آخرین اخبار

10. مهر 1395 - 7:11   |   کد مطلب: 24356
اینجا ملایر است، شهری که حالا شهره جهانی شده و آیین شیره پزی اش همانند انگور و کشمش آن بر بام دنیا ایستاده و برند جهانی تنها لایق نام و آوازه ملایر است.

 به گزارش رودآور به نقل از ایرنا جشنواره شیره پزی ملایر در روستای هدف گردشگری مانیزان در حالی هفتمین سال تولدش را جشن گرفت که پای گردشگردان خارجی را به این جشنواره باز کرد و هلهله جهانی شدنش را بلند آواز داد.
امسال اما حضور گردشگران خارجی در این جشنواره به همت و تلاش بخش خصوصی و دفاتر مسافرتی، نوید روشنی بر جهانی شدن این رسم و آیین سنتی ملایر بود، شروع راهی که مردم و مسئولان باید محکم گام بردارند و بر این افتخار و ارزش به خود ببالند و برای کیفی شدن آن همه توانشان را مضاعف کنند.
بخش قابل توجه و ویژه این جشنواره ابراز خوشحالی و تقدیر گردشگر زن فرانسوی از حضور در هفتمین جشنواره شیره پزی مانیزان بود که با استقبال بسیار خوب مسئولان و مردم خونگرم این خطه مواجه شد.
این گردشگر فرانسوی از مهمان نوازی مردم و اهالی روستای مانیزان تقدیر کرد و گفت: ایران کشوری بزرگ با مردمانی بسیار خوب و مهربان است و این کشور را خیلی دوست دارم و شیره انگور برایم خیلی جالب است.
اهدای تندیس ویژه جشنواره و سوغات روستای مانیزان به گردشگر فرانسوی از برنامه های جانبی این همایش بود.
صدای ساز و دهل این خطه حالا از سراسر ایران و جهان برای حضور در این جشن ملی دعوت می کنند تا پیچ و خم راه این روستای افتاده در پهنه سرسبزی و نعمت خدادادی را طی کرده و لحظه ای از دل نگرانی های دنیوی خود را رها کنند و شیرینی زندگی را با شیرینی شیره انگور عجین کنند.
حالا دیگر مانیزان و سفره های مخملین پهن شده از انگور و کشمش در دشت و دیار این سرزمین برای کسی نا آشنا نیست، مردمی بی کینه و مهربان که بدون احساس خستگی از چیدن انگور در کرت های تاکستان هایش، لبخند بر لب دارند و از جان و دل به مهمانان خوش آمد می گویند.
اجرای نمایش آیینی کاسه گردون، نوای ساز و دهل محلی، رقص چوبی محلی، اسب سواری، برپایی غرفه های سوغات، پخت آش محلی، چای ذغالی، نورافشانی، خواندن اشعار محلی و اجرای موسیقی محلی توسط هنرمندان ملایری نهایت تلاش مردمان ساده دل این خطه بود تا یک روز به یاد ماندنی و شاد را برای هموطنان خود رقم بزنند.
هنرمندان این خطه با زبان لری، کردی و گیلکی جشنواره شیره پزی ملایر را جار زدند و فضایی شاد را برای مهمانان مهیا کردند تا برای حضور در سال های بعد لحظه شماری کنند و طعم شیرین انگور و شیره و باسلقش چاشنی وجود گرم و پرمهر مردمان ایران زمین باشد.
این آیین حالا ظرفیتی مهم و ارزشمند برای جذب گردشگردان داخلی و خارجی شده، ظرفیتی که مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان نیز آن را برند گردشگری استان معرفی می کند و می گوید: این جشنواره ظرفیت های بسیار بالایی برای بهتر شدن را دارد.
علی مالمیر عصر پنجشنبه در هفتمین جشنواره شیره پزی ملایر در روستای هدف گردشگری مانیزان اظهار کرد: جاذبه های بسیار خوبی در بخش های تاریخی و طبیعی استان داریم که از مهمترین آنها میراث معنوی، میراث ناملموس، آداب و رسوم و بازی های محلی و غذای محلی است که ظرفیت های بسیار خوبی برای جذب گردشگر است.
وی ادامه داد: بر اساس بازخوردهایی که از گردشگران داشتیم، نشان می دهد که آنها علاقه بسیار بالایی به دیدن و ملاحظه آثار ناملموس ما دارند و دامن زدن به این آثار پس از گذشت قرن ها، برای احیا و معرفی آنها می تواند ظرفیت های خوبی برای گردشگری داشته باشد.
وی ثبت آثار ناملموس را یکی از سرفصل های اصلی در این سازمان برشمرد و گفت: شیره پزی مانیزان یکی از آثار ناملموس ثبت شده در کشور است که اگر زیرساخت های مناسب را در روستا داشته باشیم، می تواند به مراتب بهتر از این باشد.
مالمیر ادامه داد: اگر بخش خصوصی با ظرفیت مردمی که در جشنواره شاهد آن هستیم، سرمایه گذاری کند، در کنار برگزاری این برنامه می توانیم منافع اقتصادی را هم در روستا و هم در نقاط مختلف استان داشته باشیم.
وی بیان کرد: هم اکنون طرح جامع برای روستای مانیزان در حال تهیه است و اعتبار مورد نظر پیش بینی شده و با این ظرفیت به طور یقین یکی از ضرورت های ما توجه به روستای مانیزان است.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان اظهار کرد: در حال حاضر 20 روستای هدف گردشگری در استان همدان داریم که وجود این ظرفیت نشان می دهد که باید به میراث ناملموس استان بیشتر بپردازیم.
به گزارش ایرنا مالمیر ابراز امیدواری کرد: با همکاری دستگاه های مربوطه و مشارکت مردم بتوانیم برای سال آینده زیرساخت های لازم را برای حضور بیشتر گردشگران داخلی و خارجی در این روستا مهیا کنیم.
مسئول برگزاری هفتمین جشنواره شیره پزی ملایر نیز با اشاره به حضور تورهای گردشگری از استان های همجوار مانند لرستان، کردستان، مرکزی و همدان گفت: هدف ما از حضور تورهای گردشگری معرفی ظرفیت ها و پتانسیل های گردشگری شهرستان و آشنایی دفاتر و شرکت های مسافرتی و جهانگردی با این ظرفیت های توریستی است.
ابراهیم جلیلی با بیان اینکه برای جهانی شدن این جشنواره نیازمند تقویت زیرساخت های لازم در روستای مانیزان هستیم اظهار کرد: با وجود ظرفیت های و استعدادهای ویژه این روستا در صدد معرفی و برگزاری این جشنواره به صورت ملی و جهانی هستیم.
وی از استقبال پرشور مردم ملایر و نقاط مختلف کشور در این جشنواره تقدیر کرد و افزود: بدون شک برای بهتر برگزار شدن این جشنواره نیازمند حمایت و همراهی بیشتر مسئولان، مشارکت مردم و بخش خصوصی هستیم.
همچنین بیان خواص غذایی شیره انگور و درمان آن در بسیاری از بیماری ها از زبان حکیم محبی بخش دیگری از جشنواره بود که مردم را به خوردن این ماده غذایی مفید سفارش کرد.
همانند روال سال های گذشته جشنواره، شیره برتر انگور انتخاب و خانم ها صغری بیات، سرور موسوی و لیلا بیات به ترتیب عنوان نفرات برتر در پخت شیره انگور را کسب کردند.
بازدید مردم و مسئولان از کارگاه های پخت شیره انگور از دیگر بخش های جنبی این جشنواره بود که برپایی مراسم نورافشانی نیز پایان بخش هفتمین جشنواره شیره پزی روستای مانیزان بود.
جشنواره شیره پزی سنتی مانیزان سال 1390 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید و امسال هفتمین جشنواره این سنت آیینی در هشتم مهرماه در روستای هدف گردشگری مانیزان برگزار شد.
روستای مانیزان در 23 کیلومتری جنوب شرقی شهر ملایر واقع شده و به دلیل بافت سنتی و محصول منحصر به فرد شیره انگور و مشتقات آن، این روستا به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شده است.
شغل اغلب مردم این روستا باغداری است که حدود 120 هکتار از زمین های زراعی مانیزان را باغ تشکیل داده است.
سالانه بیش از 450 هزار تن انگور از حدود 11 هزار هکتار سطح زیر کشت باغ های انگور شهرستان ملایر تولید می شود که از قطب های مهم تولید انگور در کشور به شمار می رود.
شهرستان ملایر با دارا بودن جمعیتی بالغ بر 300 هزار نفر در 75 کیلومتری شهر همدان واقع شده است.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان