آخرین اخبار

6. بهمن 1395 - 19:26   |   کد مطلب: 26407
حکایت این روزهای انجمن نمایش همدان
اختیار که نباشد، آش همان آش است و کاسه همان كاسه!
انجمن نمایش همدان که در سال‌های اخیر به صورت انتصابی و انفرادی اداره می‌شد با برگزاری انتخابات هیأت مدیره آن در اردیبهشت امید روزهایی بهتری برای اعضای آن متصور شد؛ امری که محقق نشده است.

به گزارش رودآور به نقل از خبرگزاری فارس از همدان، انجمن نمایش استان همدان که در سال‌های اخیر به صورت انتصابی و انفرادی اداره می‌شد اما برگزاری انتخابات هیأت مدیره آن در اردیبهشت ما امسال، امید روزهای بهتری را برای اعضای آن ساخته بود؛ امری که تاکنون محقق نشده و همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.      

اتفاقی که اگرچه در ابتدا با مانورهای فراوان تبلیغاتی از طرف مسؤولان اداره ارشاد و منتخبان همراه بود. اما گذر ایام در این چند ماه و به خصوص برگزاری جشنواره تئاتر استانی و همچنین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان به عنوان دو رویداد مهم حوزه نمایش و عدم دخالت و اختیار این انجمن به عنوان تنها مرجع رسمی فعالیت‌های حوزه نمایش در استان ثابت کرد که نه تنها همه این موارد جز مانور تبلیغاتی نبوده بلکه «آش همان آش و کاسه همان کاسه ..!!! ».  

دخالت مستقیم اداره ارشاد در انجمن نمایش آن را به یک تشکل فرمایشی تبدیل کرده است

در همین راستا سرپرست گروه نمایشی «قاب خالی» تویسرکان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان اظهار داشت: انجمن‌های نمایشی در ایران معمولاً دچار فراز و نشیب‌های زیادی در طول عمر خود بود تا جایی که حتی در مقاطعی منحل شده‌اند.

سجاد طهماسبی گفت: اما متاسفانه دخالت مستقیم اداره ارشاد بر روی عملکرد آنها باعث شده تا این انجمن تبدیل به یک تشکل فرمایشی شود.

این هنرمند موفق که به حضور در بخش پایانی سی و پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نیز شده است، ادامه داد: اما در سالی که گذشت خوشبختانه انتخابات جدیدی در انجمن استان شکل گرفته و دوستانی که روی کار آمده‌اند قصد دارند تا با برنامه‌ریزی‌های حساب شده به سمتی حرکت کنند تا با افزایش اختیارات حوزه خود، بتوانند گام‌هایی مهم در این حوزه بردارند.

وی گفت: اگر در مسیر حرکت آنها سنگ‌اندازی اتفاق نیفتد می‌شود امیدوار بود که در آینده‌ای نزدیک، این انجمن نقش مهمی در برگزاری جشنواره‌ها و تصمیم‌گیری‌های کلان تئاتر استان داشته باشد.

انجمن نمایش همدان در سال‌های گذشته بیشتر حالت دکور داشت

یکی دیگر از کارگردانان تئاتر همدان نیز در این رابطه اظهار داشت: متاسفانه در سال‌‌های گذشته انجمن ما بیشتر حالت دکور داشت و در یک اتاق با تعدادی مراجعه‌کننده خلاصه می‌شد و کمتر به آن بها داده می‌شد.

مهدی حبیبی گفت: حتی در جشنواره استانی امسال نیز که به میزبانی ملایر برگزار شد این انجمن هیچ دخالتی در برگزاری آن نداشت در حالی که طبق قانون باید تمام برنامه‌ها و فعالیت‌های نمایشی استان با هماهنگی و توسط این انجمن برگزار شود.

وی افزود: تا جایی که بنده اطلاع دارم مسؤولان اداره ارشاد همدان هم پاسخ قانع کننده‌ای برای این کار خود به انجمن نداده‌اند.

این کارگردان موفق ملایری ادامه داد: با تمام این کم‌لطفی‌ها اعتقاد دارم که آینده روشنی در انتظار این انجمن و تئاتر همدان خواهد بود و باید فرصت بیشتری به این انجمن و هیأت مدیره جدید آن داده شود.

وی گفت: وقتی انتخابات انجام شده و اعضای هیأت مدیره انجمن براساس مقررات انتخاب شده‌اند، قطعاً باید به این انجمن، هم از طرف مسؤولان و هم خود هنرمندان بها داده شود تا بتواند به جایگاه واقعی خود برسد.

حبیبی تصریح کرد: مخلص کلام اینکه در این چند ماهه نباید انتظار زیادی از انجمن داشته باشیم و باید با سهیم کردن آن در همه فعالیت‌های تئاتر استان منتظر تاثیرگذاری و روزهای خوب انجمنن مایش خود باشیم.

انجمن نمایش متولی اصلی تئاتر در استان است

محسن پورقاسمی دیگر هنرمند تئاتر نیز با تاکید بر اینکه انجمن نمایش متولی اصلی تئاتر در استان است، اظهار کرد:با توجه به اینکه عمر زیادی از این انجمن جدید نمی‌گذرد و از طرفی برخی مشکلات که در مسیر حرکت این انجمن ایجاد شده است، دست به دست هم داده تا این انجمن نتواند به برنامه‌ها و اهداف خود برسد.

سرپرست گروه نمایشی«صحنه» همدان گفت: موفقیت انجمن نمایش که در واقع موفقیت و سربلندی گروه‌های نمایشی و در نهایت تئاتر همدان را به دنبال دارد، در گرو تعامل بین همه مسؤولان و هنرمندان با انجمن است.

وی ادامه داد: بنابراین امیدوارم با تعاملی که بین انجمن نمایش استان و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ایجاد می‌شود، این انجمن بتواند به فعالیت‌های مهم خود در این حوزه از جمله برنامه‌ریزی برای تمرین، اجرا و حضور گروه‌ها در جشنواره‌های مختلف پرداخته و به جایگاه واقعی خود که در گذشته داشت، دست پیدا کند.

فعالیت مثبتی از انجمن نمایش در این سال ها مشاهده نشده است

بهنام میرزایی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ضمن انتقاد از عملکرد انجمن نمایش سابق گفت: متاسفانه انجمن قبلی هیچگونه استقلالی برای خودش قائل نبود و ما هم حرکتی از آن ندیدیم.

سرپرست گروه نمایشی «تابش» ادامه داد: در این انجمن هر موردی که نامه‌نگاری و به نوعی دیکته می‌شد، اجرا می‌شد که آن هم کاملاً غیر کارشناسی و البته سلیقه‌ای که در موارد بسیاری از جمله مراسم‌های مهم این امر به وضوح مشاهده می‌شد.

وی افزود: برخلاف انجمن نمایش ما در برخی از شهرهای کوچک کشور که در گذشته تئاتری نداشتند، با پشتکار و فعالیت انجمن خویش توانسته‌اند خود را به عنوان قطب تازه‌ای در نمایش کشور مطرح کنند.

میرزایی تاکید کرد: همه این موارد جز افسوس چیز دیگری برای اهالی تئاتر ما نداشته اما امیدواریم برای حل این مشکلات آسیب‌شناسی و کارشناسی اساسی صورت گیرد.

وی با اشاره به روی کار آمدن انجمن جدید گفت: انجمن این انجمن هم تفکرات و برنامه‌هایی را برای اجرا دارند اما باید دید واقعاً از اختیار لازم در این زمینه برخوردار بوده و در عمل می‌توانند به وعده های خود جامه عمل بپوشانند.   

تجربه سال‌های اخیر نشان داده که برخلاف وعده‌های مسؤولان اداره ارشاد مبنی بر واگذاری فعالیت‌های فرهنگی و هنری به انجمن‌های مربوطه، نه تنها این انجمن‌ها همان اندک اختیارات سابق خود را نیز از دست داده بلکه تنها به عنوان مرکزی نمادین و صرفاً برای اجرای بخشنامه‌های اداری به آنها نگریسته می شود. امری که امیدواریم هرچه زودتر و به خصوص برای فعالان تئاتر استان و انجمن نمایش آن مورد تجدید نظر قرار گیرد.

انتهای پیام /

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان