آخرین اخبار

23. بهمن 1395 - 9:30   |   کد مطلب: 26736
نگاه اداره ارشاد همدان به مسائل؛
انتقاد بي‌انتقاد!
مدیران اداره ارشاد همدان در آزمون انتقادپذیری سربلند بیرون نیامد‏ه و برخورد دوگانه‌اي در ارتباط با مسائل دارند.

به گزارش رودآور به نقل از خبرگزاری فارس از همدان، دولت یازدهم با شعار آزادی بیان و فضای باز رسانه‌ای در کشور روی کار آمد، اما نه تنها خود در این آزمون انتقادپذیری سربلند بیرون نیامد‏ که برخی از مدیران پایین‌دستی نیز جا پای بزرگان خود گذاشته، گاه به انتقادات سازنده‌ کارشناسان و اهالی فن اعتنا نکرده و با برخورد چکشی و قهری خود سعی در پاک کردن صورت‌ مسأله دارند.

نمونه بارز این اتفاق را می‌توان در واکنش‌های متفاوت مدیران فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در مواجهه با طرح انتقادات اخیر در حوزه کاری این اداره به وضوح مشاهده کرد. برای روشن شدن بیشتر این قضیه در ادامه به سه مورد از این موارد و برخوردهای دوگانه اداره ارشاد اشاره می‌شود:

پرده اول: بیانیه انجمن تئاتر کودک و نوجوان خانه تئاتر تهران - زیر سؤال بردن میزبانی جشنواره تئاتر کودک همدان و سکوت مدیران ارشاد استان

خلاصه داستان: در آخرین روز از دی ماه امسال انجمن تئاتر کودک و نوجوان خانه تئاتر تهران در بیانیه‌ای تند ضمن ارائه شدیدترین  انتقادات به نحوه برگزاری بیست و سومین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در همدان، نه تنها مجموعه ارشاد استان را مورد نوازش قرار داده بلکه خواستار تجدید نظر مسؤولان کشور در میزبانی همدان از این جشنواره شد. 

اما با وجود گذشت بیش از 10 روز از این اتفاق، مدیران اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان، نه تنها هیچ عکس‌العملی از خود در این خصوص نشان نداده بلکه آن چنان به اصطلاح «سر خود را در برف فرو برده» که انگار نه انگار حاصل زحمات شبانه‌روزی تعداد کثیری از کارکنان، هنرمندان و عموم مردم استان همدان - در راستای برگزاری هرچه بهتر این جشنواره - با انتشار این بیانیه از سوی پایتخت‌نشینانی که حتی جشن تولدهای خود را هم در این جشنواره برگزار می‌کردند، کم ارزش شده است.   

پرده دوم: انتقاد یکی از کارگردانان همدان از نحوه اجرا و تصمیم‌ مدیران ارشاد در برگزاری بیست و سومین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان و به دنبال آن ممانعت از صدور مجوز برگزاری جنگ شادی و اجرای نمایش این هنرمند در ایام پیروزی انقلاب اسلامی

خلاصه داستان: «رضا روان» یکی از کارگردانان تئاتر همدان که با نمایش «سرناد» در مرحله نهایی بیست و سومین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان نیز حضور داشت، بعد از پایان این جشنواره لب به اعتراض نسبت به نحوه برگزاری جشنواره گشوده و طی مصاحبه‌ای، عدم دخالت و تصمیم‌گیری مدیران ارشاد همدان در مسائل کلان این جشنواره را مورد انتقاد قرار داد و آنها را تدارکاتچی‌های مناسبی برای تهرانی‌ها خطاب کرد.

پس از این اتفاق و زمانی که این هنرمند (که در سال‌های اخیر با برگزاری برنامه‌های متنوع به خصوص در جشن‌ها و اعیاد، همواره موجب شادی و نشاط خانواده‌های علاقه‌مند به نمایش می‌شد) برای بازبینی و تأیید برنامه جنگ شادی و اجرای نمایشی که از ماه‌ها قبل برای اجرا در ایام سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی تدارک دیده بود به اداره ارشاد مراجعه می‌کند و با برخوردی کاملاً متفاوت و البته تعجب برانگیز از سوی مسؤولان این اداره مواجه می‌شود. به طوری که از او می خواهند برای تعیین وقت بازبینی و تأیید اجرای خود باید ابتدا مصاحبه را تکذیب کند. شرطی که با مخالفت او روبرو می‌شود و در نهایت «روان» از اجرای جنگ شادی دهه فجر خود، محروم می‌شود.

پرده سوم: انتقاد معاون سابق اداره ارشاد شهرستان همدان از برخی سیاست‌ها و عملکرد دولت و به طبع آن اداره کل ارشاد آن هم به صورت کاملاً تلویحی که به برکناری‌اش از این سمت (به بهانه عدم رسمیت پست معاون شهرستان) منجر می‌شود.

خلاصه داستان: بدون شک اگر کسی در طی پنج سال گذشته حتی یک بار هم به اداره ارشاد شهرستان همدان مراجعه کرده باشد، حتماً با  معاون سابق این اداره (م- ق) برخورد داشته و از راهنمایی و خوشرویی او که مدت‌ها نیز به عنوان مسؤول میز خدمت این اداره فعالیت داشت، بهره‌مند شده است. اما همین فرد اخیراً و در پی انتقاد از سیاست‌ها و عملکرد دولت و به طبع آن اداره کل ارشاد به بهانه اینکه پست معاون شهرستان رسمیت ندارد، از سمت خود برکنار و البته در اقدامی جالب، شخص دیگری از کارمندان آن اداره تمام مسؤولیت‌های معاون قبلی را عهده‌دار می‌شود.

بر کسی پوشیده نیست که یکی از شعارهای این دولت انتقادپذیری بوده و از ابتدای دولت نیز بارها به این مسأله اشاره شده، اما چطور می‌شود برخی مدیران ارشاد همدان که سال‌هاست به محافظه‌کاری شهره هستند در مقابله با انتقاداتی که می‌تواند سازنده هم باشد، واکنش‌های متفاوت و البته دوگانه‌ای در پیش می‌گیرند؟ مدیرانی که حتی چندسالی از مدت خدمت قانونی آنان نیز گذشته و شاید تنها با استفاده از تبصره‌های قوانین خدمات کشوری و لطف دوستان بالادستی خود از بازنشستگی فرار می‌کنند.

انتظاری از نمایندگان دولت تدبیر و امید در حوزه خطیر فرهنگ و هنر همدان داریم و آن اینکه، حالا که قصد ترک میز مدیریت و سپردن آن به افراد تازه‌نفس را ندارند، بهتر نیست به جای چنین برخوردهایی، با دفاع تمام‌قد از توانمندی‌های استان در کنار تعامل و همفکری بیشتر با اهالی فرهنگ و هنر آن، همدان را به جایگاه واقعی خود در سطح ملی و بین‌المللی بازگردانند؟

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان