آخرین اخبار

4. اسفند 1395 - 13:55   |   کد مطلب: 26937
سفیر اسبق ایران در اردن و کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: باید اتخاذ راهبردها و گفتمان سازی به ویژه از سوی دانشگاهیان به گونه ای باشد که هزینه های مادی و معنوی جهانی را بتوان به سمت حمایت فلسطین همسوسازی کرد تا با اجماع سازی و هم صدایی، گفتمان های آزادیخواه را به حمایت از فلسطین بکشانیم.

«نصرت الله تاجیک» در گفت و گو با خبرنگار رودآور، با اشاره به سخنان رهبر انقلاب در ششمین کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه، گفت: نیروهای فرامنطقه ای از جمله امریکا و سیاست های اثرگذار آنان بر معادلات و جریانات روی داده در فلسطین، دولت های عربی و کشورهای غیرعرب مسلمان، خیزش های مردم مسلمان در کشورهای غرب آسیا و شمال افریقا و سوءاستفاده امریکا از این درگیری ها همه و همه به نوعی سبب به حاشیه راندن مسائل مربوط به فلسطین شد.

امریکا با ایجاد درگیری های داخلی در جهان اسلام  به دنبال تأمین منافع صهیونیست است

وی تصریح کرد: افزایش درگیری های ناشی از دخالت های غربی ها در کشورهای مسلمان و عرب طرح پیش روی جهان غرب برای به حاشبه بردن فلسطین بوده و هست.

در سیاست های داخلی و حارجی در حمایت از فلسطین کوتاهی کردیم

 این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه اختلافات داخلی فلسطین سبب ضرر رسیدن به این کشور شده است، افزود: یکی دیگر از عوامل تأثیر گذار بر موضوع فلسطین سیاست های ایران اسلامی است، چرا که ما در این حوزه چه در سیاست های داخلی و چه سیاست های خارجی کوتاهی کردیم.

ضرورت برنامه ریزی ها و گفتمان سازی ها برای  هم صدایی جهانی در حمایت از انتفاضه

تاجیک با اشاره به اینکه آزادی و سرنوشت فلسطین از آرمان های جمهوری اسلامی و علل ایدئولوژیک انقلاب اسلامی است، افزود: باید اتخاذ راهبردها به گونه ای باشد که هزینه های مادی و معنوی جهانی را بتوان به سمت فلسطین همسوسازی کرد تا با اجماع سازی و هم صدایی گفتمان های آزادیخوان را به حمایت از فلسطین بکشانیم.

فلسطینیان ذبح می شوند و ما هنوز ضعف در گفتمان سازی داریم

وی با تأکید بر اینکه دفاع مشروع از فلسطین از سوی تمامی قاره ها کاری زمان بر است که  برنامه می خواهد، افزود: در حالی که فلسطینیان در کشور خودشان ذبح می شوند، هنوز دانشگاه ها و استاتید ما در این زمینه گفتمان سازی نکرده اند و این یک ضعف است.

با گفتمان سازی برنامه راهبردی ارائه دهیم

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: موضوعات مرتوط به فلسطین و انتفاضه با پیگیر های دانشگاهی گفتمان سازی به مرور زمان حل شدنی است چرا که از همیم گفتمان ها است که می توان برنامه راهبری ارائه داد.

تاجیک گفت: دانشگاهیان ما می توانند از طریق برگزاری سمینارهای مؤثر در اغناء افکار عموم و جهان در راستای احیاء مسئله فلسیطن گام مؤثری بردارند چرا که امروز رسانه و وزارت خارجه به تنهایی نمی تواند به موضوعات مرتبط با فلسطین بپردازد.

اینکه می گویند پول نفت ما به فلسطین می رود، توهمی بیش نیست

وی با بیان اینکه برخی حتی در داخل کشور تصور جامعی از موضوع فلسطین ندارند، افزود: متأسفانه شاهد هستیم که حتی برخی این گونه شکل گرفته که پول های نفت کشور به فلسطین سرازیر می شود، در حالی که این گونه نیست و این تصور، توهمی است که باید با روشنگری، عموم را با مسئله اساسی فلسطین آشنا کرد.

ایجاد بحران در کشورهای منطقه، پیش درآمدی از سوی صهیونیسم و امریکا برای نابودی فلسطین است

این کارشناس مسائل بین‌الملل عنوان کرد: در زمانی که امریکاییان هر لحظه با طراحی توطئه ها تمام تلاش خود را تأمین منافع اشغالگران قدس به کار می برند و حتی از خیزیش مسلمانان که در جایی به عنوان بهار عربی یاد می شد، هم استفاده کردند ضروری است تا برنامه های جامعی برای مقابله اندیشیده شود.

تایجک گفت: ایجاد بحران در کشورهای غرب آسیا از جمله سوریه پیش درآمدی برای نابودی فلسطین است تا از یک نظر سوریه را به عنوان یکی از محورهای مقاومت از درون متلاشی کنند و از طرفی یکی از حامیان اصلی عربی فلسطین را از سر راه بردارند.

اجماع بین المللی در حمایت از فلسطین، راهکار برون رفت از موضع انفعالی به فعال است

تاجیک تأکید کرد: هم اکنون ضروری است تا برای نقشه های امریکای به ویژه در دوران ترامپ موضع انفعالی کشورهای آزادیخواه با یک اجماع بین المللی به وضعیت فعال درآید و این مهم جز با گفتمان سازی در راستای همسوسازی حل شدنی نیست.

وی همچنین گفت: موضوع حمایت ایران از سوریه حمایت از یک کیش و مسلک نیست، حمایت از یکی از حامیان فلسطین است، این در حالی است که برخی از حماس این موضع کشورمان را با سوء تحلیل به گونه ای دیگر برداشت کردند.

حمایت ایران اسلامی از سوریه، حمایت از یک مقاومت ضد صهیونیستی است

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: باید تببین شود که چرایی سیاست حمایت از ما از مردم مظلوم سوریه تنها به دلیل مسائل فرقه‌ای و مذهبی نیست، بلکه حمایت از یک مقاومت ضد صهیونستی است.

سیاست های انزوا طلبی جوابگو نیست، طرح ریزی جهانی برای حمایت از انتفاضه لازم است

تاجیک با بیان اینکه سیاست های انزوا طلبی جوابگو نیست، طرح ریزی جهانی برای حمایت از انتفاضه لازم است، تأکید کرد: سیاست های هم صدای و اجماع بین المللی بهترین راهکار برون رفت فلسطین از زیر سلطه بودن اشغالگران است.

فاطمه زنگنه

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان