آخرین اخبار

25. مهر 1395 - 18:47   |   کد مطلب: 24592
این روزها می‌توان دو نظر متفاوت در حوزه صادرات سفال لاله‌جین در بین فعالان این عرصه یافت که یکی از کمیت و کیفیت آن راضی است و دیگری هنوز آن را واقعی نمی‌داند.

به گزارش رودآور به نقل از خبرگزاری فارس از همدان، بدون تردید با توجه به اینکه لاله‌جین به عنوان شهر جهان سفال شناخته شده است، سفال مهمترین کالای صنایع دستی استان همدان به حساب می‌آید که می‌تواند ضمن ترویج فرهنگ به درآمدزایی کشور و استان نیز کمک شایانی کند.

در این میان همواره مشکلاتی چون بسته‌بندی و نحوه صادرات سفال مطرح بوده است و بسیاری از افراد نبود بسته‌بندی مناسب را چشم اسفندیار صادرات این کالا می‌دانند.

اما این روزها می‌توان نظرات دیگری نیز پیدا کرد، به طوری که یک صادرکننده نمونه کشوری صنایع دستی معتقد است که امروز شرایط خوبی در حوزه صادرات سفال حاکم است و اگر بازار داخل نسبت به خرید کالای بسته بندی شده رغبت نشان دهد، این مسئله نیز حل خواهد شد.

اما یک تولیدکننده و صادرکننده مطرح دیگر سفال نظری جز این دارد و چندان از حال و روز صادرات سفال راضی نیست. اولی معتقد است که نباید تنها انتقاد کرد و مسؤولان دولتی را مقصر دانست چراکه اقدامات خوبی نیز انجام شده و دیگری اعتقاد دارد باید سفال را به ارزش واقعی آن فروخت تا بتوان به آن صادرات واقعی گفت.

سفال 20 درصد صادرات استان را به خود اختصاص داده است

یک تولیدکننده و صادرکننده سفال لاله‌جین در گفت‌و‌گو با فارس با بیان اینکه در حال حاضر سفال لاله‌جین در روزهای اوج خود قرار دارد، اظهار کرد: 20 درصد کل صادرات استان همدان را سفال به خود اختصاص داده بود و امروز نیز وضعیت خوبی دارد.

عادل بشیری‌جلال با بیان اینکه انتظار ما ارتقای این وضعیت است، افزود: بنابر آمار سازمان صنعت، معدن و تجارت استان میزان صادرات سفال در نیم سال اول 95 نسبت به مدت مشابه سال گذشته هشت درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه بخش اعظمی از صادرات سفال به صورت غیر رسمی صورت می‌گیرد، تصریح کرد: بر همین اساس می‌توان گفت که به میزان صادرات رسمی صنایع دستی، صادرات غیر رسمی نیز انجام می‌شود.

تحریم بازارهای صنایع دستی را به رقیب واگذار کرد

این صادرکننده نمونه ملی با بیان اینکه امروز حمایت خوبی از سوی دولت نسبت به سفال انجام می‌شود، ادامه داد: صادرات سفال در سال‌های تحریم بازارهای بسیاری را از دست دادیم چرا که کشورهای رقیب از این خلأ به خوبی استفاده کردند.

وی با اشاره به اینکه دولت تلاش بسیاری برای از سر گرفتن صادرات انجام می‌دهد، خاطرنشان کرد: طبیعی است مدت زمان زیادی لازم است تا بتوانیم به روزهای پیش از تحریم بازگردیم و میزان صادرات را افزایش دهیم.

بشیری‌جلال با بیان اینکه باید کالاهای صادراتی خود را استانداردسازی کنیم، گفت: یکی از مشکلات حوزه صنایع دستی از گذشته تا امروز، تولید آن به روش سنتی و بدون در نظر گرفتن اصول صادراتی است.

وی با بیان اینکه مسؤولان می‌توانند کارگاه‌‌های آموزشی برای تولیدکنندگان صنایع دستی برگزار کنند، اظهار کرد: در این کارگاه‌ها تولیدکنندگان با روش‌های جدید تولید و سلیقه‌های جوامع مختلف آشنا شده تا بتوانند کالاهایی بازارپسند عرضه کنند.

این صادرکننده صنایع دستی با بیان اینکه امروز کالاهای بسیاری خوبی تولید می‌شود اما تنها در داخل کشور متقاضی دارد، افزود: ما باید کالاهایی را تولید کنیم که در کشورهای خارجی بتواند نفوذ پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه کارگاه‌های کوچک به تنهایی امکان بازدید از کشورهای خارجی را ندارد، تصریح کرد: هشت درصد از صادرات صنایع دستی کشور به لاله‎جین تعلق دارد و یک روند صعودی مطلوبی در این حوزه شکل گرفته و ادامه دارد.

بشیری‌جلال با بیان اینکه وقتی بازارهای اروپایی را به دلیل تحریم‌ها از دست دادیم به روی بازارهای کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه عراق متمرکز شدیم، ادامه داد: عراق نیز در سال گذشته به دلیل مشکلات سیاسی و جنگ‌های داخلی به کالاهای مهمتری از صنایع دستی نیاز دارند و همین مسئله باعث رکود بازار شده است.

وی با بیان اینکه به وجود آمدن این مشکلات را نمی‌توان به مسؤولان نسبت دارد، خاطرنشان کرد: باید با این مشکلات به خوبی مواجه شد تا آنها را حل کنیم.

این صادرکننده با بیان اینکه تاکنون چهار شهر ایران به عنوان شهرهای جهانی معرفی شدند، گفت: این اتفاقات باعث می‌شود صنایع دستی ایران بار دیگر بتواند جایگاه خود را در جهان گشوده و بازارهای صادراتی را از آن خود کند.

وی با اشاره به اینکه باید قدردان این اقدامات مسؤولان دولتی باشیم، اظهار کرد: انتقاد صرف و بیان کاستی‌ها به تنهایی راهگشا نیست بلکه باید به دلیل اقدامات انجام شده قدردان مسؤولان استانی و کشوری باشیم و به جای خود انتقاد هم خواهیم کرد.

بشیری‌جلال با اشاره به اینکه امروز گمرک به صورت 24 ساعته خدمات ارائه می‌دهد تا اختلالی در حوزه صادرات سفال رخ ندهد، افزود: همه باید در راه رفع موانع و بازگرداندن بازارهای هدف تلاش کنیم.

روی ناخوش بازار داخلی به بسته بندی سفال

وی با بیان اینکه مشتری داخلی سفال علاقه‌ای به خرید کالا با بسته بندی مناسب به دلیل افزایش قیمت ندارد، تصریح کرد: مشتری داخلی خواهان بسته‌بندی مطلوب نیست و به همین دلیل تولیدکننده نیز به سمت عرضه بسته‎بندی ضعیف می‌رود.

این صادرکننده با اشاره به اینکه بسته‎بندی کالاهای صادراتی کاملا متفاوت است، ادامه داد: بسته بندی اروپایی به شکل داخلی نیست و برای اینکه کالای بسته‎بندی شده نیز در داخل عرضه شود پیشنهادی به معاونت صنایع دستی کشور ارائه شده تا برای تحقق این مهم یارانه اختصاص یابد.

وی با بیان اینکه این پیشنهاد با موافقت مسؤولان دولتی مواجه شد، خاطرنشان کرد: جعبه‌هایی ویژه با برند خاص شهر جهانی سفال لاله‎جین تولید خواهد شد که همه فروشگاه‌ها بتوانند از آن استفاده کنند.

بشیری‌جلال با اشاره به اینکه ثبت این برند در حال انجام است، گفت: به زودی این بسته‌بندی‌ها تولید و سفال در این قالب عرضه خواهد شد.

همدان گمرک تخصصی صادرات سفال شود

 

وی با بیان اینکه در شهر لاله‎جین 80 درصد مردم به تولید سفال به ویژه صادراتی می‌پردازند که در کشور بی‌همتا است، اظهار کرد: درخواست ما از مسؤولان تبدیل گمرک همدان به گمرک تخصصی صادرات سفال شود تا تمام صادرات سفال کشور به نام شهر لاله‎جین و استان انجام شود.

این صادرکننده با بیان اینکه نیمی از صادرات سفال از شهرهای مرزی انجام می‎شود، افزود: نیمی از تولیدات شهر لاله‎جین صادرات محور بوده و صادر نیز می‌شود.

صادرات باید ارزش افزوده بالایی تولید کند

اما یک تولیدکننده دیگر سفال معتقد است، صادراتی سفال، ارزش افزوده لازم را تولید نمی‌کند. مهدی خشوعی که از مبتکران طرح‌های جدید سفال لاله‌جین نیز هست، می‌گوید ثروتی که صادرات سفال در حال حاضر ایجاد می‌کند کمتر از هزینه تمام شده تولید است و به همین دلیل نمی‌توان به وضعیت فعلی صادرات این کالا دل خوش کرد.

یک تولیدکننده دیگر سفال لاله‌جین در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس با اشاره به اینکه در حال حاضر صادرات سفال بسیار ضعیف است هرچند نسبت به سال گذشته بهبود یافته است، تصریح کرد: امروز وضعیت صادرات سفال در حال بهبودی است و در حال رشد است.

مهدی خشوعی با بیان اینکه صادرات سفال زمانی رونق می‌یابد که با قیمت واقعی انجام شود، ادامه داد: میزان صادرات ما پاسخگوی هزینه سوختی که با کمک دولت تأمین می‌شود نیست.

وی با اشاره به اینکه صادرات تنها زمانی ارزشمند می‌شود که ارزش افزوده بالایی ایجاد کند، خاطرنشان کرد: زمانی صادرات موفق خواهد شد که بتوانیم سفال را با قیمت قابل قبولی به فروش برسانیم.

این تولیدکننده با بیان اینکه به نظر می‌رسد آمارهایی که امروز در حوزه صادرات سفال عرضه می‌شود، صحیح نیست، گفت: بازار صادرات باید تقسیم‌بندی شود به طوری که کالای هنری از مصرفی تفکیک شود.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت کالاهای هنری برای ایجاد ارزش افزوده بسیار بالا است، اظهار کرد: هنوز اتفاق جدید در حوزه صادرات سفال انجام رخ نداده است.

خشوعی با بیان اینکه امروز بازاریابی به وسیله اینترنت و شبکه‌های اجتماعی امکان‌پذیر است، افزود: تحقق این امور زمان‌بر بوده و باید بر اساس اصول عملی حرکت کرد.

بسته‌بندی معضل اصلی صادرات سفال

وی با اشاره به اینکه بسته‌بندی امروز از مشکلات اساسی سفال به حساب می‌آید، تصریح کرد: اگر مشکل بسته‎بندی سفال برطرف شود، فروش این کالا افزایش چشمگیری خواهد یافت.

این تولیدکننده با اشاره به اینکه امروز صادرات چمدانی سفال نیز از رونق خوبی برخوردار است، ادامه داد: امروز بسته‌بندی انجام می‌شود اما هزینه تمام شده آن بالا رفته و اگر بتوان راهی یافت که این هزینه کاهش یابد، تحول بزرگی در حوزه سفال رخ خواهد داد.

 

انجمن بسته بندی سفال تشکیل شود

وی با بیان اینکه انجمن بسته بندی سفال تشکیل شود، خاطرنشان کرد: ما نیاز به افرادی داریم که اهل عمل باشند و بتوانند با روحیه بالا پیگیری مستمر انجام دهند.

خشوعی با اشاره به اینکه بسته بندی مطلوب، مشتری نیز مشتاق‌تر خواهد شد، گفت: امروز با توجه به جهانی شدن شهر لاله‎جین نیز بسته بندی سفال از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه تمام کالاهای چینی با بسته بندی وارد بازارهای مختلف جهانی می‎شود، اظهار کرد: امروز صادرات کالاهای چینی بهداشتی از رونق بالایی برخوردار است و کشورهای منطقه به خوبی خرید می‌کنند.

رونق صادرات چینی بهداشتی

این تولیدکننده با اشاره به اینکه امکان رقابت در کالاهای چینی بهداشتی برای ایران فراهم است، افزود: ما در حوزه کالاهای چینی بهداشتی بیشتر از سفال موفق هستیم.

وی با بیان اینکه بخش عظیمی از صادرات سفال به صورت چمدانی انجام می‌شود، تصریح کرد: صادرات چمدانی محدود است و چون ارزآوری آن پایین است و نمی‌توان اسم آن را صادرات گذاشت.

خشوعی با اشاره به اینکه باید به صورت علمی به مسئله صادرات نگاه کنیم، افزود: با تشکیل یک اتحادیه و یا انجمن می‌توان به خوبی صادرات و بسته‌بندی را ساماندهی کرد.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان