آخرین اخبار

21. آذر 1395 - 23:15   |   کد مطلب: 25731
جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان- همدان
غنی‌زاده: تئاتر در جامعه امروزی مهجور مانده است
کارگردان نمایش "لاکی عجق وجق" با بیان اینکه موافق جشنواره‌های رقابتی نیستم گفت: متاسفانه تئاتر در جامعه امروزی ما مهجور مانده و مورد ظلم واقع شده است.

به گزارشرودآور ؛ آناهیتا غنی‌زاده در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در همدان اظهار داشت: جشنواره تئاتر کودک یک رویداد تأثیرگذار در حوزه ادبیات نمایشی و اجرا برای کودکان و نوجوانان است و به دیده شدن تأثیر تئاتر بر تربیت و شکل‌گیری شخصیت کودکان کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه در جشنواره بیست و سوم تئاتر کودک و نوجوان در بخش تئاتر خردسال شرکت کرده است بیان کرد: گروه ما با نمایش لاکی عجق‌و‌جق در بخش کودک بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با آرای شورای انتخاب موفق به شرکت در این دوره از جشنواره شده و امیدواریم بتوانیم آن تاثیری که انتظار داریم را روی مخاطبان خردسال خود بگذاریم.

این کارگردان فعال در حوزه تئاتر کودک و نمایش عروسکی تصریح کرد: نمایشنامه لاکی عجق‌و‌جق به قلم بهرام جلالی‌پور به نگارش در‌آمده و برگرفته از اثر فاخر «شازده کوچولو» نوشته "آنتوان دوسنت اگزوپری" است که در مدت زمان 45 دقیقه به روی صحنه می‌رود و به شکل تئاتر عروسکی کار شده است.

وی عنوان کرد: عقیده دارم نمایش‌ها باید در طول سال دیده شوند تا اینکه به محض نزدیک شدن به جشنواره‌هایی چون تئاتر کودک و تئاتر فجر در یک میدان رقابتی برای به دست آوردن امتیاز حضور در جشنواره با یکدیگر به رقابت بپردازند.

غنی‌زاده افزود: اگر نمایش‌ها در طول سال مورد ارزیابی واقع شود کمک می‌کند تا تئاتر امروزی ما در حوزه کودک که گاهی مورد کم لطفی و سطحی‌نگری برخی هنرمندان قرار می‌گیرد با کیفیت بالاتری به اجرا گذاشته شود و تا این اندازه مورد ظلم واقع نشود.

وی که بیش از دو دهه سابقه فعالیت در این عرصه را دارد در پاسخ به این سوال که چگونه وارد عرصه تئاتر و هنر‌های نمایشی شده اشت، عنوان کرد: علاقه‌مندی به تئاتر و نمایش در تمام هنرمندان این حوزه شاید به دوران نوجوانی و کودکی آنها باز می‌گردد که می‌توان ادعا کرد همین موضوع یکی از تأثیرات مهم تئاتر در جامعه است یعنی تئاتر به پرورش روحیه هنرمندی و شخصیت گرفتن کودکان در این مسیر کمک می‌کند.

این کارگردان تئاتر افزود: با توجه به اینکه مربی نمایش خلاق هستم و در این زمینه فعالیت تخصصی دارم بر این اساس آموزشگاه تئاتر کودکان و نوجوانان «‌راما» را نیز در همین راستا مدیریت می‌کنم و باورم این است مربی در تئاتر از ارکان مهم به شمار می‌رود که متأسفانه امروز در تئاتر چناچه باید به آن توجه نمی‌رود.

وی با بیان اینکه باید تأسف خورد که امروز هنر تئاتر که هنر هفتم است تا این اندازه مورد ظلم واقع شده است، تاکید کرد: حال تئاتر امروز خوب نیست و تنها دلیل فعالیت هنرمندان در این زمینه عشق و علاقه  آن‌ها به این هنر است با این حال هر‌روز شاهد هستیم که هنرمندان عرصه تئاتر یا به تلویزیون روی می‌آورند و یا به سینما بر این اساس باید بپذیریم که بودجه و اعتبار کنونی تئاتر جوابگوی امرار معاش فعالان این حوزه نیست.

کارگردان نمایش «لاکی عجق وجق» گفت: نمایشنامه‌های فاخر و ارزشی زیادی نوشته می‌شود که به دلیل نبود بودجه و اعتبار مالی لازم هیچ وقت رنگ اجرا و صحنه تئاتر را به خود نمی‌بینند بر این اساس انتظار تمام هنرمندان و مردمی که علاقمند به تئاتر که رشه در فرهنگ و اصالت ما دارد این است که مسئولان با نگاه دلسوزانه‌تری به حمایت از تئاتر و هنر نمایش کشور توجه نشان دهند.

وی تصریح کرد: متأسفانه در حال حاضر هنرمندان و بازیگران عرصه تئاتر در کشور از دارا بودن حداقل‌های زندگی و امرار معاش بی نصیب هستند و خیلی از آنها با وجود سال‌ها فعالیت در حوزه نمایش و تئاتر امروز و در زمان بازنشستگی خود با مشکلات و چالش‌های مالی زیادی روبه‌رو هستند.

غنی‌زاده در پاسخ به اینکه بازیگری می‌تواند یک شغل محسوب شود، گفت: در حال حاضر و با توجه به شرایط فعلی باید گفت بازیگری در تئاتر و هرگونه فعالیت در حوزه نمایش صحنه‌ای چندان آورده مالی مناسبی ندارد که بتوان آن را یک شغل ثابت در نظر گرفت بر این اساس بهتر است بگوییم بازیگری بیشتر یک عشق است تا داشتن شغلی ثابت که در‌آمد و دستمزد ثابتی داشته باشد.

وی با آرزوی موفقیت برای تمامی گروه‌های نمایشی در بخش‌های مختلف جشنواره بیستو سوم تئاتر کودک و نوجوان تاکید کرد: امیدورام آنچه را که هنرمندان و دست اندرکاران این دوره از جشنواره با برگزاری آن برای بیست و سومین سال پاپی دنبال می‌کنند امسال محقق شود و این جشنواره بتواند پیوند محکم و ناگسستنی بین کودکان و سالن‌های نمایش را برای همیشه برقرار کند.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان