آخرین اخبار

6. بهمن 1395 - 16:00   |   کد مطلب: 26404
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با بيان اينكه مصیبت‌های امروز ما به خاطر اجرا نشدن قانون كلانشهر شدن همدان است، گفت: تعریف کلانشهر را داریم اما عملکردمان مربوط به یک شهر عادی است آن وقت تمام دغدغه ما مي‌شود ساخت یک پل!

به گزارش رودآور به نقل از خبرگزاری فارس از همدان، حمیدرضا حاجی‌بابایی ظهر امروز در جلسه فوق‌العاده صحن شورای اسلامی شهر همدان، شهرداری را رکن تأثیرگذار در زندگی مردم دانست و با بیان اینکه این مهم به ویژه در مراکز استان‌ها ملموس است، اظهار کرد: امور زندگی مردم با امور شهرداری‌ها می‌گذرد به طوری که این مجموعه نقش کلیدی در زندگی مردم دارد.

وی به تدوین برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت: حدود پنج ماه و دو روز تمام فعالیت‌هایم در رابطه با برنامه توسعه ششم بود که قرار است برنامه پنج سال کشور را در تمام امور هدف‌گذاری کند و کار ادامه دارد.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: برنامه ششم توسعه برنامه شفافیت، نظارت و پاسخگویی است که در 10 برنامه تدوین شده به طوری که قبل و بعد از انقلاب هیچ برنامه‌ای تا کنون این وضعیت را نداشته است.

وی با بیان اینکه برنامه ششم توسعه بر اساس 22 اولویت کشور تعریف شده است، افزود: برنامه ششم توسعه اولین برنامه‌ای است که ضامن آن دیوان محاسبات است و یکی از شاخصه‌های این برنامه نیز پاسخگو کردن مسؤولان خواهد بود.

حاجی‌بابایی با بیان اینکه هر مسؤولی در صورت عدم اجرای هر بند آن باید برای پاسخگویی به دیوان محاسبات برود، خاطرنشان کرد: به منظور ایجاد شفافیت در کشور از بانک مرکزی، شورای فقهی بانک مرکزی و هر وزارتخانه، دانشگاه و حتی نهادهای عمومی غیر دولتی آن بخش از بودجه که به دولت مربوط است باید به این رودخانه متصل باشد که اکنون اینگونه نیست.

وی با تأکید بر اینکه از تاریخ یکم فروردین ماه سال آینده تمام حساب‌های مربوط به دولت چه دستگاه‌های اجرایی باید طبق این برنامه عمل کنند، یادآور شد: مگر می‌شود یک‌هزار و 200 میلیارد تومان نقدینگی داشته باشیم که مشخص نیست کجاست و به همین دلیل رکود اقتصادی پیش می‌آید.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سال 89 مصوب کردیم در مجلس که انرژی را در 9 قلم از بنزین و حامل‌های انرژی گران کرده و پول آن را به مردم بدهیم، این اقدام در این سه ماه انجام شد و تا امروز ادامه دارد.

وی با بیان اینکه امسال درآمد از محل هدفمندی یارانه‌ها 80 هزار میلیارد تومان است و فقط 42 هزار میلیارد تومان به خزانه واریز شده است، ادامه داد: اصل 53 قانون اساسی می‌گوید یک ریال درآمد باید به خزانه واریز و یک ریال هزینه نیز از خزانه برداشته شود.

حاجی‌بابایی در ادامه عنوان کردن وضعیت واریز درآمد از محل یارانه‌ها در مجلس را برشمرد و اظهار کرد: ابتدا برخی این موضوع را نمی‌پذیرفتند در صورتی که بالغ بر 26 هزار میلیارد تومان فقط درآمد یک قلم است و 80 هزار میلیارد تومان درآمد است.

*بودجه عمرانی هزینه شده در کشور طی سال جاری کمتر از 10 هزار میلیارد است

وی کل بودجه عمرانی هزینه شده در کشور طی سال جاری را کمتر از 10 هزار میلیارد تومان دانست و گفت: در صورتی که 38 هزار میلیارد تومان هزینه عمرانی استان‌ها کنیم باید دید به هر استانی چقدر می‌رسد؟ البته نمی‌گویم کسی این مبالغ را خورده بلکه بحث حساب‌های مالی است و بانک مرکزی باید با در دست داشتن تمام حساب‌های موجود و دارایی‌های دولت بتواند تصمیم بگیرد.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ماده 6 در بحث شهرداری‌ها لایحه این بود که درآمدهای شهرداری از محل مالیات بر ارزش افزوده و عوارض که 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده است با تقسیم استانداری‌ها در اختیار شهرداری‌ها قرار گیرد که با اعتراض دوستان اصلاح شد.

وی با تأکید بر اینکه با واریز درآمد‌ها به حساب خزانه موافق است، افزود: دلیل این موافقت این است که باید در کشور حساب و کتابی باشد به طوری که پول در خزانه واریز و از آن برداشته شود، این بودجه باید تا پانزدهم ماه بعد تخصیص داده شود که این امر برای جلوگیری از دخل و تصرف است.

حاجی‌بابایی 20 درصد ارزش افزوده را برای کلانشهرها دانست و تصریح کرد: 20 درصد ارزش افزوده را برای کلانشهرها به 12 درصد رساندیم و هشت درصد نیز سهم مابقی شهرها شد، پیش‌بینی کردیم برای شهر همدان بر اساس جمعیت 120 میلیارد تومان تفاوت داشته باشد.

وی ادامه داد: در کمک به شهرداری‌ها و شهرها اگر بتوانیم قوانین را به شکلی اجرایی کنیم که مشکل همه مردم حل شود و ارزش افزوده را 53، 35 و 12 درصد قرار دادیم که 12 درصد مربوط به کلانشهرها است.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: در کشور این برنامه حتی در زمینه حقوق‌ها نیز یک نفر را استثنا نکردیم که البته بحث رهبری جداست و باید در سیستم بیاید و عموم مردم حقوق‌ها را ببینند.

وی با تأکید بر اینکه همه باید در فیش حقوق بگیرند، یادآور شد: این مهم  شامل شهرداری، قرارگاه خاتم‌الانبیاء و همه است و جز پول مربوط به فوت، ازدواج و عیدی باید در فیش مشخص شود، موضوع واریز درآمدها به خزانه قانون شده و از بانک مرکزی تا شخصیت‌های نظام را قرار است مردم در اتاق شیشه‌ای ببینند.

حاجی‌بابایی با بیان اینکه نمی‌خواهیم نظام را ندانسته بر اساس ظلم اداره کنیم، اظهار کرد: مگر می‌شود پول کم شود و مشکل است که یکی درآمد بالایی دارد و فرد دیگری درآمد بسیار پایینی دارد.

وی کل درآمد سال 91 را 104 هزار میلیارد تومان دانست و گفت: درآمد کل سال گذشته 204 هزار میلیارد بوده و پیش‌بینی شده سال آینده 370 هزار میلیارد تومان باشد و در خصوص پول در کشور مشکل نداریم و نوع کار مشکل است و به دولت‌ها محدود نیست و این وضع مربوط به کشور است.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اگر موضوع را محدود به دولت‌ها کنیم کار کوچک می‌شود و باید برای چسبندگی نظام و مردم و مردم و حاکمیت به وجود آید بنابراین نظارتی که بتواند معلوم کند لازم است و در حق کسی هم ظلم نمی‌شود.

* بودجه عمومی کشور در سال آینده 370 هزار میلیارد تومان است

وی با تأکید مجدد بر اینکه سال آینده بودجه عمومی کشور 370 هزار میلیارد تومان است، ادامه داد: گیر کار این است که 80 هزار میلیارد یارانه نیامده و به خزانه نیامده است و بحث روان بودن اقتصاد که رونق اقتصادی، تولید و اشتغال ایجاد می‌کند، است.

حاجی‌بابایی با بیان اینکه پس از واریز درآمد‌ها به حساب خزانه بر اساس جمعیت هزینه به حساب شهرداری واریز می‌شود، تصریح کرد: یک نکته این است که استان‌ها را به تبع شهرداری‌ها رونق دهیم، نکته دیگر اینکه از محل پول نفت تا الان در برنامه پنجم، دو درصد از 54.5 درصد بودجه دولت، کمک به استان‌ها برای تملک دارایی بود و از اول سال آینده سه درصد از صد در صد است.

وی با اشاره به 30 درصد اعتبارات عمرانی که باید مستقیم به استان‌ها برود و اکنون 18 درصد است؛ افزود: سه ماده در برنامه در رابطه با سکونتگاه‌ها، حاشیه شهر و بافت‌های فرسوده و روستاها داریم چراکه یکی از اولویت‌های برنامه ششم این سه مورد است و دولت را مکلف کرده در این موارد هزینه کند و با شهرداری‌ها همکاری کند.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: شهر همدان با این امور به این شکل اداره نخواهد شد و با 10، 20 و 25 میلیارد که بیاوریم مشکل حل نمی‌شود بلکه باید طرح نو ارائه کرد که ارائه شده و با دویدن این کار حل نمی‌شود و حکم ما باید تغییر کند.

وی با تقدیر از خدمات و پیگیری‌های استاندار، شهرداری و شهرسازی در کار، ادامه داد: توقع من برآورده نشده و باید سرعت را بسیار بیشتر کرد و باید کارها را شروع کنند تا من نیز به عنوان نماینده دنبال کارها باشم.

حاجی‌بابایی خواستار شروع کار در رینگ سوم شهر با توجه به تعیین مشاور شد و تصریح کرد: شما باید غوغا کنید در این شهر که فضای بکری در اختیار شهر است و راهی جز این نیست و حاشیه شهر‌ها را هرچه توان به کار ببرید و پول بیاورید این بودجه‌ها نمی‌تواند کاری بکند و نه فقط شهرداری و شورای شهر بلکه باید کاری کنیم که خود مردم نیز کار وارد شوند.

وی خواستار ایجاد چندین شهرک در رینگ سوم و واگذاری آن شد و گفت: در صورت انجام این کار می‌توانید تغییر را ببینید که البته در برخی شهرها این کار را کرده‌اند، اگر منتظر کمک وزارت کشور و یا جای دیگری برای همدان هستیم کار بزرگتر از این است که به آن نگاه می‌کنیم.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: تا 22 بهمن حرکتی کنید و شهردار و شورای شهر عملیاتی کار را شروع کنند؛ همه شما توانمند هستید و تصمیم قاطع بگیرید، همه ما باید کار را از یک جا شروع کنیم چون با صحبت و بحث کار پیش نمی‌رود.

*اجرای رینگ سوم را هزینه‌بر نمی‌بینم بلکه درآمدزاست

وی با بیان اینکه کار در جمهوری اسلامی مثل هواپیمای در حال پرواز است و نمی‌شود آن را متوقف کنیم تا کار انجام شود، افزود: شورای شهر کار رینگ سوم شهر همدان را آغاز کند با اینکه سخت و مشکل است.

حاجی‌بابایی با تأکید بر اینکه همه پذیرفته‌ایم و قانون شده همدان کلانشهر است، بیان کرد: مصیبت‌های امروز برای اجرا نشدن این موضوع است؛ تعریف کلانشهر را داریم اما عملکردمان مربوط به یک شهر عادی است و فرسنگ‌ها عقب می‌مانیم و تمام دغدغه ما ساخت یک پل می‌شود.

وی خواستار کار عملیاتی شد و ادامه داد: حداقل می‌توان همایش بایدها و نبایدهای کلانشهر همدان را داشته باشیم، کاری کنید شورای چهارم برای همیشه بماند و با توجه به اینکه هدف اصلی ما کلانشهر است باید کار را شروع کنیم.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اجرای رینگ سوم را هزینه‌بر نمی‌بینم بلکه درآمدزا می‌بینم که باید کار در این مناطق شروع کنیم.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان