آخرین اخبار

18. بهمن 1395 - 7:37   |   کد مطلب: 26630
بانونی نویسنده همدانی کتاب "دختر شینا" را با به نگارش درآوردن خاطرات قدم خیر محمدی کنعان، از سال 88 آغاز می کند و آن را سال 90 به پایان می رساند و نامش را دختر شینا می گذارد تا با انتخاب این نام روایت رازگونه زندگی همسر شهید حاج ستار ابراهیمی هژیر را رونمایی کند.

به گزارش خبرنگار رودآور، قرار است روز بیستم بهمن ماه سال جاری رخداد ادبی مهمی در همدان برگزار شود و آن رونمایی از تقریظ رهبر انقلاب بر سه کتاب «وقتي مهتاب گم شد»، «گلستان يازدهم» و «دختر شينا» در همایش ششمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت است و در این همایش سردار جعفری فرمانده سپاه پاسداران سخنراني مي‌كند.

کم و بیش خوانندگان عزیز با این سه کتاب آشنا هستند و در این گزارش به معرفی کتاب دختر شینا می پردازیم کتابی که توسط یکی از بانوان همدانی به نام « بهناز ضرابی زاده» نوشته شده است، بانویی که در مقدمه کتاب خود آورده است؛ "گفتم من زندگی این زن را می نویسم، تصمیمم را گرفته بودم.تلفن زدم خودت گوشی را برداشتی.منتظر بودم با یک زن پر سن و سال حرف بزنم.باورم نیم شد.صدایت چقدر جوان بود.فکر کردم شاید دخترت باشد.گفتم: می خواهم با خانم حاج ستار صحبت کنم. خندیدی و گفتی: خودم هستم!"

و ضرابی زاده این کتاب را با به نگارش درآوردن خاطرات قدم خیر محمدی کنعان، همسر شهید حاج ستار ابراهیمی هژیر می در سال 1388 آغاز می کند و سال 1390 اولین نسخه های آن به زیر چاپ می رود با طرح جلدی متفاوت از آنچه که امروز این کتاب در بازار مشاهده می شود.

و قدم خیر می شود محور روایتگری های ضرابی زاده و نام کتاب دختر شینا، شینا همان قدم خیر است که خواننده در طول مطالعه کتاب به چرایی انتخاب این نام پی می برد.

ضرابی زاده روایت زندگی همسر شهید ابراهیمی را آن چنان به زیبایی به تصویر کشیده است که اگر کسی مطالعه آن را آغاز کند هرگز تا پایان کتاب دست از خواندنش بر نمی دارد، شیرینی ها و تلخی های روزگاری که بر یک بانوی موفق و همسر شهید گذشته است با پنج فرزند قد و نیم قد.

نگارنده کتاب دختر شینا از بانویی موفق می گوید که عشق را با تمام وجود درک کرده است و خاطرات شینا همان قدم خیر را از زمان تولد در  روستای قایش شهرستان رزن آغاز می کند و ازدواجش در 15 سالگی، از سختی های این بانو در دوران دفاع مقدس با فرزندان و نگهداری آن ها می گوید و گلایه هایی که هرگز بر زبان نمی آورد، چرا که سختی ها را لایق گلایه نمی بیند بلکه راهی برای بزرگ شدن و پرواز کردن قرار داده است.

کتاب با پرده های زیبای روایی که با معماها گره خورده است رقم می خورد از همان انتخاب نام دختر شینا گرفته تا جا به جا خواندن نام دو برادر شهید ستار و صمد.

طرح اولیه جلد کتاب دختر شینا

در بخش هایی از کتاب آمده است:

«صمد مجروح شده بود.اما نمی گذاشت کسی بفهمد.رفت و لباسش را عوض کرد.خواهرش می گفت: کتف پانسمان شده، اما جراحتش عمیق است و خونریزی دارد. با این حال یک جا بند نمی شد.هرچه توان داشت گذاشت تا مراسم ستار آبرومندانه برگزار شود.

روز سوم شده بود در این چند روز حتی یک بار هم نشده بود با صمد حرف بزنم، با هم روبرو شده بودیم، اما من از صدیقه خجالت می کشیدم و سعی می کردم دور و بر صمد آفتابی نشوم تا یک بار دیگر دل صدیقه و بچه هایش نشکند.بچه ها را هم داده بودم خواهرهایم برده بودند.می ترسیدم یک بار صمد بچه ها را بغل بگیرد و به آن ها محبت کند.آن وقت بچه های صدیقه ببیند و غصه بخورند.

عصر روز سوم، دختر خواهر شوهرم آمد و گفت: دایی صمد باهات کار دارد.

انگار برای اولین بار بود می خواستم او را ببینم.نفسم بالا نمی آمد.قلبم تاپ تاپ می کرد؛ طوری که فکر می کردم الان است که قفسه سینه ام بیرون بزند.ایستاده بود توی حیاط.سلام که داد سرم را پایین انداختم، حالم را پرسید و گفت: خوبی؟! بچه ها کجا هستند؟!

گفتم: خوبم.بچه ها خانه خواهرم هستند.تو حالت خوب است؟!.

سرش را بالا گرفت و گفت: الهی شکر.

دیگر چیزی نگفتم.نمی دانستم چرا خجالت می کشم.احساس گناه می کردم.با خودم می گفتم: حالا که ستار شهید شده و صدیقه عزادار است، کن چظور دلم بیاید کنار شوهرم بایستم و جلوی این همه چشم با او حرف بزنم.صمد هم دیگر چیزی نگفتوداشت که می رفت اتاق مرانه، برگشت و گفت: بعد از شام با هم برویم بچه ها را ببینیم.دلم برایشان تنگ شده»

طرح جدید روی جلد کتاب دختر شینا

ششمین پاسداشت ادبیّات جهاد و مقاومت به همراه انتشار سه تقریظ حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای بر کتاب‌های «وقتی مهتاب گم شد»، «گلستان یازدهم» و «دختر شینا» برای اولین بار، با تقدیر از راویان و نویسندگان این کتاب‌ها در شهر همدان برگزار خواهد شد.
این مراسم هم‌زمان با ایام دهه‌ی فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با حضور پیشکسوتان عرصه‌ی ایثار و شهادت استان همدان، نویسندگان و فعالان حوزه‌ی ادبیّات مقاومت، مسئولان و شخصیت‌های استانی و کشوری در روز چهارشنبه بیستم بهمن‌ماه برگزار می‌شود.
کتاب «وقتی مهتاب گم شد» روایت عاطفی و انسانی از خاطرات جانباز سرافراز آقای علی خوش‌لفظ، همرزم حاج احمد متوسلیان است که به قلم حمید حسام نوشته شده است. 
کتاب «گلستان یازدهم» نیز دربردارنده‌ی خاطرات خانم پناهی روا، همسر شهید علی چیت‌سازیان -از شهدای شاخص استان همدان- است که به قلم سرکار خانم ضرابی‌زاده به رشته‌ی تحریر در آمده است.
و کتاب سوم، کتاب «دختر شینا»، خاطرات سرکار خانم قدم‌خیر محمدی کنعان از همسر شهیدش، حاج ستار ابراهیمی هژیر است. این کتاب نیز توسط سرکار خانم ضرابی‌زاده نوشته‌شده و از آثار حوزه‌ی خاطرات زنان از جنگ ایران و عراق است.  

فاطمه زنگنه

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱
برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان