آخرین اخبار

16. بهمن 1395 - 8:56   |   کد مطلب: 26587
این استاد اخلاق کشور در خصوص توصیه مطرح شده ازسوی رهبر معظم انقلاب به احمدی نژاد برای عدم ورود به انتخابات سال 96، اظهار داشت: همواره نظرات رهبری برای کشور و نظام مفید و موثر بوده است. ممکن است در یک زمان خاص ما متوجه اهمیت نظر رهبر انقلاب نباشیم اما در آینده بفهمیم که این تصمیم گیری تا چه حد به نفع نظام بوده است. در زمینه توصیه رهبر انقلاب به احمدی نژاد هم قطعا باید بدانیم که این توصیه برای کشور و نظام مفید بوده است.

به گزارش رودآور؛ حجت الاسلام سید مهدی طباطبایی از پیشگامان مبازرات ضداستعماری و ضداستبدادی و از قدیمی ترین شاگردان و یاران امام خمینی(ره) در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در تحلیل خود از حرکت نظام در سال های بعد از انقلاب می گوید:  نکته ای که نباید هیچگاه از آن غافل شویم این است که حکومت ما حکومت جمهوری اسلامی است و جمهوری اسلامی یک معناست. مردم موظف هستند به وظایف دینی خود عمل کنند و حاکمان نیز وظیفه دارند مردم را به وظیفه دینی سوق دهند. هر مسئله ای که در این ارتباط ضرر ایجاد کند، به زیان حکومت خواهد بود. از ابتدا هم که قانون اساسی نوشته شد مبانی اصلی آن دین داری بود و به همین دلیل مسئله اسلام در کشور ما یک مسئله جامع و مهم و دارای اولویت است. امام (ره) هم از همان ابتدا کلمه حمایت از مستضعفان را مطرح کردند. این در شرایطی است که خیلی از جاهای دنیا مستکبران به واسطه ثروت و خوش گذرانی هایی که دارند با آنچه که انقلاب ما آن را پیگیری کرده متفاوت است. این کشورهای مستکبر هم همواره به سلطه گرانی مانند امریکا وابسطه بوده اند اما جمهوری اسلامی هیچگاه وابسته نبوده و همین هم که وابسته نبوده است. امروز هم ارتباط غیر از وابستگی است. جمهوری اسلامی از استثمار گریز دارد و تا به امروز هم هر فعالیتی انجام شده در زمینه جلوگیری از استثمار سلطه بر کشور بوده است.

 

وی در ادامه خاطر نشان کرد: رهبری این مسیر هم با یک فقیه است که بیانش بیان خداست و هشدارهای لازم برای عدم وابستگی هم در کلام امام (ره) و هم در کلام رهبر معظم انقلاب وجود داشته است. اشکال ما این است که خیلی وقت ها ارتباط و ثمر گیری را به استثمار اشتباه می گیریم. امروز هم فیلم معمای شاه نشان می دهد که مصدق و کاشانی به دنبال خروج ایران از استثمار انگلیس بودند اما به دنبال قطع ارتباط نبودند و قصد داشتند نفت را به این کشورها بفروشند. بنابراین ارتباطات مثمر ثمر ما حیاتی است. ارتباط به این دلیل گرفته می شود که جلوی فعالیت دشمن گرفته شود. به همین منظور، اشتباه در فهم ارتباط و استثمار موجب شد تا در خدمات آقای روحانی برداشت اشتباه شود. ارتباطاتی که در این دولت گرفته شد از جمله رفت و آمدها، سرمایه گذاری ها و سرمایه گیری ها و نشست و برخاست هواپیماها همین که ثمرده باشند برای کشور خوب است. ما در ایران میوه های بسیاری داریم و اتفاقا مازاد بر مصرف هم هستند. بنابراین ما باید این میوه ها را صادر کنیم. خوب این نیاز به داد و ستد و روابط با کشورهای مختلف دنیا دارد. باید بین رابطه با استثمار تفاوت قائل شد.

 

این استاد اخلاق در خصوص بدعهدی های کشورهای مورد ارتباط با ایران در قبال کشور ما انجام داده و می دهند، گفت: ما باید در قبال بدعهدی ها برخوردهایی داشته باشیم. ما با کشورهای مختلف ارتباط خود را برقرار می کنیم اگر موفق شدیم که مسیر را ادامه می دهیم و اگر موفقیت آمیز نبود و شاهد بدعهدی بودیم، ارتباط را قطع می کنیم. ما باید مراقب باشیم که در قبال کشورهای دیگر تسلیم نشویم. یادم هست زمانی که می خواستیم بلبرینگ را وارد کشور کنیم، فرانسه این قطعه را به ما می فروخت اما دانش آن را در اختیار ما قرار نمی داد. اما امروز در برخی ارتباطات موجود می بینیم که تکنیک را به دست آورده ایم. در قضیه دفاعی ما خیلی از موشک ها را با تکنیک آنها گرفتیم و این داد و ستد و ارتباط نیاز است.

 

حجت الاسلام طباطبایی در ادامه به تغییرات صورت گرفته در کابینه دولت یازدهم اشاره کرد و افزود: نفراتی که در دولت تغییر کردند برخی از آنها مورد اعتراض مجلس واقع شده بودند و برخی هم خودشان نمی توانستند که کار را ادامه دهند. بنابراین مشکلی در ترمیم کابینه وجود نداشت. ما در حوزه اقتصاد باید به موضوعات مهم دیگری فکر کنیم. ما می دانیم که برخی از کارخانه ها امروز حضورشان برای کشور مضر است چراکه دیگر کهنه شده اند. ما الان بعد از تحریم وقتی می توانیم ابزارهای جدیدتر بکار بگیریم باید این تغییرات را انجام دهیم. امروز دنیا عوض شده و رشد را در بسیاری از صنعت ها می بینیم. بنابراین ما باید خرید هایی داشته باشیم تا بتوانیم فناوری را به کشور وارد کنیم.

 

وی درباره وضعیت اقتصادی کنونی جامعه نیز عنوان کرد: یکی از موضوعاتی که جامعه امروز با آن مشکل دارد بحث گرانی و تورم و رکود است. ما وقتی به تورکد رسیده ایم باید بین رکود و تورم یکی را انتخاب کنیم. آن یکی که ضررش کمتر است. امروز هم در جامعه به این مشکل رسیده ایم. ما می توانیم گندم را در جامعه بیشتر عرضه کنیم و مردم نان بخورند و از فراوانی احساس لذت کنند، از سوی دیگر هم می توانیم یک نان بدهیم و بخش دیگری را هم بکاریم. اما بخشی از مردم که کودکانه فکر می کنند نمی توانند مورد دوم را تحمل کنند. رشد قوی با همسویی مردم همواره گره خورده است. دولت امروز می تواند برای اسکان مردم پول هایی به مردم بدهد اما خیلی از پول هایی که پرداخت شده یا پرداخت می شود مردم را از زندگی می اندازد. خطر بزرگی که امروز در کشور وجود دارد بحث فرار از کار است و نتیجه آن افزایش حضور اتباع افغانی در ایران است. جوان ایرانی از کار فرار می کند و یک افغانی جای او را می گیرد. عملکرد آقای روحانی در کاهش تورم قطعا درست بود و در مسئله کاهش قیمت ها و ارزش های مهم نقش بسزایی داشت و از سوی دیگر فشار اقتصادی هم روی مردم مانده و برداشته نشده است.

 

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: مشکلات اقتصادی وجود دارد و حرف متخصصین در این زمینه را رد نمی کنم اما مشکلی که وجود دارد این است که بسیاری از مسائل اقتصادی در جامعه مبهم شده است. در زمینه مسائل اقتصادی باید به مباحث و مسائل آینده بنگریم نه به مسائل گذشته. اقداماتی که روحانی انجام داده مکمل کارهایی است که در 4 سال آینده انجام خواهد داد. قطعا برای 4 سال آینده هم برنامه هایی دارد. یکی دیگر از مشکلاتی که در کشور ما وجود دارد این است که هر دولتی روی کار می آید دولت گذشته را زیر سوال می برد و دنبال مطرح کردن خود است. در قوه قضائیه هم شاهد این مسئله بوده ایم و باید این مسئله حل شود.

 

حجت الاسلام طباطبایی در خصوص مسئله حقوق های نجومی نیز گفت: رهبر معظم انقلاب اعلام کردند که مسئله حقوق های نجومی باید مشخص شود و با متخلفان برخورد شود. دستگا قضا نیز باید این موضوعات را بررسی کند. یکی از اشکالاتی که در کشور وجود دارد این است که مسئولان همدیگر را محکوم می کنند و این یک اشتباه است. قضاوت دست همه مردم نیست و فقط قاضی است که می تواند بررسی دقیق کند و آن بخشی که لازم است را به جامعه بگوید و آن بخشی که عوارض بعدی دارد را پنهان نگه دارد. مذاکرات موجود در مجلس هم ممکن است برخی مسائل باشد که مطرح شدن آن در جامعه به نفع نظام نیست و نباید این اتفاق رخ دهد.

 

این استاد اخلاق کشور در خصوص توصیه مطرح شده ازسوی رهبر معظم انقلاب به احمدی نژاد برای عدم ورود به انتخابات سال 96، اظهار داشت: همواره نظرات رهبری برای کشور و نظام مفید و موثر بوده است. ممکن است در یک زمان خاص ما متوجه اهمیت نظر رهبر انقلاب نباشیم اما در آینده بفهمیم که این تصمیم گیری تا چه حد به نفع نظام بوده است. در زمینه توصیه رهبر انقلاب به احمدی نژاد هم قطعا باید بدانیم که این توصیه برای کشور و نظام مفید بوده است.

 

عضو جامعه روحانیت مبارز در پاسخ به این سوال که آیا در جلسات این جامعه تصمیم گیری خاصی برای انتخابات سال آینده صورت گرفته یا خیر، گفت: جلسات جامعه روحانیت مبارز برای انتخابات سال آینده ریاست جمهوری برگزار شده اما هنوز روی شخص خاصی تصمیم گیری نشده است. بررسی های صورت گرفته هم قبل از اعلام محرمانه است و هر جا نیاز به اعلام باشد، سخنگوی جامعه روحانیت مطالب را اعلام می کند.

 

وی در خصوص انتخابات آمریکا و حضور ترامپ به عنوان رئیس جمهور جدید این کشور نیز گفت: نظر دادن درباره سیاست آمریکا در حال حاضر کار مفیدی نیست. اما آنچه باید توجه کرد این است که در تبلیغات فرد جدید می توان فهمید که در قبال ایران تغییر رویه هایی خواهد داشت. اما نکته مهم در انتخابات آمریکا این است که احزاب آنها خیلی کاری و فعال هستند و بیشتر از اینکه رئیس جمهور این کشور کاری باشد، احزاب آنها فعال هستند. ما نیز باید همواره پیش بینی و پیش گیری های لازم را داشته باشیم. کارشناسان مسائل آمریکا باید نظرات خود را بیان کنند و بررسی های لازم در خصوص آینده روابط ایران و آمریکا را انجام دهند.

 

حجت الاسلام طباطبایی در بخش پایانی اظهارات خود در یک توصیه اخلاقی در زمینه زیارت امام حسین (ع) عنوان کرد: توسلاتی که امروز در جامعه ما به اهل بیت به خصوص امام حسین (ع) وجود دارد یکی از افتخارات کشور ما است. به خصوص توسلی که در ایام اربعین به ایشان وجود دارد و موسس آن نیز حضرت امام زین العابدین (ع) بوده است. یکی دیگر از آنها جابر است که از دین داران زمان بوده و مابقی ائمه نیز بر زیارت اربعین تاکید داشته اند و حتی زیارت اربعین را از علائم مومن دانسته اند. حالا اینکه چرا زیارت اربعین مهم است به این دلیل است که زیارت اربعین انسان را از 2 چیز ایمنی می دهد. یکی ذلالت و گم کردن راه ودیگری سردرگمی. مهمترین خطر برای بشر سردرگمی است. زیارت امام حسین (ع) ذهن را مستقیم می کند و در انتخاب مسیر، راه مستقیم را نشان می دهد. اگر در زندگی کسی می خواهد کمتر گول بخورد، مهر تربت یا خاک تربت را همراه داشته باشد و وقتی کار مهمی ندارد، سر روی مهر تربت گذاشته و چند مرتبه ذکر خدا را بگوید و شکر گذاری کند و صلوات بفرستد. در چنین حالتی چنان نوری به ذهن از خاک کربلا پیدا می شود که اشتباهات انسان در زندگی کم می شود.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان