آخرین اخبار

16. خرداد 1396 - 13:36   |   کد مطلب: 28845
خشک شدن شیره گیاهی جاری در 500 هکتار از باغات تویسرکان بر اثر سرمای پاییز سال گذشته سبب عدم ثمردهی درختان در سال جاری شده و خسارت 9 میلیاردی به کشاورزان وارد کرده است.

«مسعود اکبری» در گفت و گو با خبرنگار رودآور، به سرمای بی سابقه پاییز سال گذشته در تویسرکان اشاره کرد و گفت: شدت این سرما که حتی در شمال کشور هم موجب سرمازدگی مرکبات شد، در شهرستان سردسیر تویسرکان هم خساراتی به باغات مختلف زد.

وی اظهار کرد: سرمای پاییز سال گذشته به گونه ای بود که شیره گیاهی جاری در درختان را به اصطلاح خشکاند، به گونه ای که 10 درصد از باغات این شهرستان دچار خسارت شدند.

مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان افزود: هزینه این میزان خسارت که به 500 هکتار از باغات وارد شده در حدود 9 میلیارد تومان است و عمده درختان آسیب دیده که گردوهستند دیگر توانایی ثمردهی مجدد برای سال های آینده را هم نخواهند داشت.

به گزارش رودآور، خشکسالی، سرمای بهاره و یا بارش تگرگ در سال های گذشته خسارت بسیاری به باغداران و کشاورزان تویسرکانی وارد کرده است و تنها در سال 94 بیش از 110 میلیارد تومان بر اثر سرمای بهاره به این حوزه خسارت وارد شد، گرچه با پیگیری های مفتح، نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی به تازگی پرداخت ۳۰ میلیارد تومان خسارت به گردوکاران تویسرکانی تصویب شده است، اما از آن جا که در حدود 65 تا 75 درصد منبع درآمد مردم این شهرستان وابسته به باغات و به ویژه باغات گردو است و اقتصاد این شهرستان تک محصولی بوده و وابستگی بسیار به گردو دارد می طلب تا مسئولان اقدامات چاره ساز تری را برای عدم وابستگی اقتصاد شهر به گردو بیاندیشند.

ناگفته نماند اصلاح و پیوندزنی درختان گردو در راستای مقاوم سازی باغات نسبت به سرما در یکی دو سال اخیر با جدیت از سوی مسئولان متولی دنبال می شود، اما باید در نظر داشت که پویایی اقتصادی در تویسرکان زمانی به طور کامل محقق می شود که از تک محصولی بودن خارج و یا حداقل صنایع و کارخانجات تبدیلی و بسته بندی مناسب در این شهرستان برای بهره وری و سودآوری بیشتر راه اندازی شود.

 

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان