آخرین اخبار

23. آذر 1395 - 23:18   |   کد مطلب: 25625
جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک ‌‌و ‌نوجوان ـ همدان/
نمایش «مرز» کار مشترک ایران و آلمان به روی صحنه رفت
نمایش «مرز» کار مشترک ایران و آلمان به کارگردانی و نویسندگی، جعفر مهیاری در بخش بین‌المللی و برای رده سنی نوجوان در بیست‌و‌سومین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان به روی صحنه رفت.

به گزارش رودآور به نقل از خبرگزاری تسنیم از همدان، نمایش "مرز" روایتی از کشمکش میان چهار بازیگر نمایش است و بدون دیالوگ و با ترکیب موسقی، بازی با رنگ، حرکت‌های نمادین بدنی به مشکلات و اختلال شخصیتی آدم‌ها می‌پردازد.

کارگردان در این اثر سعی کرده با نماد قرار دادن رنگ‌‌‌ها دنیای خبیث درون برخی از آ‌د‌‌‌م‌ها را به نمایش در‌آورد و در نهایت با استفاده از کودکی که نماینده دنیای پاک کودکانه است به این جدال پایان دهد و در نهایت انسان را از شرارت رهایی بخشد.

تِم نمایش« مرز» بیشتر به یک پانتومیم شباهت دارد تا یک نمایش گویای صحنه‌‌ای با این حال نمی‌توان منکر سادگی و اثرگذاری آن بود، نمایش با زبانی ساده و به دور از هرگونه اغراق سعی دارد پیام خود را به تماشگر برساند و باید اعتراف کرد که در این مسیر به خوبی عمل کرده است.

برقراری ارتباط کودکان با صحنه‌هایی از نمایش به خصوص در زمانی که موسیقی شور و نشاط به روایت داستان القا می‌کند بیانگر این است که کودکان به خوبی مفهوم پاکی را از سرشت خبیثانه در روال روایتگری نمایش احساس و درک کرده‌اند.

مسائل شخصیتی و اخلاقی چارچوب ساختاری «مرز» است

کارگردان نمایش«مرز» در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه این نمایش محصول مشترک بین ایران و آلمان است، گفت: مسائل شخصیتی و اخلاقی چارچوب ساختاری «مرز» است.

جعفر مهیاری اظهار داشت: این نمایش به تهیه‌کنندگی کمپانی "میونر" از مهم‌ترین کمپانی‌های تئاتر دنیا و با کارگردانی مشترک با «بریتا شرام» در ارتباط با دو گروه دوستانه است که در مواجه با مسائل شخصیتی دچار چالش و اختلاف می‌شوند.

وی که علاوه بر مقام کارگردانی نویسندگی این نمایش را نیز بر عهده دارد، عنوان کرد: ایده نگارش از دغده مندی من نسبت به شکل‌گیری شخصیت انسان‌ها در کودکی شروع و در نهایت منجر به تولد«مرز» با همکاری هنرمندان آلمانی شد.

مهیاری با بیان اینکه جشنواره تئاتر کودک انسال با کیفیت بیشتری در حال برگزاری است، بیان کرد: تئاتر کودک و نوجوان باید خالی از هرگونه اغراق و پیچیدگی در بیان هشدار و یا پیام نمایشی خود باشد و این موضوع امسال در بیشتر آثار راه یافته به جشنواره مشهود است.

کارگردان ایرانی نمایش «مرز» تصریح کرد: جشنواره‌ها یم زمینه وظرفیت مناسبی است که می‌تواند به رشد و اعتلای کیفی و کمی نماش‌ها کمک زیادی کند بر این اساس امیدوارم مسئولان باهمت و جدیت در برگزاری این قبیل جشنواره‌ها به میدان عمل وارد شوند.

به گزارش تسنیم، نمایش «مرز» در سه سانس 15، 10 و 17 در ایام جشنواره به صحنه رفت و برای مخاطبان نوجوان خود دنیای سالم و پاک را به هدیه گذاشت بر این اساس بیست‌و‌سومین جشنواره تئاتر کودک ‌و ‌نوجوان همدان به دبیری شهرام کرمی و میزبانی همدان از 21 تا 27 آذر در حال برگزاری است.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان