آخرین اخبار

25. آذر 1395 - 23:09   |   کد مطلب: 25672
نویسنده و کارگردان تئاتر گفت: اعتقاد دارم نمایش‌های مقطع نوجوان در این دوره از جشنواره به بلوغ و شکوفایی رسیده و کارهای مقطع نوجوان بسیار متنوع است.

به گزارش رودآور به نقل از خبرگزاری فارس از همدان، کارگاه کارگردانی با حضور حمیدرضا نعیمی امروز به پایان رسید که بر این اساس خبرگزاری فارس  گفت‌وگویی با مدرس این کارگاه انجام داد.

حمیدرضا نعیمی ضمن تقدیر از همدان برای برگزاری این جشنواره و تشکر از مردم دوست‌داشتنی و مردم‌نواز این شهر اظهار کرد: در سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان بنده دو سمت برگزاری کارگاه‌های کارگردانی و دیگری داوری بخش نمایشنامه‌نویسی نمایشنامه‌خوانی را داشتم.

وی در خصوص کارگاه کارگردانی که برگزار شد، گفت: در این کارگاه ارتباط خوبی با هنرجوها برقرار کردیم و امیدواریم همین طور که جشنواره خوب شروع شده تا روز اختتامیه خوب پیش رود.

این کارگردان تئاتر با بیان اینکه بنده عضو هیأت انتخاب نمایش‌های جشنواره بخش ایران در دو حوزه کودک و نوجوان بود، یادآور شد: بر این اساس تمام کارهای ایران را دیدم، پس می‌توانم محکم‌تر سخن بگویم.

*از جشنواره بیست و سوم راضی هستم

وی با بیان اینکه جشنواره بیست و سوم جشنواره بسیار خوبی است، اظهار کرد: اعتقاد دارم نمایش‌های مقطع نوجوان در این دوره از جشنواره به بلوغ و شکوفایی رسیده و کارهای مقطع نوجوان بسیار متنوع است.

نعیمی با اشاره به اینکه متن نمایش‌های این جشنواره شامل همه محورها از جمله مضامین اجتماعی، تاریخی، مذهبی، دینی و... می‌شد، تصریح کرد: با توجه به اینکه تمام گروه‌ها شروع به کار حرفه‌ای کردند، دیگر با کارهای دست و پا شکسته کاری نداریم و بخش نوجوان در زمینه متن، کارگردانی، بازیگری و موسیقی حرف‌ها برای گفتن دارد.

وی با تأکید بر اینکه اما در بخش کودک آن اتفاقی که چون بخش نوجوان انتظار داشتیم را برآورده نکردند، خاطرنشان کرد: این مسئله به معنای این نیست که اتفاقات خوبی در این زمینه رخ نمی‌دهد.

این نویسنده و کارگردان تئاتر یادآور شد: بنده کارهای خارجی را تا زمان جشنواره ندیده بودم اما چهار اثر خارجی در این جشنواره دیدم که بسیار لذت بردم، ایده‌های خوبی به من داده شد که استفاده خواهم کرد.

وی با تأکید بر اینکه جشنواره بیست و سوم یکی از بهترین جشنواره‌هایی بود که تاکنون شاهد بودم، افزود: استقبال تماشاگران کودک و نوجوان و خانواده‌ها نیز کاملاً مشهود بود.

نعیمی در ادامه با تأکید بر تأمین زیرساخت‌های تئاتر کودک و نوجوان اظهار کرد: ما اساساً در سطح کشور و حتی پایتخت با مشکل و معضلی چون مسائل سخت‌افزاری طرف هستیم و در بهترین و حرفه‌ای‌ترین سالن‌های تئاتر تهران هم که برویم تجهیزاتی چون نور، صدا و  صحنه مشکلات جدی دارند.

*در زمان جشنواره، همدان، یک ایران است

وی با بیان اینکه جایگاه تماشاگران سالن‌های تئاتر نیز مشکلات جدی دارد، اضافه کرد: امروزه وظیفه مسوولان در قبال اتفاق بزرگی چون  جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان صدچندان است به این دلیل که گروه‌های خارجی حاضر در همدان، اکنون تنها همدان را نمی‌شناسند، بلکه همدان ایران است.

این پیشکسوت عرصه تئاتر یادآور شد: اکنون همدان، ایران است و هر کاری که برای همدان انجام دهیم در اصل برای نام ایران انجام داده‌ایم، اینجاست که نباید فکر کنیم یک استان هستیم و کاری نمی‌توان انجام داد بلکه باید استانداری، فرمانداری، شهرداری، نمایندگان مجلس و مرکز هنرهای نمایشی هر کاری از دستشان برمی‌آید، تلاش کنند تا این شهر از سالن‌های خوبی بهره‌مند شود.

وی با اشاره به اینکه دیگر نداشتن نور و صدا در یک سالن برای مملکتی به نام ایران پذیرفتنی نیست، افزود: اکنون اگر سالنی صوت خوب و کارگاه‌های ساخت و ساز، دکور و لباس نداشته باشد، اصلاً زیبنده نیست و مسوولان باید کارهای ضربتی را برای تجهیز سالن‌ها داشته  باشند.

نعیمی در خصوص نبود اجراهای عمومی تئاتر کودک و نوجوان اضافه کرد: تهران نیز همپای همدان تئاتر کودک و نوجوان فعال است اما امکانات برای آنها وجود ندارد و با شرایط سختی تئاتر کار می‌کنند.

*از نظر خلاقیت و توانایی قوی هستیم

وی ادامه داد: اجرای نمایش کودک و نوجوان در شهرها باید به گونه‌ای باشد که بتوان برای 20 میلیون دانش‌آموز کودک و نوجوان کشور اجرای نمایش داشت، اما اکنون می‌بینیم برای 500 هزار نفر در کل کشور نیز امکانات و شرایط اجرای تئاتر کودک و نوجوان نداریم.

نویسنده و کارگردان تئاتر با بیان اینکه ما از معیارهای دنیا بیش از حد عقب هستیم، بیان کرد: اگر با انصاف تمام حرف بزنیم جز اینکه بچه‌های ما امکانات مادی بسیار کمی نسبت به گروه‌های خارجی در دست دارند اما از نظر خلاقیت و توانایی با آنها برابری می‌کنند.

وی اضافه کرد: گروه‌های خارجی تکنولوژی را در شکل بسیار عالی در اختیار دارند و توجه مسوولان و شرایط خوبی که برای اجرای این نوع  کارها دارند، آنها را کمک می‌کند، که ما این را نداریم، اما هنرمندان ما با عشق و پایداری کار می‌کنند و از این لحاظ با دنیا فاصله‌ای نداریم و می‌توانیم ایده‌های نابی را به کار گیریم.

نعیمی با اشاره به قومیت‌های مختلفی که در کشور وجود دارد، افزود: در ایران هر قومیت یک ایده نابی است که می‌توان با بهره‌گیری از این ایده‌ها تولیدات نمایشی فاخری داشت اما هیچ از این فرصت‌ها استفاده نکردیم.

*هنوز موقع نوشتن به مقطع سنی مخاطبان توجه نمی‌کنیم

این نویسنده و کارگردان تئاتر در ادامه با بیان اینکه در بخش نمایشنامه‌نویسی دچار اشکال هستیم، بیان کرد: هنوز موقع نوشتن به مقطع سنی مخاطب‌ها توجه نمی‌کنیم و گاهی نمایشنامه‌ها برای مقطع خردسال است اما وقتی نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که مولفه‌ها برای مقطع کودکان است.

وی با تأکید بر اینکه هنوز مخاطب‌شناسی در نمایشنامه‌های کودک، نوجوان و خردسال خیلی رعایت نمی‌شود، افزود: گاهی اوقات نمایشی برای کودک ساخته می‌شود، اما مفاهیم آن برای گروه سنی نوجوان است که بنابراین اگر شناخت از مقطع سنی نداشته باشیم، دچار مشکل خواهیم شد.

نعیمی مهمترین تئاتر در کشور را تئاتر خردسال، کودک و نوجوان دانست و گفت: اینجاست که باید تماشاگر، تئاتر را برای تئاتر بزرگسال پایه‌ریزی کند و آنها را آموزش دهد زیرا کودکان ما از طریق تئاتر و موسیقی است که می‌توانند آدم‌های آرام، نه خشن، نه هتاک و ناهنجار باشند.

وی در پایان اضافه کرد: تئاتر و موسیقی لازمه وجودی انسانی است که در قرن بیست و یکم زندگی می‌کنند، ای کاش مسوولان این را بدانند.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان