آخرین اخبار

19. بهمن 1395 - 8:10   |   کد مطلب: 26649
رییس اتاق اصناف استان همدان با اشاره به عدم تناسب تعرفه های کالاهای ورودی که سبب شده تا بسیاری با توجیه سازی برای خود کالاها را به صورت قاچاق وارد کشور کنند، گفت: اگر تعرفه ها متناسب با میزان تقاضا و عرضه، شرایط بازار داخلی و خارجی و زمان وارد کردن کالاها تهیه و تدوین شود این چنین مشکلاتی در زمینه تولید برنج و یا دیگر محصولات داخلی نخواهیم را نداشتیم و بازاری برای خریداری کالاهای چینی ایجاد نمی شد.

«حمیدرضا فرسایی» در گفت و گو با خبرنگار رودآور، درباره واردات برخی محصولات  کشاورزی به کشور، گفت: در حال حاضر میوه هایی از جمله سیب، پرتقال و موز قانونی وارد کشور می شوند، اما برخی میوه های خاص( تراریخته) به این سادگی مجوز ورود به آن ها داده نمی شود، چرا که آسیب جدی به محصولات داخلی می زنند و گاهی هم با تعرفه گمرکی بالا مجوز ورود می دهند تنها افراد ثروتمند قدرت خرید آن را دارند.

وی اظهار کرد: از آنجا که سال جاری با سرما زدگی میوه های شمال کشور روربرو شدیم مجموعه جهاد کشاورزی و اصناف و استانداری همدان با قراردادهایی که با استان های جنوب کشور همچون شیراز بسته اند بخش عظیمی از میوه های شب عید استان را خردیداری و حتی آن را در انبارها ذخیره کرده اند.

فرسایی در ادامه با بیان اینکه در سال جاری ما حتی با مازاد تولید برنج در کشور روبرو بودیم، افزود: افزایش بین 6 تا 7 درصدی قیمت برنج و یا شکر منطقی است اما درباره گوشت قرمز سعی کردیم که قیمت بازار را ثابت نگه داریم و حتی اتحادیه قصابان استان هم در تصمیمی اعلام کرد که آمادگی برای خرید گوشت گرم دام و سبک و سنگین از کشورهای همچون ارمنستان را دارد

واردات کالاهای چینی ضربه مهلکی به اشتغال و تولید داخل زده است

وی تأکید کرد: و اما مشکل اساسی ما در بخش واردات در حوزه واردات کالاهای لوازم خانگی، پوشاک و کیف و کفش است که مشابه داخلی دارند و واردات آن ها آسیب جدی به حوزه اشتغال و تولید کشور می زنند.

رییس اتاق اصناف استان همدان تصریح کرد: از آنجا که ما تجهیزات و وسایلمان درخصوص تولید این برخی از نوع کالاها با کشورهای دیگر نمی تواند رقابت کند و یا اینکه اگر هم ما کیفیت را بالا ببریم بالاجبار قیمیت ها هم بالا می رود، نمی نتوانیم با قیمت کالاهایی چینی رقابت کنیم.

راه برای توجیه قاچاق توسط قاچاقچیان انواع کالاها هنوز باز است/نبود نظارت جامع برای جلوگیری از کالاهای قاچاق

فرسایی گفت: در این باره می توان با بالا بودن تعرفه های گمرکی بازار را کنترل کرد و اما باز در اینجا مشکل قاچاق است که به صورت انبوه حتی از طریق کشتی وارد کشور می شوند و ما هنوز در مبارزه با قاچاق موفق نبوده ایم  و این سبب شده به بازار تولید داخلی و اشتغال ما ضربه وارد شود و هنوز راه توجیه برای وارد کردن انواه کالاها توسط قاچاقچیان باز است.

وی عنوان کرد: بهترین کار برای مبارزه با کالاهای قاچاق، فرهنگ سازی درجامعه است تا از خرید این نوع کالاها خودداری از سوی فروشندگان عمده خودداری شود و آنان از قاچاقچیان خریداری نکنند.

عدم تناسب تعرفه های کالاهای ورودی بازار تولید داخلی و اشتغال را از رونق انداخته است/برای واردات کالاهای چینی هنوز توجیه سازی می شود

رییس اتاق اصناف استان همدان با اشاره به عدم تناسب تعرفه های کالاهای ورودی که سبب شده تا بسیاری با توجیه سازی برای خود کالاها را به صورت قاچاق وارد کشور کنند، افزود: اگر تعرفه ها متناسب با میزان تقاضا و عرضه، شرایط بازار داخلی و خارجی  و زمان وارد کردن کالاها تهیه و تدوین شود این چنین مشکلاتی در زمینه تولید برنج و یا دیگر محصولات داخلی نخواهیم را نداشتیم و بازاری برای خریداری کالاهای چینی ایجاد نمی شد.

در حوزه تولید تنها 17 درصد مدیریت داریم

وی با تأکید بر اینکه در حوزه تولید ما تنها 17 درصد مدیریت می کنیم و بخش عمده مدریت برای توزیع و خدمات بعد از خرید است، گفت: اکنون نیاز کشور ما مدیریت و تعیین سیاست های کلی برای زمان تولید است و عدم تناسب تعرفه های تعیین شده برای ورود کالاهایی همچون برنج و توجه نکردن توجه به شرایط کشور برای کالاهای همچون برنج سبب متضرر شدن تولید داخلی و ایجاد اشتغال شده است.

به گزارش رودآور با توجه به گفته های رییس اتاق اصناف استان همدان مشخص می شود که در سال جاری برنج در کشور حتی مازاد هم تولید شده است، اما با پایین آمدن تعرفه های محصولات کشاورزی همچون برنج، برنج کاران ایرانی متضرر شده اند.

فاطمه زنگنه

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان