آخرین اخبار

23. آذر 1395 - 23:54   |   کد مطلب: 25748
کارگردان نمایش «لاکی عجق وجق» ‌گفت: متأسفانه متن نمایشی خوب در حوزه تئاتر کودک کمتر نوشته می‌شود و ضعف درنمایشنامه‌های کودکان فاصله بین کودک و نمایش ایجاد کرده است.

به گزارش رودآور به نقل از خبرگزاری تسنیم از همدان، نمایش «لاکی عجق وجق» به کارگردانی "آناهیتا غنی‌زاده" از فعالان حوزه تئاتر کودک و به قلم "امیر مشهدی عباس" در بخش تئاتر کودک بیست‌ و ‌سومین جشنواره تئاتر کودک‌ و‌ نوجوان حضور پیدا کرده و به تشریح شکل‌گیری ارتباطات دوستانه در دنیای کودک می‌پردازد.

به نظر می‌رسد غنی‌زاده در این اثر خود با کمک گرفت از شخصیت‌های حیوانات هریک از آنها را نماد شخصیتی از آدم‌های مختلف در دنیای واقعی انسان‌ها نشان دهد و در خط داستانی سرزنش کننده تنهایی و فاصله‌گیری از اجتماع و گروه باشد.

«لاکی عجق‌ وجق» با نوعی ساختارشکنی در نمایش‌های معمول به اجرا در‌آمده در حوزه کودک و رده سنی کودکان است که پیام خود را در روایتی داستانی و کمی فانتزی‌گونه به تماشاگران کودک خود القا می‌کند.

رنگ‌ها در این نمایش جان‌بخشی مناسبی را برای فضای داستانی «لاکی عجق وجق» فراهم کرده که برای گروه سنی کودک می‌تواند جذابیت مورد نظر برای جذب او به داستان نمایش را به خوبی نتیجه بخشد.

در ارتباط با شیوه کارگردانی نمایش« عجق وجق» می‌توان ادعا کرد مربی نمایش بودن غنی‌زاده در این اثر به خوبی به کارگدانی او کمک کرده تا در روالی ساده بتواند به مخاطب کودک خود مفهوم زندگی اجتماعی و گروهی را مخابره کند.

شخصیت «لاکی» در این نمایش که نماد کودکانی است که از منظر روانشناسی ممکن است نیاز به حمایتگری در اجتماع داشته باشند و برای به دست آوردن آن حاضر هستند از خود واقعی فاصله بگیرند در این نمایش به خوبی از آب در آمده و بازیگر آن توانسته «لاکی» را به عنوان شخصیت اصلی نمایش در ذهن مخاطب ثبت کند.

ضعف در نمایشنامه‌های کودکان بین کودک و نمایش فاصله ایجاد کرده است

کارگردان نمایش «لاکی عجق وجق» در گفت‌و‌گو با تسنیم گفت: متأسفانه متن نمایشی خوب در حوزه تئاتر کودک کمتر نوشته می‌شود و ضعف درنمایشنامه‌های کودکان فاصله بین کودک و نمایش ایجاد کرده است.

آناهیتا غنی‌زاده با بیان اینکه متأسفانه آثار نمایشی ما به خواسته‌های دنیای کودک توجه می‌کند، اظهار داشت: تئاتر از مولفه‌های مهم در شکل‌گیری دنیای کودکان است و به نقش‌گیری شخصیت آن‌ها کمک زیادی می‌کند بر این اساس لازم است به تئاتر کودک نگاه ویژه‌ای داشته باشیم.

وی افزود: کودکان شخصیت‌های درونی پاک و بی‌غل ‌و ‌غشی دارند که باید در تولید آثار نمایشی برای آنها به شدت مورد توجه قرار گیرد و متون نمایشی به نگارش در‌آمده برای آنها نیز باید با دقت و حساسیت خاصی نوشته شود تا بتواند ارتباط نزدیکی با کودکان برقرار کند.

غنی‌زاده با بیان اینکه آموزش‌ و پرورش نقش موثری در تربیت و پرورش شخصیت کودکان دارد، تاکید کرد: آموزش ‌و ‌پرورش به عنوان نهادی که وظیفه تعلیم و تربیت کودکان این سرزمین را بر عهده دارد می‌تواند با حمایت از گروه‌های نمایشی از بستر موجود در تئاتر برای بیان مفاهیم و آموزه‌های تربیتی و پرورشی بیشترین بهره را ببرد.

وی عنوان کرد: امسال تبلیغات جشنواره تئاتر کودک به سمت نزولی پیش رفته و چندان تبلیغاتی برای دعوت از خانواده‌ها صورت نگرفته بر این اساس سالن‌های نمایش به شلوغی سال‌های گذشته نیست.

 

تئاتر کودک، نیازمند مخاطب‌شناسی است

نویسنده نمایش «لاکی عجق وجق» در گفت‌و گو با تسنیم با بیان اینکه نمایش برای کودکان باید با تسلط بر دنیای روانشناسی کودک نوشته شود، گفت: در تئاتر کودک، نیازمند مخاطب شناسی هستیم.

امیر مشهدی عباس اظهار داشت: دنیای درونی کودکان پاکی و صداقت خاص خود را دارد که نباید با به نمایش گذاشتن آثاری بی‌کیفیت در حوزه نمایش کودک به آن لطمه وارد کرد.

وی از نقش تربیتی تئاتر سخن گفت و افزود: تئاتر یعنی زندگی و روایتگری مهارت‌های زندگی براین اساس هنر تئاتر می‌تواند به بهترین شیوه و روش با شخصیت‌پردازی در ذهن کودک قالب شخصیتی کودکان را نقش‌بندی کند.

این نویسنده تئاتر با بیان اینکه بچه‌ها بسیار مهجور واقع شده‌اند، عنوان کرد: متأسفانه در حال حاضر آموزش به کودکان در بستر تئاتر به یک سری مفاهیم معمول و سطحی محدود شده که توانایی آموزش در ارتباط با موضوعات گسترده‌تر را از تئاتر کودک گرفته است.

به گزارش تسنیم، نمایش «لاکی عجق وجق» به کارگردانی آناهیتا غنی زاده و نویسندگی امیر مشهدی عباس امروز در سه نوبت 10، 15و 17 در سالن تالار فجر همدان و در روز دوم از بیست ‌و سومین جشنواره تئاتر کودک که از 21 تا 27 آذر به دبیری، شهرام کرمی در حال برگزاری است به نمایش گذاشته می‌شود.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان