آخرین اخبار

22. آذر 1395 - 23:36   |   کد مطلب: 25742
جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک ‌‌و ‌نوجوان ـ همدان
نمایش "گیسوانی برای پرواز" منتقل‌کننده حس آزادگی و رهایی روح به کودکان‌
نمایش "گیسوانی برای پرواز" همزمان با نخستین روز از بیست ‌‌و ‌سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان به روی صحنه رفت.

به گزارش رودآور به نقل از خبرگزاری تسنیم از همدان، بیست ‌‌و ‌سومین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان نمایش "گیسوانی برای پرواز" در سالن اصلی مجتمع بوعلی‌سینای شهر همدان به روی صحنه رفت.

این نمایش ویژه بخش نوجوانان است که روایتگر زندگی ملکه‌ای محصور در قصر است که دغدغه دارد کدام یک از فرزندانش بعد از او ملکه می‌شوند.

"گیسوانی برای پرواز" جدیدترین اثر مشترک نمایشی دو زوج دوست داشتنی حوزه تئاتر کودک، مجتبی مهدی در مقام نویسنده و روشنک کریمی کارگردان کار را برعهده دارد.

نمایشی که قصه‌ آن الهام گرفته از داستان پریان است و نویسنده تلاش کرده تا در فضایی فانتزی روایتی از آزادگی روح انسان را به زندگی واقعی آدم‌ها نزدیک کند و برای آنکه مخاطب بتواند ارتباط برقرار کند سعی کرده با رعایت این قاعده در قالب اثری نمایشی به زندگی عادی آدم‌ها بپردازد و آن پیامی را که می‌خواهد به تماشاگران خود به خوبی منتقل کند.

روایتی از آنچه پیرامون شخصیت‌پذیری آدم‌ها می‌گذرد

مجتبی مهدی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم درباره‌ روند شکل‌گیری این اثر با بیان اینکه نگارش متن این نمایش را حدود یکسال پیش شروع کرده است، گفت: ایده «گیسوانی برای پرواز» از مدت‌ها پیش در ذهنم بود و شکل‌های متفاوتی به خود گرفت تا در نهایت به این شیوه اجرایی رسید که در قالبی فانتزی بیانگر پیام آزادگی روح است.

مهدی افزود: چنین متونی برای بار اول نیست که به روی صحنه می‌رود، اما آنچه در این نوع نمایش اتفاق می‌افتد آموزش آزادگی روح و اسیر نبودن به وابستگی‌های ظاهری دنیا برای نوجوان است و در واقع این نمایش به همان شیوه داستان‌های افسانه‌ای و پریان سعی دارد که متن و شیوه اجرا را تا جایی ‌که می‌تواند به زندگی و مهارت‌های لازم برای زندگی آشنا کند.

وی در ارتباط با خط داستانی نمایش بیان کرد: نمایش روایتگر زندگی ملکه‌ای محصور در قصر است که دغدغه دارد کدام یک از فرزندانش بعد از او ملکه سرزمینش می‌شود به همین منظور شرط ملکه شدن را داشتن گیسوانی بلند قرار می‌دهد تا در نهایت گیسو بلندترین دخترش ملکه سرزمین او شود اما در روال داستان نمایش کسی در حقیقت ملکه است که بتواند روح خود را از اسارت به دنیا و وابستگی‌های آن رها کند.

نویسنده نمایش «گیسوانی برای پرواز» با بیان اینکه همواره آزادگی انسان دغدغه ذهنی‌اش بوده است، عنوان کرد: ما در این اثر نمایشی با هیچ نگاه و زاویه خاصی پیش نرفتیم و در واقع با نگاهی آموزشی در قالب فانتزی و حقیقت با الهام از داستان پریان نمایش را پیش می‌بریم.

وی با بیان اینکه این روزها کارگردان‌های تئاتر دغدغه‌های مالی متعددی دارند، تصریح کرد: در این شرایط ترجیح من به عنوان کارگردان این است ‌که عوامل کار از جمله هنرپیشگان و سایر دوستانی که زمان را با من می‌گذارند آرامش بیشتری داشته باشند و نمی‌خواهم کوچکترین لطمه‌ای به خاطر مسائل مالی به کارکرد گروه وارد شود. 

تاثیر کیفیت کار و اطلاع‌رسانی مناسب در جذب مخاطب

کارگردان نمایش «گیسوانی برای پرواز» با بیان اینکه اطلاع رسانی مناسب در جذب مخاطب برای نمایش جشنواره‌های تئاتر کودک ‌و ‌نوجوان و کیفیت آثار تاثیر دارد، گفت: من دوست دارم زمانی‌ که از قصه نمایش سخن می‌گویم به نحوی نباشد که جذابیت برای مخاطب از دست برود، اما داستان برشی از زندگی دختران پادشاهی است که در تلاش هستند ملکه شوند در بین آن‌ها خواهر کوچک که با سر‌پرستی مستقیم مادرش بزرگ شده دارای روحیات متفاوت و انسان دوستانه‌تری نسبت به دو خواهر دیگر است.

روشنک کریمی بیان کرد: تِم ماجرا به نوعی حول محور اسارت روح و آزادگی آن است که متاسفانه امروز ما در بطن جامعه با این مقوله نیز تا حدود زیادی دست به گریبان هستیم و شاید به همین دلیل باشد که یکی از مباحث مورد توجه هنرمندان سینما و تئاتر همین مقوله است.  

وی گفت: من به دلیل اینکه کار خودم را از تئاتر کودک شروع کرده‌ام همواره حس خوبی نسبت به این حوزه کاری دارم و همیشه بخش عمده‌ای از فعالیت‌هایم در حوزه تئاتر کودک و نوجوان بوده و عقیده دارم تئاتر جایی است که حال انسان را خوب می‌کند و این  فرقی هم ندارد، هم برای تماشاگر و هم برای هنرپیشه صدق می‌کند.

کارگردان «گیسوانی برای پرواز» با بیان اینکه تئاتر تفکر برانگیز است، عنوان کرد: تئاتر روح را به دنبال خود می‌کشد این اتفاقی است که به هیچ عنوان در فضا‌های دیگر مثل سینما و تلویزیون رخ نمی‌دهد اما متاسفانه با اینکه تئاتر به خصوص تئاتر کودک می‌تواند در پرورش و شکل‌گیری شخصیت افراد تاثیر گذار باشد اما همیشه مشکلات مالی و نبود بودجه سد و مانع هنرمندان برای اجرای نمایش‌ها در طول سال است.

« گیسوانی برای پرواز» امروز در سه سانس در ساعات 10،15و 17 به مدت  50 دقیقه در سالن اصلی بوعلی همدان و در بخش تئاتر نوجوان بیست‌ و ‌سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک به اجرا گذاشته می‌شود.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان