آخرین اخبار

2. ارديبهشت 1396 - 6:57   |   کد مطلب: 28042
گزارشی از یک روستای هدف گردشگری در همدان گزارش می‌دهد
پله‌های گردشگری در یک روستا/ خودنمایی چشمه‌ و گل در «گشانی»!
روستای هدف گردشگری گشانی تویسرکان که به صورت پلکانی ساخته شده، در بخش صنایع‌دستی و گردشگری ظرفیت‌های بالقوه‌ای دارد که با حمایت سازمان میراث فرهنگی و اهالی روستا می‌تواند بهترین نقطه برای بوم گردی باشد.

به گزارش رودآور به نقل از خبرگزاری فارس از همدان، روستای گشانی از جمله روستاهای بخش مرکزی شهرستان تویسرکان است که در 25 کیلومتری شهر تویسرکان واقع شده و از طریق شهرهای همدان، اسدآباد و تویسرکان با جاده‌ای مناسب و آسفالت قابل دسترسی است.

روستای گشانی سابقه‌ای کهن و قدیمی دارد و میانگین ارتفاع این روستا از سطح دریا 2 هزار و 200 متر و آب و هوای آن سرد و کوهستانی است؛ وجود مقبره امامزاده ابراهیم و گورستان بزرگ و قدیمی نشانگر قدمت دیرینه این روستاست و مردم این دیار به دو زبان آذری و لری سخن می‌گویند و مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند.

منطقه روستای گردشگری با توجه به کوهستانی بودن آن دربرگیرنده دره‌ها، ارتفاعات و باغات درون آنها دارای ارزش‌های زیست محیطی است و از چشم اندازهای مناسبی برخوردار است.

بر اساس آمارگیری سال 1390 جمعیت این روستا 650 نفر و222 خانوار بوده است و این خطه از مردمانی مهربان و بسیار مهمان نواز برخوردار هستند.

مهمترین عامل جذابیت این روستا، بافت پلکانی و قدیمی آن است؛ شیب عمومی آن از شمال به جنوب بیش از 20 درصد است و باغات گسترده گردو و میوه دارد؛ گردو،  سیب، آلو، آلبالو، گندم و جو از جمله محصولاتی است که در این روستا کشت می‌شود، فرش، گلیم و ابزار سنتی کشاورزی نیز جزو صنایع دستی این روستاست.

بافت پلکانی روستا، معماری قدیمی و سنتی منازل مسکونی، باغات گسترده گردو، باغات میوه، مناظر و چشم اندازهای طبیعی، ارتفاعات و دره‌های طبیعی از جمله ویژگی‌هایی است که موجب جذب گردشگر در آن شده است.

همزمان با سراسر کشور طرح ضربتی تولید و اشتغال در سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در 73 روستای هدف گردشگری سراسر کشور آغاز شده که در استان همدان سه روستای گشانی در تویسرکان، ورکانه در همدان و قلعه جوق در فامنین مدنظر قرار گرفته است.

در همین راستا طی دو روز با حضور نمایندگان معاونت‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، کانون انجمن‌های گردشگری و و نماینده راهنمایان گردشگری از این سه روستا بازدید شد تا بتوان ضمن شناسایی ظرفیت‌های این روستاها در حوزه‌های مختلف، بتوان تولید صنایع دستی و اشتغال این روستاها را نیز راه‌اندازی و ایجاد کرد.

تیم بازدیدکننده به همراه معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی همدان، و کارشناسان مرتبط هر حوزه در روستای گشانی به عنوان نخستین روستا حضور یافتند و در مسجد روستا با حضور بخشدار تویسرکان، دهیار، شورای روستا و جمعی از اهالی روستا جلسه توجیهی برگزار شد.

*تبلیغات لازمه گردشگرپذیری در گشانی

دهیار روستای گشانی با بیان اینکه یکی از مشکلات این روستا عدم تبلیغات است، اظهار کرد: اگر تبلیغات برای روستای هدف گردشگری گشانی صورت گیرد، جذب گردشگر خواهیم داشت که این مسئله نیاز به بحث اقامتی بوم‌گردی دارد.

علی سامنی با اشاره به اینکه خانه کاشانه خوب برای گردشگران موجب جذب گردشگر خواهد شد، گفت: ایجاد بازارچه‌های محلی برای فروش صنایع‌دستی در این روستا مهم است و نبود پارکینگ و سرویس بهداشتی نیز از دغدغه‌های این روستا به شمار می‌رود.

وی لزوم تأمین زیرساخت‌ها برای گردشگرپذیر بودن روستاها را مهم دانست و افزود: اردیبهشت و خرداد،این مسیر بسیار جذاب و دیدنی است، به خصوص اینکه از سمت گنجنامه بسیار لذت‌بخش است که با فاصله 30 کیلومتری با همدان می‌تواند بهتر معرفی شود.

*ضرورت ایجاد اقامتگاه‌های گردشگری در روستای گشانی

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان نیز با بیان اینکه طرح ملی ضربتی تولید و اشتغال همزمان در 73 روستای هدف گردشگری کشور آغاز شده است، اظهار کرد: روستای گشانی در تویسرکان یکی از سه روستای استان همدان در این طرح است که قرار است در بخش‌های سه‌گانه با حمایت میراث فرهنگی، ساماندهی شود تا بتوان در راستای تحقق شعار سال گام برداشت.

علی خاکسار یادآور شد: روستاهای هدف گردشگری می‌توانند با بهره‌گیری از این فرصت در زمینه درآمدزایی برای اهالی روستا و توسعه بخش گردشگری روستایی نسبت به اشتغالزایی اقدام کنند.

وی با بیان اینکه طبیعت روستای گشانی بسیار جذاب و دیدنی است، افزود: چشمه‌سارهای این روستا بزرگترین ظرفیت طبیعت‌گردی است اما در اقامت گردشگران مشکل داریم که اگر روستاها حمایت شوند، می‌توان در اشتغالزایی و ماندگاری گردشگر موفق عمل کرد.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان با تأکید بر اینکه اهالی روستا می‌توانند منازل خود را برای اقامت مسافران در نظر بگیرند، افزود: در بین روستاهای هدف گردشگری سه روستای گشانی، ملحمدره و حبشی پلکانی هستند که جذابیت خاص خود را دارد.

*گشانی روستایی با ظرفیت گردشگری و صنایع‌دستی

بخشدار مرکزی تویسرکان نیز گفت: باغداری یکی از اولویت‌های روستای گشانی است و در زمینه اشتغالزایی نیز اثرگذار است و بسته‌بندی محصولات باغداری در قالب صنایع تبدیلی می‌تواند موجب اشتغال شده و از مهاجرت اهالی ممانعت کند.

سعدی عبدلی با بیان اینکه در زمینه صنایع‌دستی رشته قالیبافی در این روستا مرسوم است، گفت: کمتر خانواری است که در این روستا دار قالی نداشته باشد که اگر حمایت از قالی بافی صورت گیرد، پیشرفت می‌کند.

وی با بیان اینکه یکی از قابلیت‌های این روستا می‌تواند بسته‌بندی محصولات لبنی باشد، افزود: از نظر بوم‌گردی نیز این روستا ظرفیت زیادی دارد که در گردشگرپذیر بودن آن اثرگذار خواهد بود.

 در روستای گشانی کاشت گل محمدی بسیار رایج است زیرا زمین‌های این منطقه نیز برای کشت گل موثر است، اهالی این روستا معتقدند با حمایت از این طرح می‌توان صنعت گلاب‌گیری را در این منطقه ایجاد کرد؛ ضمن اینکه بانوان این روستا برای اشتغال خانگی آمادگی دارند، بنابراین با حمایت از نهادهای مرتبط می‌توان مشاغل خانگی ایجاد کرد تا علاوه بر درآمدزایی برای خانوار روستایی موجب توسعه و رشد روستا نیز شود.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان