آخرین اخبار

26. اسفند 1395 - 18:22   |   کد مطلب: 27406
امروز به مناسبت پنجشنبه آخر سال مردم همدان به ملاقات گذشتگان خود آمدند تا بگويند كه به يادشان هستند حتي اگر نباشند.

به گزارش رودآور به نقل از خبرگزاری فارس از همدان، امروز پنج شنبه آخر سال است و مردم همدان به مانند سال‌های قبل به زیارت اهل قبور آمده‌اند تا یادی از گذشتگان خود کنند و شادی و نشاط آمدن سال جدید را با آنها تقسیم کنند.

دختری بر مزار پدرش نشسته و قرآن می‌خواند، مادری با گلاب مزار فرزند شهیدش را عطرآگین می‌کند، یکی خرما پخش می‌کند و دیگری حلوا و ... .

در واقع فرهنگ زیارت اهل قبور به گذشته‌های دور برمی‌گردد و در روایات ما نیز به این امر پرداخته شده است، آمده است که امام صادق (ع) به محمد بن مسلم فرموده‌اند هنگامی که به زیارت اهل قبور می‌رود چنین بگوید: «اللهم جاف الارض عن جنوبهم، وصاعد الیک ارواحهم، ولقهم منک رضوانا، واسکن الیهم من رحمتک ما تصل به وحدتهم، و تۆ نس به وحشتهم، انک على کل شى ء قدیر» یعنی «خدایا زمین را بر آنها وسیع بگردان، روح آنها را به مقام قرب خود نزدیک کن، آنها را به رضوان خود برسان، تنهائى آنها را از رحمت خود برطرف گردان و ناراحتى و وحشت آنها را با انس دادن به درگاه خود پایان ده، همانا تو بر هر کارى توانمند هستی»

این فرهنگ چه زیباست، وعده ملاقات ما با عزیزانی که در زیر خاک نهفته‌اند، یارانی که زمانی نه چندان دور در کنار ما بودند اما اکنون نیستند و ما جز خاطره‌ای از آنها نداریم.

مردم همدان مثل سایر مردمان، روز جمعه آخر سال به سوی گذشتگانشان می‌شتابند تا بگویند اگر شادی قرار است از راه برسد حاضرند با آنها تقسیم کنند.

وقتی که کسی از دنیا می‌رود، جسم او را در خاک می‌گذارند و این  قبر مادی اوست، اما روح  میت، در عالم برزخ حضور دارد و هنوز ارتباطش به طور کامل با دنیا قطع نشده و می‌توان همواره با آنها در ارتباط بود، بنابراین باید همیشه یادی از آنها کرد و فراموششان نکرد.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان