آخرین اخبار

7. تير 1396 - 17:19   |   کد مطلب: 29247
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان:
جشنواره ملی مبل و منبت توسط هنرمندان روستای اشترمل برگزار می‌شود
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان از درخواست برگزاری جشنواره مبل و منبت توسط هنرمندان روستای اشترمل خبر داد و گفت: روستای اشترمل تویسرکان سال‌هاست که به مجموعه تولیدی روستایی مبل و منبت با سبک منحصر به فرد ریزگل تبدیل شده است.

به گزارش رودآور؛ علی مالمیر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان، از درخواست برگزاری جشنواره مبل و منبت توسط هنرمندان روستای اشترمل خبر داد و اظهار کرد: روستای اشترمل و جیجانکوه از توابع شهرستان تویسرکان سال‌هاست که به مجموعه تولیدی روستایی مبل و منبت با سبک منحصر به فرد ریزگل تبدیل شده و شهرک تخصصی مبل و منبت روستای جیجانکوه به صورت فعالانه به عنوان یک شهرک هنری روستایی فعال است.

وی تصریح کرد: روستاهای اطراف این دو روستا (سیدشهاب، عین‌آباد، بادامک، دولایی و...) نیز متأثر از فعالیت تولید مبل این روستاها به کانون‌های تولید مبل و منبت تبدیل شده‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان گفت: فعالان صنایع‌دستی با همکاری فرمانداری، بخشداری و میراث فرهنگی به منظور معرفی ظرفیت مورد نظر در این منطقه و تلاش برای اخذ نشان ملی جغرافیایی قصد دارند جشنواره ملی مبل و منبت را در اشترمل و جیجانکوه برگزار کنند.

وی با ابراز خرسندی از اینکه مردم روستا برای این اقدام ارزشمند که در راستای ارتقای سطح تولید و معرفی منطقه است، یادآور شد: این اقدام همی بلند و قابل تقدیر است زیرا تا زمانی که هنرمندان خودشان به دنبال تغییر نباشند، پیگیری‌های ما به نتیجه نخواهد رسید.

مالمیر با تأکید بر اینکه همکاری مردم و بخش دولتی در کنار هم بهتر به سرانجام می‌رسد، تصریح کرد: در این جلسه که با حضور هنرمندان، بخشدار، دهیار و فرماندار در محل مسجد روستا برگزار شد، مقرر شد برنامه‌های پیشنهادی از سوی هنرمندان ارائه شود تا با سیاستگذاری و برنامه‌ریزی منسجم بتوان در کنار هنرمندان، فرمانداری، بخشداری و دهیاری و سایر دستگاه‌های دولتی مرتبط این رویداد مهم را رقم زد.

وی ضمن ابراز امیدواری از اینکه بخش خصوصی بتواند مانند سایر جشنواره‌های روستایی همه ساله آن را برگزار و از منافع آن منتفع شوند، افزود: اهالی روستا به دنبال بازاریابی ضعیف و ناشناخته ماندن هنر مبل در حرکتی خودجوش اقدام به برگزاری جشنواره‌ای کرده‌اند تا بتوانند بیش از پیش این هنر را هب همگان معرفی کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان با اشاره به اینکه هنوز زمان جشنواره مشخص نیست، بیان کرد: برنامه‌های جانبی، مسابقات بومی و محلی، تجلیل از هنرمندان برتر و ... در حاشیه این جشنواره گنجانده شده است هر چند در نمایشگاه قرار نیست هر مبلی ارائه شود بلکه مبل‌های کارشناسی شده در نمایشگاه ارائه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: هنرمندان باید وارد چنین کارهایی شوند اما سال‌های بعد نیز این جشنواره باید چون روستای مانیزان استمرار داشته باشد و این جشنواره‌ها باید با محوریت خود مردم روستا و حمایت میراث فرهنگی باشد.

مالمیر با تأکید بر اینکه 4 هزار و 741 کارگاه مبل و منبت در شهرستان تویسرکان فعال است، بیان کرد: اشترمل،  جیانجکوه، سنگ سفید، سیدشهاب، شاه‌آباد، عین‌آباد و... روستاهایی هستند که در تولید مبل و منبت فعالیت می‌کنند و آثار خود را به کشورهای همسایه صادر می‌کنند.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان