آخرین اخبار

21. بهمن 1395 - 14:50   |   کد مطلب: 26701
ناگفته‌های فارس از حماسه 21 بهمن‌ماه مردم همدان
وقتي عمليات «كورتاژ» با اقدام به موقع همدان كور شد
حماسه مردم همدان در روز 21 بهمن‌ماه سال 1357 در تاریخ ملت ایران به ثبت رسیده است، اما ناگفته‌هایی از این حماسه وجود دارد تا نشان دهد مردم استان همدان چگونه با جلوگیری از تانک‌های اعزامی به تهران رويه پيروزي انقلاب را شتاب دادند.

به گزارش رودآور به نقل از خبرگزاری فارس از همدان، شرایط برای دولت بختیار بسیار ویژه بود، سران ارتش به همراه نخست وزیر وقت رژیم طاغوت با رهبری ژنرال رابرت هایزر آماده شده بودند که مرحله نهایی کودتای نظامی معروف به "کورتاژ" را عملی کنند.

معاون فرماندهی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به عنوان نماینده دولت آمریکا برای ناتمام گذاشتن انقلاب مردم ایران، دستور داده بوده که از ساعت 16 روز 21 بهمن‌ماه با اعلام حکومت نظامی، زیمنه‌ساز مرحله نهایی کودتای از پیش طراحی شده خود باشند.

قرار بود در ساعات اولیه بامداد روز 22 بهمن‌ماه و در تاریکی شب تمام رهبران انقلاب مردمی ایران دستگیر و همگی به قتل برسند و برای سرکوب مردم نیز باید تمام تجهیزات نظامی کشور در اختیار باشند، از همین‌ رو به چند تیپ زرهی کشور دستور داده شد تا آماده عزیمت به شهر تهران باشند تا در زمان حکومت نظامی روز 21 بهمن‌ماه بدون سر و صدا در شهر مستقر شده و آماده سرکوب مردم در نیمه‌های شب شوند.

یکی از مهم‌ترین و پرمهمات‌ترین تیپ‌های نظامی که عازم تهران بود، تیپ زرهی بیستون لشگر کرمانشاه بود که باید با عبور از شهر همدان در ساعات پایانی روز 21 بهمن‌ماه، علاوه بر حضور در شهر، مهمات زیادی را در اختیار کودتا‌چی‌ها قرار دهند.

ورود تانک‌ها به همدان و دستور اکید شهید مدنی برای مقابله با آن

یکی از مبارزان علیه رژیم طاغوت با اشاره به ورود تانک‌های تیپ زرهی بیستون کرمانشاه به استان همدان، اظهار کرد: حوالی ظهر روز بیستم بهمن‌ماه بودکه به بیت آیت‌الله مدنی خبر رسید که تانک‌های تیپ زرهی بیستون کرمانشاه برای سرکوب مردم در شهر تهران، وارد استان شده‌اند.

علی‌اصغر حاجی‌بابایی ادامه داد: این خبر به سرعت در تمام شهر پیچید و مردم برای مقابله با این کاروان نظامی، آرام و قرار نداشتند که در بیت شهید مدنی برای مقابله با این کاروان جلسه‎‌ای برگزار شد.

وی بیان کرد: در همین ساعات بود که خبر رسید مردم اسدآباد با دست خالی و با پرتاب سنگ به دنبال جلوگیری از عبور تانک‌ها از شهر شده‌ بودند که با شلیک چند تیر هوایی از سوی نظامیان، متفرق شده‌اند.

این مبارز علیه رژیم طاغوت تأکید کرد: آیت‌الله شهید مدنی، با شنیدن این خبر دستور دادند که هر طور که می‌توانید جلوی آنها را بگیرید و برای بررسی وضعیت کاروان نظامیان تیپ زرهی بیستون، چند نفر را مأمور کردند تا برای بررسی اوضاع به جاده کرمانشاه بروند.

شهادت یک مبارز روستایی و حضور مردم بهار

وی با اشاره به درگیری گروه‌های مردمی در مسیر عبور تانک‌ها، افزود: در حوالی بعد از ظهر روز بیستم بهمن بود که مردم روستای یعقوب‌شاه بهار با شنیدن خبر عبور کاروان نظامی تیپ زرهی بیستون، برای مقابله با آنها، جاده کرمانشاه را بستند.

حاجی‌بابایی یادآور شد: مردم روستای یعقوب‌شاه (روستایی واقع در کیلومتر 20 جاده همدان به کرمانشاه در توابع شهرستان بهار) آن روز با چوب و چماق آماده بودند تا از عبور تانک‌ها جلوگیری کنند.

وی گفت: همین امر سبب شد تا در این منطقه درگیری بیان نظامیان و مردم روستا شکل بگیرد و یک جوان مبارز روستایی در این درگیری به شهادت برسد.

این مبارز انقلابی اظهار کرد: این جوان غیور "حسین عاشوری" نام داشت که برای عدم تحقق کودتای نظامی در تهران، با دست خالی و با چماق ایستادگی کرد.

وی بیان کرد: به پاس رشادت این دلاورمرد روستایی، بعدها نام این روستای از یعقوب‌شاه به حسین‌آباد عاشوری تغییر پیدا کرد.

حضور شهید یارمحمدی برای بررسی اوضاع به دستور شهید مدنی

علی‌اصغر حاجی‌بابایی با اشاره به دستور شهید مدنی(ره) برای بررسی اوضاع، گفت: بعد از دستور آیت‌الله مدنی، شهید اکبر یارمحمدی مأمور شد تا به همراه چند نفر دیگر برای بررسی اوضاع به مکان استقرار کاروان تانک‌های تیپ بیستون کرمانشاه، برود.

وی ادامه داد: شهید ‌اکبر یارمحمدی، شهید علیرضا حاجی‌بابایی، شهید سعید لاله‌کار، من و چند نفر دیگر از مبارزین شهر مریانج برای بررسی اوضاع به سه‌راهی بهار (سه‌راهی بهار، همدان و کرمانشاه) رفتیم.

این شاهد حماسه مردم همدان در روز 21 بهمن‌ماه، اضافه کرد: ما به محض نزدیک شدن به کاروان نظامیان دیدیم که قریب به 32 تانک سوار بر تریلر‌های کمرشکن در سه‌راهی بهار متوقف شده‌اند، مردم شهر بهار نیز در آنجا بودند تا در وقت لازم، آنها نیز تحرکاتی علیه این کاروان انجام دهند.

وی بیان کرد: این کاروان در این مکان استقرار پیدا کرده بودند تا ابتدا شب را به صبح برسانند و درباره تعیین مسیر راه خود که آیا با عبور از شهر همدان عازم تهران شوند و یا با عبور از شهر بهار و جاده کبودرآهنگ؛ تصمیم‌گیری کنند.

خوش و بش جالب نماینده شهیدمدنی با فرمانده مریانجی کاروان تانک‌ها

حاجی‌بابایی گفت: بسیار برای ما جالب بود که شهید اکبر یارمحمدی که برای رصد اوضاع در حال گردش بود، ناگهان یک سرگرد نظامی را به آغوش کشید و بعد از چند کلمه صحبت با او، به سمت ما آمد و گفت برویم.

وی تأکید کرد: ما سوار بر خودروی خود عازم مریانج شدیم که بلافاصله از شهید یارمحمدی سؤال کردیم که او چه کسی بود که در جواب ما گفت که "او رضا قادری همشهری خودمان، فرمانده این این تیپ زرهی است".

این شاهد عینی افزود: گویا در صحبت‌های چند دقیقه‌ای شهید یارمحمدی و سرگرد رضا قادری مقرر شده بود که به بهانه سرکشی از بستگان خود در شهر مریانج، برای هم‌اندیشی در منزل یکی از بستگان او دور هم آییم.

حاجی‌بابایی اظهار کرد: گروهی که از سوی شهید مدنی (ره) مأمور بررسی این موضوع شده‌ بودیم به مریانج آمدیم و در منزل مرحوم حسین قادری پسر عموی سرگرد قادری منتظر شدیم تا او به جمع ما اضافه شود.

وی ادامه داد: شهید اکبر یارمحمدی با سرگرد رضا قادری صحبت‌هایی انجام دادند و مقرر شد تا فردا تانک‌ها از جاده همدان به تهران عبور داده شود تا زمینه ساقط کردن آنها توسط مردم فراهم شود.

این یادگار دوران دفاع مقدس گفت: سرگرد رضا قادری که از اهالی مریانج بود را با لباس مبدل به همراه خود به منزل شهید مدنی بردیم تا ایشان نیز در جریان امور قرار بگیرند.
 وی اضافه کرد: به دستور آیت‌الله مدنی(ره) مقرر شد تا فردا بدون هیچ درگیری، تانک‌ها در ورودی شهر همدان متوفق شوند و مردم اجازه عبور تانک‌ها را ندهند که البته برای لو نرفتن ماجرا، قرار شد این موضع تنها در بین ما چند نفر بماند.

راهپیمایی مردم و ساقط کردن تانک‌ها در روز بیست و یکم بهمن

حاجی‌بابایی از تجمع مردم در جلو منزل شهید مدنی(ره) در صبح روز 21 بهمن‌ماه خبر داد و افزود: مردم از ساعات اولیه صبح با حضور کوچه‌های منتهی به منزل شهید مدنی(ره) با شعار "مراجع، مراجع، ما را مسلح کنید" خواستار مقابله مسلحانه با کاروان تانک‌های تیپ زرهی بیستون کرمانشاه شدند.

وی اضافه کرد: در نهایت مقرر شد تا مردم در مسیر عبور تانک‌ها حاضر شوند تا بدون درگیری بتوانند تانک‌‌ها را متوقف کنند.

این شاهد حماسه مردم همدان در روز 21 بهمن‌ماه، تصریح کرد: قبل از ظهر بود که کاروان تانک‌ها به حوالی بیشه خونی (بین میدان‌بار و بیمارستان ارتش) رسیدند و مردم شهرهای همدان، مریانج و بهار نیز از ساعاتی قبل منتظر آنها بودند.

وی گفت: مردم کوهی از ضایعات را سر راه تانک‌ها درست کرده بودند تا مانع از عبور آنها شوند و مردم با یورش به سمت تانک‌ها آنها را از عبور به تهران باز بدارند.

حاجی‌بابایی تصریح کرد: بعد از حمله‌ور شدن مردم به سوی تانک‌ها، نظامیان منتظر دستور شلیک فرمانده خود بودند تا با مردم مقابله کنند، اما این دستور هیچ‌گاه از سوی سرگرد رضا قادری که از اهالی مریانج بود، صادر نشد و همین امر باعث شد تا مردم تمامی نظامیان این کاروان زرهی را خلع سلاح کنند، و بدون حتی کوچکترین درگیری و ریخته شدن خونی عبور تانک‌ها متوقف شد.

وی ادامه داد: قطعا اگر تدبیر شهید مدنی(ره) و همراهی سردار شهید اکیر یارمحدی و مرحوم سرگرد رضا قادری نبود، یا نیروهای ارتش از این مسیر عبور کرده و به تهران می‌رسیدند و یا اینکه صدها کشته و زخمی در این واقعه در همدان بر جای می‌ماند.

ناامیدی ژنرال هایزر از اجرای کودتای نافرجام کورتاژ

این رزمنده دوران دفاع مقدس، ساقط کردن تانک‌ها را یکی از عوامل شکل نگرفتن کودتای کورتاژ عنوان کرد و افزود: اگر تانک‌ها از همدان عبور کرده و به تهران می‌رسیدند، نقشه‌های ژنرال هایزر عملی می‌شد.

وی گفت: وقتی خبر عبور متوقف شدن تانک‌ها در همدان به گوش کودتاچی‌ها رسید، عملاً سرداران ارتش و ژنرال هایزر به این نتیجه رسیدند که این انقلاب مردمی قابل مهار نیست و این بود که کودتای کورتاژ در نطفه خفه شد.

حاجی‌بابایی بیان کرد: کودتا کورتاژ و حکومت نظامی شب 22 بهمن‎ماه سال 1357 به یکباره به صدای یکپارچه الله‌اکبر مردم تغییر پیدا کرد و دولت بختیار چاره‌ای جز تسلیم برابر اراده ملت نداشتند.

وی با اشاره به نقش موثر استان همدان در پیروزی انقلاب اسلامی گفت: خوشحالیم که مردم استان همدان به رهبری و هدایت آیت‌الله شید مدنی(ره) نقش ویژه‌ای در شکل گیری انقلاب داشتند.

گزارش از مجتبی دی‌آبادی

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱
برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان