آخرین اخبار

7. آذر 1395 - 23:31   |   کد مطلب: 25417
عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با بیان اینکه 150 هیأت خارجی از دوره برجام و پسابرجام به ایران آمدند که همه آنها درصدد فروش کالاهای خود در کشور بودند و نمی‌خواستند سرمایه‌گذاری کنند، گفت: در حال برگشت به دوره فتحعلی شاه هستیم.

به گزارش رودآور به نقل از خبرگزاری فارس از همدان، حجت‌الله عبدالملکی بعد از ظهر امروز در مجمع تخصصی اقتصاد مقاومتی سپاه انصارالحسین (ع) همدان، به مقوله اقتصاد مقاومتی در چارچوب استکبارستیزی پرداخت و مروری نیز بر عملکرد دولت یازدهم داشت.

وی با اشاره به اهمیت اقتصاد مقاومتی، اظهار کرد: مبنای تعارض غرب به ویژه آمریکا با انقلاب اسلامی به دلیل تمدن‌سازی ایران اسلامی است.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با بیان اینکه در پنج سال اخیر تفکر اقتصاد مقاومتی از سوی برخی سرکوب می‌شود، گفت: دلیل آن این است که راه حل را در اقتصاد مقاومتی نمی‌دانند و در مذاکرات خلاصه می‌کنند.

وی با بیان اینکه کمتر از 20 درصد مشکلات ما ناشی از تحریم‌های خارجی است و 80 درصد به مشکلات داخلی برمی‌گردد، خاطرنشان کرد:‌ برخی‌ تصور می‌کنند که همان 20 درصد را نیز می‌توان با مذاکرات حل کرد.

عبدالملکی با بیان اینکه تقریباً گشایشی در حوزه اقتصاد با مذاکرات حاصل نشده و تنها مشکل فروش نفت حل شده است، گفت: براساس نظرسنجی‌ها بسیاری از افراد راه حل اقتصادی کشور را مذاکرات می‌دانند.

وی تصریح کرد: دلیل اینکه 6 سال از طرح اقتصاد مقاومتی گذشته اما مشکلات حل نشده، به همین تفکرات اشتباه برمی‌گردد.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با بیان اینکه ما به اقتصاد مذاکراتی متوسل شده‌ایم و اما متاسفانه در گفتمان اقتصادی کشور نتیجه‌ای حاصل نشده است، گفت:‌ همه کشورها برای رسیدن به هدف با مشکلاتی مواجه هستند و اگر سازماندهی درستی باشد، با وجود موانع می‌توان به نتیجه رسید.

وی با بیان اینکه البته اهداف اقتصادی کشورها به شدت تحت تاثیر ایدئولوژی کشورهاست، افزود:‌ استقلال اقتصادی، رفاه عمومی و پیشرفت اهداف اقتصادی انقلاب اسلامی است.

عبدالملکی بیان کرد: استقلال اقتصادی یعنی کشوری ماهیت خود را در تعامل با کشورها حفظ می‌کند که برای مثال می‌توان به فروش هواپیما و خرید نفت توسط آمریکا اشاره کرد.

وی با بیان اینکه رفاه عمومی از استقلال اقتصادی نیز مهمتر است، گفت: پیشرفت اقتصادی نماد بیرونی اقتصاد است.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با بیان اینکه مقام معظم رهبری تاکید دارند که ایرانی ساخته شود که هر فردی به آن نگاه کرد اعجاز پیشرفت اسلام به رخ جهانیان کشیده شود، افزود: استقلال اقتصادی، رفاه عمومی و پیشرفت به نحوی در انقلاب اسلامی متجلی شده است.

وی با بیان اینکه نرخ پیشرفت ایران در این سه مورد به نسبت کشورهای دیگر بالاست، خاطرنشان کرد: اما تا جایی که باید رسید، بسیار راه است.

*برخی مسائل جمهوری اسلامی را در اقتصاد سکولار مطرح می‌کنند

عبدالملکی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی در طول هرم اقتصاد جمهوری اسلامی مطرح می‌شود، گفت: برخی به دنبال این هستند که مسائل جمهوری اسلامی را در اقتصاد سکولار مطرح کنند و حال اینکه این اشتباه است.

وی با بیان اینکه مسائل اقتصاد جمهوری اسلامی ایران باید در چارچوب اقتصاد جمهوری اسلامی مطرح شود که اقتصاد مقاومتی است، افزود: اقتصاد مقاومتی نسخه معاصر نظام اقتصادی اسلامی است.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با بیان اینکه نظام اقتصادی بازتاب پرتوهای مکتب اقتصاد اسلام در آینه زمان و مکان است، گفت: اگر اصول و قواعد اقتصاد قرآن و اهل بیت(ع) را در جامعه محقق کنیم، نظام اقتصادی شکل می‌گیرد.

وی بیان کرد: در سال 89 و 90 مقام معظم رهبری به اقتصاد مقاومتی اشاره داشتند که عده‌ای شیطنت کرده و می‌گفتند اقتصاد اسلامی را اجرا کنید، حال آنکه اقتصاد مقاومتی همان اقتصاد اسلامی است.

عبدالملکی با بیان اینکه برنامه‌ریزی فرهنگی و اقتصادی در طراحی نظام اقتصاد مقاومتی مهم است، گفت: فرهنگ جهادی و تقویت تولید ملی را می‌توان در راستای اقتصاد مقاومتی مورد توجه قرار داد.

وی با بیان اینکه مبنای استکبارستیزی را باید در فرمایشات مقام معظم رهبری جست، افزود: غرب با اسلامی که تمدن‌سازی می‌کند، مشکل دارد.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با بیان اینکه آرمان بزرگ انقلاب اسلامی تشکیل تمدن نوین است و به همین دلیل غرب با این جریان مشکل دارد، گفت: مشکل غرب با انقلاب اسلامی به رویارویی تمدنی عمیق و طولانی برمی‌گردد.

وی با بیان اینکه ایران به پشتوانه تمدن اسلامی و آمریکا به پشتوانه تمدن غرب در تقابل با هم هستند، افزود:‌ بار دیگر عصر انقلاب اسلامی مطرح است و دانشمندان نیز جنگ انقلاب اسلامی و غرب را پیش‌بینی کرده‌اند.

*خصومت غرب با ایران به خاطر سانترفیوژها نیست

عبدالملکی با بیان اینکه خصومت غرب با ایران به خاطر وجود سانترفیوژها و ... نیست، گفت: در 23 تیرماه که سانترفیوژها را جمع کردند، توسط دشمن بیش از 70 بیانیه ضد ایرانی جدید مطرح شد.

وی با بیان اینکه ارکان تمدن نوین اسلامی فرهنگ، علم و اقتصاد است، خاطرنشان کرد:‌ آمریکایی‌ها با بررسی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که ایرانی‌ها بعد از انقلاب اسلامی فرهنگ اسلامی را به شدت گسترش می‌دهند.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با بیان اینکه طبق بررسی‌های آمریکایی‌ها در 20 یا 30 سال اخیر کشور ایران در علم به خصوص علم قدرت‌افزا به شدت پیشرفت کرده است، گفت:  پیش‌بینی شده که در سال 2020 جزو چهار قدرت جهان باشیم.

وی با بیان اینکه اکنون اقتصاد خوبی در کشور حاکم نیست اما آمریکا ظرفیت‌های ما را سنجیده است، افزود: اکنون ما رده 18 قدرت اقتصادی در جهان را داریم که برخی تصور می‌کنند خیلی خوب است.

عبدالملکی با اشاره به ظرفیت‌های ایران گفت: آمریکا بررسی کرده در حوزه کشاورزی حرفی برای گفتن داریم، بالای 30 میلیون هکتار از زمین‌های ایران به روش سنتی کشت می‌شود و تمام زمین‌ها نیز به روش نوین قابل کشت است.

وی با بیان اینکه در حوزه اقتصادی ایران 30 برابر می‌تواند محصول تولید کند و در بحث ذخایر گاز و نفت ایران بزرگترین ذخایر گاز و نفت را داریم، افزود: 600 میلیارد بشکه نفت کشور در مقابل 20 میلیارد بشکه نفت آمریکا فرصت‌هایی است که آمریکا از آن هراس دارد.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با بیان اینکه اقتصاد دانش‌بنیان ما بسیار پرظرفیت است، خاطرنشان کرد: در بخش بازرگانی، بانک‌ها و ... ظرفیت ایران بالاست.

وی با بیان اینکه ما می‌توانیم در برنامه 35 ساله 45 هزار میلیارد دلار تولید جهان را داشته باشیم و بعد از چین و بالاتر از آمریکا به عنوان قدرت دوم اقتصادی مطرح شویم، گفت: متاسفانه با وضعیت فعلی اگر اقدامی نشود ممکن است از رتبه 18 جایگاه اقتصادی به رتبه 26 برسیم.

عبدالملکی با بیان اینکه آمریکا جنگ اقتصادی را با ایران آغاز کرده و با دو راهبرد «تحریم» و «نفوذ» پیش رفته است، گفت: داستان تحریم چیز دیگری است که برای مردم گفته می‌شود.

وی با بیان اینکه دو نوع تحریم وجود دارد، افزود: در رابطه با تحریم خارجی بسیار گفته شده، اما به تحریم داخلی کمتر پرداخته شده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با بیان اینکه 80 درصد مسئله به تحریم‌های داخلی برمی‌گردد، گفت: از سال 1389 به بعد فضای جدید تحریم علیه ایران آغاز شده و نام آن را تحریم‌های فلج‌کننده گذاشته‌اند.

وی با بیان اینکه در سال 88 و 89 نبرد جدید با ایران آغاز شد که آن نبرد تمدنی بود، خاطرنشان کرد:‌ چندین جنگ در کشورها با الهام‌گیری از شعار ملی‌گرایی ایران رخ داده است.

عبدالملکی با بیان اینکه چرا آمریکا الگوی تمدنی را طرح می‌کند؟ افزود: استعمار نوین در این مسئله مطرح است و آمریکا می‌خواهد بمکد.

وی با بیان اینکه هدف اصلی تحریم‌های خارجی متوقف کردن انقلاب اسلامی با ناامید کردن مردم بوده است، گفت:‌ آنها معتقدند ایران اسلامی به سرعت به سمت تمدن نوین اسلامی حرکت می‌کند و اگر به مقصد برسد، تمدن غرب نابود خواهد شد پس نیروی محرک آن یعنی مردم را هدف قرار داده‌اند.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) افزود: حرفی را در ذهن مردم انداخته‌ایم که تحریم‌ها ما را خرد می‌کند، در حالی که این طور نیست و آمریکایی‌ها از ظرفیت‌های ایران هراس دارند.

وی با بیان اینکه رویتر نوشته که تحریم‌های خارجی تنها 10 درصد اقتصاد ایران را فلج می‌کند، گفت: آنها جمعیت بالای ایران که پرتوان، پرتلاش و قدرتمند است را نظاره می‌کنند و می‌بینند که ما مسلمان هستیم و شب قدر و عاشورا داریم، پس درصدد هستند چگونه آنها را از ما بگیرند.

عبدالملکی با بیان اینکه دشمن بعد از تحریم خارجی برگ جدیدی روی کرده و آن تحریم داخلی است، افزود: اقتصاد مقاومتی رفع موانع اقتصادی است که باید توجه شود.

وی با اشاره به اقدامات دولت، گفت: دولت در عملکرد خود اقدامات مثبت و منفی داشته است.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با بیان اینکه می‌توان به برنامه‌های جاری و خاص دولت اشاره کرد، افزود: برنامه خاص دولت به لحاظ قانونی مبدأ اقتصاد مقاومتی ابلاغیه مقام معظم رهبری در 22 بهمن سال 92 است.

وی تصریح کرد: دو روز بعد از ابلاغ سیاست‌های کلی، رئیس جمهور طی نامه‌ای به معاون اول خود آقای جهانگیری ابلاغ می‌کند که باید این موضوع اجرا شود که البته متن نامه بسیار پرمعناست.

عبدالملکی با بیان اینکه آقای جهانگیری سریع دستور تشکیل شورای اقتصاد را می‌دهد، گفت: تا نیمه سال 93 در این شورا 167 سیاست و 625 برنامه در راستای اقتصاد مقاومتی تهیه می‌شود.

وی با بیان اینکه از سال 93 تا 94 اتفاق خاصی رخ نمی‎دهد و انگار کتابی در این راستا تهیه شده است، افزود:‌ در شهریورماه سال گذشته مقام معظم رهبری در دیدار با دولت نسبت به خاطر عدم اجرای اقتصاد مقاومتی اعلام نارضایتی می‌کنند چراکه برخی برنامه‌های دولت جاری، برخی بی‌ربط و برخی در تقابل با اقتصاد مقاومتی بود.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با بیان اینکه پس از این جریان ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با ریاست معاون اول رئیس جمهور تشکیل می‌شود، گفت:‌ در پایان زمستان 94 تنظیم 13 برنامه با 230 پروژه مطرح می‌شود در صورتی که برنامه قبل کنار رفت.

*برخی برنامه‌های دولت ضد اقتصاد مقاومتی است

وی با بیان اینکه امسال پس از نامگذاری سال به نام «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» دولت پروژه‌های خود را با عنوان اقدام و عمل مطرح کرد، گفت: با ارزیابی‌های برنامه‌های دولت در راستای اقتصاد مقاومتی متاسفانه برخی برنامه‌ها ضد اقتصاد مقاومتی و برخی پروژه‌ها بسیار کلی گفته شده است.

عبدالملکی با بیان اینکه برنامه اصلاح نظام پولی و بانکی بسیار کلی است که به عنوان برنامه عملیاتی مطرح می‌شود، گفت:‌ یکی از پروژه‌های خوب دولت احیای 7 هزار و 500 واحد تولیدی بود که در ین راستا تنها 300 واحد وام گرفته‌اند.

وی ادامه داد:‌ این درحالی است که برخی مشکل بازار، فناوری، مواد اولیه و ... دارند و برخی از پروژه‌ها نیز هنوز شروع نشده و دستگاه‌ها نیز حاضر به ارائه گزارش نیستند.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به اقدامات منفی دولت گفت:‌ انحراف برنامه‌ها از اقتصاد مقاومتی و ضدیت در راستای برنامه اقتصاد مقاومتی را در این زمینه می‌توان اشاره کرد.

وی با بیان اینکه در راستای انحراف‌ها می‌توان به تاکیدات دائمی به فروش نفت خام و در نتیجه وابستگی به درآمدهای نفتی اشاره کرد، افزود: بزرگنمایی تحریم‌ها در برنامه‌ها که تاکید بیش از حد به محدودیت‌های تجاری دارد را می‌توان از دیگر موضوعات دانست.

عبدالملکی با اشاره به حساب بیش از اندازه به منابع سرمایه‌ای خارجی به عنوان یکی از برنامه‌های منفی دولت، گفت: 150 هیأت خارجی از دوره برجام و پسابرجام به ایران آمدند که همه آنها درصدد فروش کالاهای خود در کشور بودند و نمی‌خواستند سرمایه‌گذاری کنند.

وی با بیان اینکه آقای رئیس جمهور به 30 تا 50 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی اشاره کرده بود، افزود:‌ تقریباً اندازه تمام منابع بانکی کشور به سرمایه‌گذاری خارجی تکیه شده بود.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به تاکید مطلق به آزادسازی نرخ‌ها و قیمت‌ها در عملکرد دولت، گفت:‌ غفلت از موضوع شفاف‌سازی و مبارزه با فساد، تعارض برخی از پروژه‌ها با سیاست کلان، بی‌توجهی به مقاوم‌سازی اقتصاد مقاومتی و ... را می‌توان از دیگر عملکردهای دولت برشمرد.

وی با اشاره به تضعیف تولید ملی و افزایش بیش از اندازه واردات کالا و خدمات که حتی می‌توان گاهی اوقات به خدمات پژوهشی در علوم انسانی و فرهنگی اشاره کرد، افزود: واگذاری فعالیت‌های پیمانکاری به خارجی‌ها با وجود توان داخلی، تشویق مصرف کالاهای خارجی، مطلق گذاشتن ظرفیت‌های تولیدی به امید مذاکرات و سرمایه‌گذاری خارجی از جمله کارهای دولت بوده است.

*رجز می‌خوانند که دشمن با تحریم‌ها ما را نابود می‌کند

عبدالملکی در بعد افزایش شکنندگی‌ها به بزرگنمایی تحریم‌ها و ربط دادن همه چیزی به آن اشاره کرد و گفت:‌ در واقع رجز می‌خوانیم که دشمن با تحریم‌ها ما را نابود می‌کند!

وی با اشاره به الگوی جدید قراردادهای خارجی و افزایش وابستگی به غربی‌ها، گفت: در واقع ما در حال برگشت به دوره فتحعلی شاه هستیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به افزایش وابستگی کشور به فروش نفت خام بخصوص به کشورهای غربی، گفت: در بعد تخریب فرهنگ اقتصادی القای «ما نمی‌توانیم» از جمله نکات حائز اهمیت در این دولت بوده است.

وی با اشاره به تفاخر برخی از مسوولان به مصرف کالاهای خارجی نظیر لباس، خودرو و ... افزود: ارائه مجوز واردات برخی از کالاهای بسیار لوکس از دیگر موضوعات در این دولت است.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان