جریان انجام اعمال حج، گفت: سال گذشته من به عنوان روحانی کاروان بودم، زمانی که ما برای انجام رمی جمرات از چادرها حرکت کردیم در ابتدا با ازدحام جمعیت روبرو شدیم و با راهنمایی مأموران سعودی به خیابانی دیگر، مسیر حرکت را تغییر دادیم.

وی اظهار کرد: تغییر مسیر به دلیل بسته شدن خیابان اصلی بود و به همین علت جز اولین نفراتی بودیم که وارد رمی جمرات شدیم و این برای خود ما هم تعجب آور بود که چگونه با آن همه گستردگی جمعیت جز اولین ها بودیم.

این روحانی کاروان افزود: هنگام بازگشت مأموران راه را بسته و آمبولانس ها در حرکت بودند و به یک باره مطلع شدیم چه اتفاقی افتاده است، جمعیت را در خیابان اولی که بسته شده بود به دلیل عبور یکی از شاهزاده های عربستانی نگه می دارند و این توقف همان و اتفاق افتادن فاجعه ای با آن بزرگی طرف دیگر.

حجت الاسلام میرزاخانی تصریح کرد: دیگر کسی، کسی را گویا نمی شناخت، لحظه به لحظه پیام ها و گزارش هایی می آمد و بیشتر متوجه می شدیم چه بر سر زائران بیت الله آمده است، گرمای هوا بیداد می کرد اما اوج فاجعه آنقدر شدید و دیدن صحنه های جان دادن هم وطنان ما غیرقابل تصور بود که دیگر تاب تحمل مشاهده کردن را نداشتم و بیهوش بر زمین افتادم و این افت فشارها و بیهوش شدن ها حتی کار مرا به بیمارستان هم کشاند.

وی عنوان کرد: حال و روز هیچ کدام از زائران خوب نبود، آن همه شهید و وضعیت نابسامان، اوضاع را لحظه به لحظه تلخ تر می کرد و هیچ کسی باور نکرد که این حادثه سهوی بوده است، چگونه می شود آن همه جمعیت را در یک خیابان محصور کرد؟!  این فاجعه یک جریان اتفاقی نبود که رخ دهد و بی تردید جریانی عمدی آن را هدایت می کرد.

این شاهد ماجرای فاجعه منا گفت: در این حادثه بزرگ در مرحله اول آل سعود که دشمن اصلی شیعه است مقصر بوده و بعد هم اسراییل، چرا که امنیت این بخش از دوران حج را انگلیسی ها اداره می کنند و تمام اقدامات انگلیسی ها هم زیر سطله و نظر اسراییلی ها هدایت می شود.

حجت الاسلام میرزاخانی افزود: مأموران آل سعود اجازه نمی دادند کسی حتی طلب کمک کند و مسئولانی را هم که آنجا بودند و هر کسی که می خواست اقدام به کمک کند و یا اینکه از گوشی های همراه برای مخابره اخبار استفاده کنند، بلافاصله توقیف می کردند، دیدیم و شنیدیم عده ای را هم که در حال تهیه گزارش بودند دستگیر کردند.

وی عنوان کرد: گرچه از اعضای کاروان ما جز فاجعه منا نبودند، اما پنج نفر از همین کاروان در حادثه سقوط جرثقیل که باز بی کفایتی آل سعود را روشن می کرد، زخمی و مجروح شدند.

این روحانی کاروان گفت: با وجود آنکه استان همدان در این رابطه شهیدی نداده بود اما غم و غصه هم وطنانمان امان از ما بریده بود، حال و روز خوبی نداشتیم و داغ دار عزیزانمان بودیم.

حجت الاسلام میرزاخانی همچنین با بیان اینکه کسی تمایل به تعطیلی حج ندارد، گفت: با این وجود باید مسئولان به گونه ای رفتار کنند تا اقتدار و عزت ایرانی و شیعه بودنمان حفظ شود.

وی گفت: اداره مکه و مدینه در دستان بی کفایت و بی مسئولیت آل سعود خائن است، در حالی که این دو شهر متعلق به کل جهان اسلام بوده و آنان نباید هیچ گونه بی حرمتی به شیعیان در مناسک حج و یا غیر آن داشته باشند.

فاطمه زنگنه

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان