آخرین اخبار

6. آذر 1395 - 23:43   |   کد مطلب: 25392
هفته بسیج، پیوند ناگسستنی و مقدسی بین بسیج و مجموعه ورزش استان همدان برقرار کرده است.

به گزارش رودآور به نقل از خبرگزاری فارس از همدان، فرهنگ در ورزش مقوله‌ای است که در ورزش ما بسیار کمرنگ و حتی بی‌رنگ شده بود اما با ورود بسیج به ورزش پیوندی اتفاق افتاد که ضامن زنده ماندن مقوله فرهنگ در ورزش امروز ماست.

بسیج را باید یکی از نهادهای تأثیرگذار در ورزش ایران دانست، نهادی که تاکنون ورزشکاران زیادی را به عرصه قهرمانی معرفی کرده و مکتب نوینی را در بُعد فرهنگ پدید آورده است.

پیوند ورزش و بسیج پس از پیروزی انقلاب اسلامی رشد ورزش کشور را به همراه داشته و در مقوله فرهنگ در ورزش نیز مکتب بسیار خوبی را از خود به جای گذاشته است.

بسیج سال‌هاست پیوندی ناگسستنی با ورزش ایران برقرار کرده و خدمات بزرگی را برای رشد ورزش کشور به مرحله اجرا رسانده که بدون شک اهالی و دست‌اندرکاران ورزش می‌توانند با بهره گرفتن هرچه بیشتر از ظرفیت بسیج بسیاری از مشکلات فرهنگی و سخت‌افزاری خود را رفع کنند.

فرهنگ بسیج آمیخته از فرهنگ اصیل ایرانی ـ اسلامی است، فرهنگی که در عرصه ورزش هم نمود پیدا کرده است؛ فرهنگی که ورزشکاران بسیجی با حضور در میادین مختلف ضمن غلبه بر حریفان ارزش‌های دینی و اسلامی را زنده نگه داشته‌اند.

بسیج در زمینه ترویج اخلاق قهرمانی و پهلوانی نقش پررنگی را ایفا کرده است، در شرایطی که احساس می‌شود در برخی رشته‌ها روح پهلوانی جای خود را به بی‌اخلاقی‌ها داده؛ ورزشکاران بسیجی همواره توجه به اخلاق ورزشی را سرلوحه رسیدن به قهرمانی قرار داده‌اند؛ درست مانند "مریم بربط" جودوکار ارزنده استان که در مسابقات اخیر با حجاب کامل بر سکوی نخست ایستاد و حتی حاضر با دست دادن به مرد اهداکننده مدال نشد، حجابی که دختر بسیجی همدانی با آن ارزش کسب مدالش را دوچندان کرد.

توسعه فضای ورزشی در مناطق محروم

در تبیین نقش بسیج در ورزش تشکیل پایگاه‌های استعدادیابی و ساخت سالن‌های استاندارد ورزشی، به طور ویژه در نظر گرفته شده است.

در روزگاری که در مناطق محروم ما هنوز فضاهای ورزشی استانداردی وجود ندارد، با تلاش این نهاد تمام شهرهای ایران از وجود سالن‌های ورزشی که توسط نیروی مقاومت و به دست متخصصان داخلی ساخته شده‌اند بهره می‌برند.

توسعه امکانات سخت‌افزاری اگر چه در ورزش ایران همواره به زمان زیادی نیاز داشته اما تلاش‌های بسیجی‌وار اهالی بسیج سبب شده تا این فرآیند در کمترین زمان ممکن به نتیجه برسد.

اگر چه کشورمان هنوز از نبود امکانات کافی و پایین بودن سرانه ورزش رنج می‌برد اما ساخت سالن‌های چندمنظوره و تخصصی از سوی سازمان بسیج کمک شایانی به حل این معضل کرده است.

به طور حتم در هفته بسیج نیز در هنگام افتتاح پروژه‌های عمرانی و فرهنگی بسیج، سالن‎های متعدد ورزشی نیز به چشم می‌خورد که این مهم نویدگر فردای روشن ورزش کشور است.

از تیم‌داری تا نخبه‌پروری

در سال‌هایی که توجه کمتری به استعدادهای ناب ایرانی می‌شود، جوانان و نوجوانان زیادی از طریق تیم‌های ورزشی بسیج از جمله تیم‌های مقاومت و فجر پا به عرصه مسابقات مختلف گذاشتند و در نهایت با اثبات توانایی‌های خود راه را برای رسیدن به تیم ملی و پوشیدن پیراهن ملی هموار کردند.

نوجوانان و جوانان زیادی در مراکز ورزشی بسیج کشف شدند و در مسیر موفقیت قرار گرفتند، در حالی که هنوز توجه به تیم‌های پایه و کشف استعدادها از سراسر کشور در بسیاری از رشته‌ها و فدراسیون‌ها مفهومی ندارد، بسیج با برقراری پایگاه‌های پرتعداد خود اقدام به جذب ورزشکاران مستعد در تمام رده‌های سنی می‌کند.

در فوتبال، تا همین چند سال گذشته باشگاه فجر به دور از هیاهوهای مرسوم فوتبالیست‌های زیادی را تربیت کرده و در اختیار تیم‌های بزرگ باشگاهی و تیم ملی قرار داد.

کشف، پرورش و رشد نخبگان ورزشی تا رسیدن به عرصه قهرمانی از جمله اهدافی است که مسؤولان بسیج به جد پیگیر آن هستند و تاکنون نیز به اهداف بزرگی دست یافته‌اند. سرمایه‌گذاری در رشته‌های مدال‌آور از دیگر نمونه‌های تلاش برای رشد و تعالی ورزش کشور بوده است.

اعتلای فرهنگی ورزش، مرهون پیوند بسیج با ورزش

مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان با اشاره به فواید پیوند بسیج و ورزش، اظهار کرد: پیوند بسیج با ورزش، اعتلای فرهنگی ورزش و ورزشکاران را به دنبال داشته و خواهد داشت.

رسول منعم ادامه داد: تعاملات خوبی بین بسیج و ورزش اتفاق افتاده که باعث می‌شود ورزش رشد و تعالی پیدا کند و ثمره آن در ورزش‌های قهرمانی و همگانی پدیدار شود.

وی تصریح کرد: داشتن روحیه بسیجی، بدون شک یکی از مهمترین عوامل اساسی موفقیت در رشته‌های مختلف ورزشی توسط ورزشکاران به شمار می‌رود.

مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان با بیان اینکه ورزش عامل مهم و تاثیرگذاری در انسجام و وحدت ملی است و مدیران ارشد کشور این امر را به خوبی درک کرده‌اند، گفت: ما وظیفه داریم از این ظرفیت مهم در راستای تعالی ورزش کشور و با رویکرد فرهنگی استفاده کنیم.

وی گسترش فرهنگ بسیج را بسیار مهم برشمرد و افزود: فرهنگ و اخلاق بسیجی در بین ورزشکاران می‌تواند ما را در رسیدن به اهداف متعالی ورزش، یاری کند.

منعم یادآور کرد: ترویج فرهنگ پهلوانی، جوانمردی، خدمت به دیگران، انصاف و انسانیت و توجه به ارزش‌های دینی و اخلاقی از خصوصیات بارز یک ورزشکار بسیجی است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین برنامه‌های دستگاه ورزش همدان ارتباط هرچه بیشتر بین ورزشکاران و بسیج و تعامل آنها در راستای حفظ ارزش‌های نظام اسلامی است.

نقش مهم بسیج در فرهنگسازی ورزش اسلامی

رئیس سازمان بسیج ورزشکاران استان همدان نیز با اشاره به پیوند میان ورزش و بسیج اظهار کرد: پیوندی که میان ورزش و بسیج به وجود آمده است، ناگسستنی خواهد بود و پیوند مقدسی است.

مهدی بابایی با بیان اینکه پیوند بسیج با ورزش اعتلای فرهنگی و تربیتی ورزش و ورزشکاران را فراهم می‌کند، اضافه کرد: پیوند حلقه‎های صالحین بسیج با مباحث ورزشی زمینه‌ساز اعتلای فرهنگی و تربیتی ورزش و ورزشکاران خواهد بود.

وی به نقش مربیان با اشاره به مسائل روحی و معنوی ورزشکاران افزود: مربیان در بعد روحی و معنوی ورزشکاران به عنوان پرچمداران فرهنگ و اخلاق ورزشی هستند و هر جا که تفکر بسیجی حضور داشته روح معنویت نیز در کالبد آن برنامه دمیده شده است.

رئیس سازمان بسیج ورزشکاران استان همدان از برنامه‌های این سازمان در هفته بسیج خبر داد و بیان کرد: در این هفته برنامه‌های فرهنگی بسیار خوبی را برای ورزشکاران تدوین شد.

وی ادامه داد: اولین برنامه اجرا شده ما در این هفته، کارگاه علمی آموزشی پویایی بالندگی، جوانی و رشد جمعیت بود که با حضور بانوان مربی ورزش‌های مختلف برگزار شد.

بابایی تاکید کرد: برنامه و همایش "ما زنده‌ایم" برای دختران ورزشکار و نشست فصلی ورزشکاران آقا نیز از دیگر برنامه‎های پیش‎بینی شده به شمار می‌رفت.

وی از اجرای برنامه‎های مختلف دیگر خبر داد و اظهار کرد: حضور حلقه‌های صالحین ورزشکاران در نماز جمعه، غبارروبی گلزار شهدا توسط جامعه ورزشی و دیدار با خانواده‌های شهدای ورزشکار بسیجی نیز در سراسر استان در نظر گرفته شده بود.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان