به گزارش رودآور به نقل از خبرگزاری فارس از همدان، مهدی نوید ادهم ظهر امروز در همایش نقش رونق اقتصادی در پیشگیری از آسیبهای اجتماعی استان همدان اظهار کرد: برگزاری این همایش نشانگر توسعهیافتگی فرهنگی و مسئولیتپذیری اجتماعی است.
وی با بیان اینکه متاسفانه آسیبهای اجتماعی در کشور از گستردگی و پیچیدگی خاصی برخوردار است، افزود: روند همه آسیبهای اجتماعی از جمله خشونت، ضرب و شتم، اعتیاد و... در سالهای گذشته، سیر صعودی داشته است.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه با وجود رشد اقتصادی ایجاد شده در کشور آسیبهای اجتماعی سیر صعودی داشته است، مطرح کرد: باید دید برای کاهش آسیبهای اجتماعی چه اقدامی باید انجام داد؟
وی با اشاره به اینکه نقش توسعه اقتصادی میتواند باعث ارتقای کیفیت زندگی، کاهش خطرپذیری، بهبود ارتقای سرمایه اجتماعی، کاهش عوامل مخاطره آمیز و... شود، افزود: رونق اقتصادی شرط لازم برای مدیریت و کاهش آسیبهای اجتماعی است، اما باید دید آیا شرط کافی هم هست؟
نوید ادهم ادامه داد: رونق اقتصادی کارکرد دوگانه دارد که هم میتواند افزایش آسیب های اجتماعی را منجر شود و هم کاهشدهنده آسیبهای اجتماعی باشد.
وی با بیان اینکه آسیبهای اجتماعی نیازمند توسعه اقتصادی است، تاکید کرد: در بنگاههای اقتصادی عنصر انسانی با درگیریهای ذهنی عنصر خلاقی نمیشود.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه برای رونق اقتصادی نیازمند تغییر رویکردها هستیم، بیان کرد: رویکرد امنیتی و سیاسی پاسخگو نیست و کشور به رویکرد سومی نیاز است.
وی خاطرنشان کرد: برای کاهش آسیبهای اجتماعی یکی از راهکارهای موثر تغییر در ذهن، اندیشه و عواطف افراد است و سرمایهگذاری در این بخش اثربخشتر است.
نوید ادهم با بیان اینکه باید انسانهای فرهیخته، کارآفرین و هدفمند بتوان تربیت کرد تا به کاهش آسیبها کمک شود، تاکید کرد: مشکل باید در درون افراد جستجو شود.
وی با بیان اینکه نظام آموزشی کشور آماده تغییر در اندیشه افراد نیست، افزود: برای اصلاح و دستیابی به توسعه، رونق اقتصادی و کاهش آسیبهای اجتماعی نیاز به بازنگری نظام آموزشی در آموزش و پرورش و آموزش عالی است.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه سیستم آموزشی حال حاضر نمیتواند شهروند توسعهآفرین و وفادار به ارزشها تربیت کند، ادامه داد: برای تغییر رویکردها و نگاهها باید به سمت تغییر در رویکرد فرهنگی و تربیتی رفت.
وی با اشاره به اینکه باید به اصلاح نظام آموزشی و تربیتی بیاندیشیم، ادامه داد: باید بتوانیم به بحثهای فرهنگی تربیتی جامعه بیش از پیش بیاندیشیم و برنامهریزی کنیم.
انتهای پیام/
دیدگاه شما