آخرین اخبار

29. مهر 1395 - 0:00   |   کد مطلب: 24690
مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان گفت: تصمیم بر آن است تا در یک بازه زمانی دو ساله، زنجیره ای از اثرات گردو بر فرهنگ، ادبیات، چشم انداز طبیعی، محیط زیست، اشتغال، صنعت و پیشینه تاریخی شهرستان که می تواند به عنوان میراث مهم کشاورزی برای جهان باشد، مورد بررسی قرار گیرد و در نهایت به ثبت برسد.

«مسعود اکبری» در گفت و گو با خبرنگار رودآور، با اشاره به برگزاری نشست های متعدد با مسئولان کشوری در راستای ثبت جهانی گردوی تویسرکان، گفت: از آن جا که گردو در فرهنگ، آداب و رسوم و به ویژه اقتصاد مردمان شهرستان تأثیرگذار است به دنبال ثبت جهانی شدن این محصول هستیم.

وی با بیان اینکه بررسی این موضوع در یک بازه زمانی دو ساله انجام می شود، اظهار کرد: در این جا تنها خود محصول گردو مورد نظر سازمان خواربار و كشاورزي ملل متحد (FAO)نیست، بلکه برای ثبت جهانی شدن گردو، زوایای متعدد وابسته به این محصول مورد بررسی قرار می گیرد.

مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان افزود: فرهنگ و آداب و رسوم وابسته به گردو، صنایع مرتبط، مشاغل، ادبیات، بازی های بومی و محلی، غذاهای سنتی و هر آنچه مرتبط با گردو است زیر ذره بین کارشناسان مربوطه برای جهانی شدن قرار می گیرد.

اکبری تصریح کرد: حتی چشم اندازهای طبیعی در دره ها و باغات به هم پیوسته، همه و همه می تواند تأثیر بسزایی در ثبت گردو به عنوان یک میراث جهانی در این منطقه داشته باشد.

وی عنوان کرد: در این صورت از حمایت های این سازمان برای بقاء و ماندگاری محصول منطقه بهره مند می شویم و علاوه بر آن زمینه های توسعه اقتصادی شهرستان نیز با فراهم شدن بسترهای مناسب گردشگری مهیا می شود.

مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان افزود: در حال حاضر در مراحل مقدماتی ارائه طرح هستیم به طوری که در هر نشست و بازدید، توضیحات ارائه شده و مدارک و اسناد موجود مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته است و موضوعات عنوان شده به تدریج پیگیری می شود.

اکبری همچنین با بیان اینکه تاکنون تنها قنات ها به عنوان میراث مهم کشاورزی جهانی ثبت شده است، اظهار کرد: گردوی تویسرکان با برخی دیگر از محصولات دیگر شهرستان ها از جمله انجیر استهبان، انگور ملایر  و زعفران قائنات در ماراتنی با عنوان "ثبت جهانی شدن" مبارزه می کند.

فاطمه زنگنه

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان