آخرین اخبار

24. آذر 1395 - 23:05   |   کد مطلب: 25642
رئیس فدراسیون روستایی و عشایری کشور گفت: 700 نوع بازی بومی و محلی در اقصی نقاط کشور در بین قشرهای مختلف فعال است.

به گزارش رودآور به نقل از ایرنا؛ غلامرضا جعفری اظهار کرد: این تعداد بازی بومی و محلی در قالب 2500 شکل در استان های مختلف کشور انجام می شود.
وی اضافه کرد: در این بازی های بومی و محلی به صورت سازمان نیافته حدود 2 میلیون ورزشکار در رده های سنی مختلف فعالیت دارند که طیف وسیع آنها دانش آموزان و نیز شرکت کنندگان در جشنواره ها هستند.
جعفری در ادامه با اشاره به اینکه خیلی از رشته های ورزشی و بازی های بومی محلی کشور ویژگی آن را ندارند که در قبال بازی پیچیده ای نظیر فوتبال تعرفه بیمه ورزشی پرداخت کنند چرا که بازی هایی نظیر 'یک قل دو قل' و 'دوز' چه آسیبی می تواند داشته باشد که اجبار به پرداخت تعرفه 10 هزار تومانی داشته باشند.
وی اظهار کرد: انتظار داریم راهکاری تعریف شود تا جامعه مخاطب ما با اقبال بیشتری در این بازی ها مشارکت داشته باشند.
جعفری بیان کرد: خیلی از فعالیت های پیرامون بازی های بومی محلی نیز امروزه به صورت خودجوش در خانواده ها مدیریت می شود و از آنها اطلاعی نداریم.
وی خاطرنشان کرد: امروزه ورزش های روستایی، عشایری و بومی محلی نیازمند حمایت ویژه دولت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اختصاص بودجه مناسب و برنامه توسعه ششم است چرا که تاثیر بسزایی در عرصه فرآینده های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی بویژه سیاسی دارد.
وی افزود: درخواست اختصاص بودجه 130 میلیارد ریالی برای فدراسیون روستایی و عشایری نیز حداقل اعتباری بود که پیشنهاد داشتیم که محدودیت هایی امسال به لحاظ حضور در بازی های المپیک داشتیم و امیدوارم برای سال های آینده بودجه مورد نیاز تحقق یابد.
وی در ادامه با اشار به تعامل ویژه فدراسیون با ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: سال قبل سه میلیارد ریال به عنوان کمک مالی برای راه اندازی خانه های ورزش روستایی به فدراسیون اختصاص دادند و یکصد خانه را ایجاد کردیم.
وی اضافه کرد: امسال نیزسه میلیارد ریال از سوی ستاد مبارزه با موادمخدر برای ایجاد خانه های ورزش مصوب شد ضمن اینکه اداره های ورزش و هیات های تابعه در شهرستان ها به صورت خودجوش اقدام به راه اندازی خانه های ورزش روستایی کردند.
به گزارش ایرنا جعفری یادآور شد: همچنین ستادهای مشارکت های مردمی مبارزه با مواد مخدر نیز امسال به تجهیز خانه های ورزش روستایی اقدام کرده اند.
وی با اشاره به نوپا بودن این تفکر در ایجاد خانه های ورزش روستایی گفت: تاکنون 600 خانه ورزش در سطح کشور ایجاد شده که بیشترین کمیت را در استان اصفهان داریم.
وی افزود: با این حال می طلبد با برنامه ای مدون و با محوریت معاون توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان بتوانیم امکانات ورزشی و زیرساخت ها را در سایر روستاها ایجاد کنیم.
جعفری خاطرنشان کرد: البته هم اکنون 63 هزار روستا در کشور موجود است که اگر بخواهیم زیرساخت ها و تجهیزات ورزشی را حداقل برای پنج هزار روستای بالای هزار نفر مدیریت کنیم باید با وضع مالی موجود 10 سال از بودجه ورزش کشور را اختصاص بدهیم.
وی افزود: البته اگر بتوانیم پنج هزار روستا را در قالب برنامه ای مشترک از وجود خانه های ورزش روستایی برخوردار کنیم نقطه عطفی در تاریخ ارایه خدمات ورزشی به روستاها است.
غلامرضا جعفری رئیس فدراسیون روستایی و عشایری کشور اهل شهرستان نهاوند از توابع استان همدان است.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان