آخرین اخبار

8. تير 1396 - 14:53   |   کد مطلب: 29273
پیشگیری از سوء مصرف موادمخدر در استان همدان نیازمند مشارکت مردم و بخش‌های دولتی و غیردولتی است که هم اکنون ۶۴ سازمان مردم نهاد در راستای مبارزه با معضل اعتیاد در همدان فعالیت دارند.

به گزارش رودآور به نقل از خبرگزاری مهر؛ متاسفانه امروزه در جامعه ما مصرف مواد مخدر خطرناک از قبیل تریاک، هروئین، کوکائین،  حشیش به خصوص در بین نوجوانان و جوانان در حال افزایش است و شبکه بین‌المللی قاچاق مواد مخدر و سوادگران مرگ بی شرمانه دام اعتیاد را در همه جا می‌گسترانند.

براساس بررسی ها در اکثر جوامع، جوانان سالم ۱۵ تا ۲۰ ساله‌ای که برای کسب تجربه و یا در اثر معاشرت با دوستان نامناسب و یا معتادان به استفاده از مواد مخدر پرداخته‌اند، بیشترین طیف افراد معتاد را از نظر مبنا تشکیل می دهند.

این گروه به علت نداشتن پشتوانه خانوادگی و تربیت صحیح و از روی حس کنجکاوی و همچنین در اثر معاشرت با کسانی که آنها را به استفاده از داروی مخدر تشویق می‌کنند، برای اولین بار مصرف مواد مخدر را تجربه کرده و دچار اعتیاد به مواد مخدر می‌شوند.

بسیاری از جوانان به علت احساس درماندگی، ناکامی، عدم کفایت و همینطور برای رهایی از تنهایی و فشار روانی معتاد می‌شوند به گفته کارشناسان متاسفانه بسیاری از جوانان به علت احساس درماندگی، ناکامی، عدم کفایت و همینطور برای رهایی از تنهایی و فشار روانی معتاد می‌شوند که رهایی ازاین نوع اعتیاد به سادگی میسر نیست.

همچنین، تعداد زیادی از فرزندان طلاق به عنوان کسانی که از تربیت صحیحی برخوردار نیستند به شکل قابل توجهی مستعد گرفتارشدن در دام اعتیاد به مواد مخدر هستند.

یک کارشناس امور اجتماعی در این خصوص در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه خانواده تاثیر عمیقی در رشد کودک دارد و  شخصیت او را پی‌ریزی می‌کند، گفت: اگر محیط خانواده سالم باشد کودک مهر و محبت یاد می گیرد و دارای اعتماد به نفس و احساس مسئولیت می‌شود.

اعظم خسروی با بیان اینکه اگر کودک مورد توجه خانواده واقع نشود و از خانواده طرد شود و یا اگر بیش از حد مورد توجه و حمایت واقع شود، آماده کجروی، ناسازگاری و تجاوز به حقوق دیگران خواهد شد، گفت: کودکانی که در محیط خانه پذیرفته نشده‌اند و با محرومیت عاطفی و فقدان مهر مادری روبرو بوده‌اند، محبت و عواطف دیگران را احساس نمی‌کنند و با ترک خانه و مدرسه و ناسازگاری با جامعه، رفتار خصمانه بروز می‌دهند که سرنوشت خوبی در انتظار آنان نیست.

خسروی تاکید کرد: عواقب خطرناک اعتیاد ایجاب می‌کند که والدین از لحظه تولد، فرزند را موجودی قلمداد کنند که به سرعت یاد می‌گیرد و رشد شخصیت او منوط به برقراری رابطه صحیح بین همه اعضای خانواده است.

وی بر پیشگیری از این آسیب اجتماعی تاکید کرد و گفت: آگاهی خانواده ها نسبت به این تهدید اجتماعی و اطلاع رسانی به جوانان و آشنا نمودن آنها با معضلات اعتیاد از مهمترین راههای پیشگیری از آن است.

مردم باید برای مقابله با اعتیاد پیشقدم شوند

وی گفت: اعتیاد اثرات مخرب بسیار زیادی در شخص، خانواده‌ها و جوامع دارد و باید همه مردم برای مقابله با اعتیاد پیشقدم شوند.

خسروی تاکید کرد: اعتیاد یک بیماری اجتماعی است که عوارض جسمی و روانی دارد و تا زمانی که بـه علل گرایش بیمار توجه نشود، درمان جسمی و روانی فقط برای مدتی نتیجه بخش خواهد بود و فرد معتاد دوباره گرفتار مواد اعتیاد آور می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه مواد مخدر آنچنان آرام و بی صدا بـر جسم و روان مصرف کننده حاکم می شود که هیچ معتادی آغاز اعتیاد خود را به یاد نمی‌آورد، گفت: اعتیاد سبب تباهی میلیون ها مغز فعال می شود که سرمایه های آینده جامعه بشری بشمار می روند.

نگاهی به اقدامات انجام شده در راستای مبارزه با مواد مخدر یاداور می شود که کنفرانس بین‌المللی مبارزه با اعتیاد و قاچاق  مواد  مخدر از ۱۷ تا ۲۶ ژوئن در شهر وین به‌منظور ابراز عزم سیاسی ملت‌ها در امر مبارزه با پدیده خانمان‌سوز و شوم مواد مخدر تشکیل و در آن سندی با عنوان  C.M.Oبه تصویب کشورهای شرکت‌کننده رسید.

این سند خط‌مشی همه‌جانبه اقدامات در  امر کنترل مواد  مخدر را از سوی کشورهای شرکت‌کننده مشخص و آنان را متعهد کرده است تا اقدامات بین‌المللی در خصوص مبارزه با قاچاق مواد مخدر را قاطعانه دنبال کنند.

در این کنفرانس سندی در چهارفصل تنظیم شد که بیش از ۳۵ مورد اقدام عملی را همچون ارزیابی میزان مصرف، پیشگیری  از طریق  آموزش،   نقش رسانه‌ها  در  بازگشت  معتادان به دامن اجتماع  و  معالجه  آنان، ریشه‌کنی مزارع غیرمجاز خشخاش، نابودی شبکه‌های عمده قاچاق  موادمخدر، همکاری‌های حقوقی کشورها و غیره را در خود جای‌داده است.

این سند در ۲۶ ژوئن مصادف با ۶ تیرماه به‌اتفاق آراء مورد تأیید و تصویب کشورهای شرکت‌کننده قرار  گرفت و سالروز تصویب این  سند به نام روز جهانی مبارزه با مواد  مخدر  اعلام  شد.

اقدامات گسترده و متعددی در راستای مبارزه با مواد مخدر و تهدیدات آن صورت گرفته است

در همین زمینه هرساله برنامه‌هایی مصادف با هفته مبارزه با مواد مخدر در کشور و به‌تبع آن در استان همدان انجام می‌شود که پیرامون همین اقدام دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان با تأکید بر اینکه اقدامات گسترده و متعددی در راستای مبارزه با مواد مخدر و تهدیدات آن صورت گرفته است، اظهار داشت: انسداد مرزها و به‌کارگیری نیروهای نظامی و انتظامی به‌ویژه پلیس مبارزه با مواد از اقدامات صورت گرفته بوده است.

وی اقدامات انجام‌شده را در راستای حفاظت از مرزها، خانواده‌ها و جوانان دانست و گفت: کشفیات گسترده مواد مخدر در کشور و استان همدان مؤید اقدامات نظام و دولت در حوزه مبارزه با مواد مخدر است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان با اشاره به اولویت‌های عمده در منشور حقوق شهروندی از دید مقام معظم رهبری، وزیر کشور و مسئولان امر در تصمیم‌گیری در حوزه مبارزه با مواد مخدر، عنوان کرد: در کنار سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه‌نشینی، طلاق، محیط‌زیست و بیکاری و اعتیاد یکی از پنج معضل تهدیدکننده در کشور است که برنامه‌های متعددی درزمینهٔ مبارزه با آن پیش‌بینی‌شده است.

۲ میلیون و ۳۵۰ هزار معتاد در کشور شناسایی‌شده  که باید برای کاهش این آمار برنامه‌ داشتوی بابیان اینکه طی برنامه ششم باید ۲۵ درصد از اعتیاد در کشور کاهش یابد و برنامه‌ها به این منظور دنبال می‌شود، گفت: بر اساس آخرین آمار ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار معتاد در کشور شناسایی‌شده  که باید برای کاهش این آمار برنامه‌ داشت.

وی به درصد مواد مصرفی معتادان اشاره کرد و ادامه داد: ۶۶ درصد مواد مصرفی معتادان در کشور از نوع تریاک، ۱۲ درصد زیرمجموعه گراس، گل، ۱۱ درصد کراک و هروئین، ۸.۱ درصد شیشه و مابقی سایر مواد به‌صورت استنشاقی و درصد کمی نیز مورفین در است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان با تأکید بر اینکه پایه و اساس مصرف مواد مخدر در کشور ما تریاک است، گفت: طبق آمار حدود ۲.۶ درصد از جمعیت کشور به مواد مخدر گرایش پیداکرده‌اند.

آمار معتادان استان همدان نسبت به میانگین آمار کشوری کمتر است

حسینی با اشاره به اینکه آمار معتادان استان همدان نسبت به میانگین آمار کشوری کمتر است و در استان ۳۰ هزار نفر از معتادان به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند، گفت: گرایش افراد به مواد مخدر روان‌گردان از معضلات تهدیدکننده جامعه است.

وی عنوان کرد: متأسفانه گرایش افراد به مصرف مواد مخدر روان‌گردان در کشور به ۸ درصد رسیده که نگران‌کننده است.

وی مجموع کشفیات مواد مخدر استان همدان طی سال گذشته ۶ تن و ۲۳۳ کیلوگرم دانست و گفت: پنج‌تن و ۹۳ کیلوگرم میزان کشفیات حوزه مواد مخدر بوده و یک‌تن و ۱۴۰ کیلوگرم نیز در حوزه پیش سازها بوده است.

کشفیات مواد مخدر طی سه ماه نخست امسال یک هزار و ۴۲۷ کیلوگرم بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش ۶۰ درصدی دارددبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان اظهار کرد:‌ کشفیات مواد مخدر طی سه ماه نخست امسال یک هزار و ۴۲۷ کیلوگرم بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش ۶۰ درصدی دارد.

وی آمار مواد مخدر کشف‌شده غیر دارویی استان همدان برای امحاء را ۳۲۱ کیلو و ۲۳۰ گرم دانست و گفت: امسال امحاء به‌صورت منطقه‌ای در آذربایجان غربی و شهر ارومیه انجام می‌شود و کشفیات غیر دارویی استان به این منطقه ارسال خواهد شد.

حسینی با اشاره به افزایش ۳۵ درصدی مقابله با قاچاقچیان از ابتدای امسال در استان همدان، عنوان کرد: افزایش ۱۴ درصدی انهدام باندهای مواد مخدر و افزایش ۲۶ درصدی سلاح‌های مکشوفه در حوزه مواد مخدر را نیز در این بازه زمانی شاهد بودیم.

وی با تأکید بر اینکه ۹۰ درصد مردم نسبت به اعتیاد در جامعه احساس نگرانی می‌کنند، افزود: با توجه به بالا بودن میزان تحصیلات و اشتغال شاهد کاهش در گرایش به مواد مخدر هستیم.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان عنوان کرد: روند مبارزه طی ۳۵ سال گذشته متعدد و متنوع بوده به‌طوری‌که در سال‌های ابتدایی مبارزه با مواد مخدر به‌صورت قهری بود و در مقطع بعدی موارد درمانی با ارجاع معتادان متجاهر به مراکز ماده ۱۶ انجام شد.

بهترین کار در پیشگیری و ممانعت از گرایش افراد به مواد مخدر کار فرهنگی و آموزشی است

وی بهترین کار در پیشگیری و ممانعت از گرایش افراد به مواد مخدر را کار فرهنگی و آموزشی دانست و ادامه داد: ۷۵ درصد مردم معتقد بودند با انجام کار قهری و اجرای حکم اعدام در مواردی سایر اعضای خانواده این افراد روند کار فرد مجازات شده را پیگیری می‌کنند.

حسینی با تأکید بر اینکه در مبارزه با مواد مخدر باید کار فیزیکی و قهری صورت گیرد که هم زمینه برای سوداگران ناامن شود و هم کار درمانی، فرهنگی و پیشگیری داشته باشیم، عنوان کرد: سال گذشته در حوزه فرهنگی و آموزشی ۱۱ میلیون خانواده، ‌۳ میلیون دانش‌آموز و دانشجو و ۴ میلیون نفر از شاغلان دستگاه‌های دولتی در کشور اطلاع‌رسانی و آموزش دیدند.

وی با بیان اینکه مراکز مشاوره‌ای در حوزه مبارزه و پیشگیری مواد مخدر در کشور و استان فعال هستند، یادآور شد: ۶۴ سازمان مردم‌نهاد در راستای مبارزه با مواد مخدر در استان همدان فعال است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان با بیان اینکه به دنبال اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر هستیم، به گزارش عملکرد شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان در سال گذشته اشاره کرد و گفت: میزان کشفیات مواد مخدر در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ افزایش ۴۶ درصدی داشته و دستگیری‌ها در این خصوص نیز نسبت به مدت مشابه در سال ۹۴، افزایش ۱۸ درصدی داشته است.

حسینی با بیان اینکه تعداد دستگیری‌های معتادان نیز در سال ۹۵ افزایش ۲۰ درصدی داشته است، تأکید کرد: دستگیری نگهدارنده‌های مواد مخدر نیز در سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال ۹۴، افزایش ۶۹ درصدی را نشان می‌دهد.

افزایش ۱۲۴ درصدی کشف قرص‌های روان گردان

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان عنوان کرد: در بحث قرص‌های مکشوفه شامل متادون، ترامادول و... با کشف ۱۵۳ هزار و ۶۶۹ قرص در سال گذشته شاهد افزایش ۱۲۴ درصدی در این بخش بودیم.

حسینی با اشاره به کشف قرص‌های روانگردان طی سه ماهه امسال با افزایش یک‌هزار و ۲۹۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، عنوان کرد: ۹۳۱ هزار و ۴۴۶ عدد قرص غیر مجاز در سه ماهه اول امسال کشف شده است.

وی با بیان اینکه ۲ هزار و ۳۶۳ نفر در سه ماهه امسال دستگیرشدند، ‌یادآور شد: بیشترین دستگیری‌ها در بحث قاچاقچی‌ها با دستگیری ۶۹ نفر بوده که ۴۴ درصد افزایش کشفیات را به دنبال داشت.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان اظهار داشت: ۱۳۳ طرح نیز به منظور پاکسازی مناطق آلوده طی سه ماه امسال انجام شد.

حسینی آمار بیماران پذیرش شده در مراکز ماده ۱۶ استان همدان را ۴۷۲ نفر از تعداد معتادان دستگیر شده در سال گذشته دانست و عنوان کرد: در حوزه درمان باید کار فرهنگی وسیع انجام شود.

پیگیری درمان معتادان در مراکز ماده ۱۶ موجب بهبود و کاهش تعداد معتادان می‌شودوی با بیان اینکه بحث پیگیری درمان معتادان در مراکز ماده ۱۶ موجب بهبود و کاهش تعداد معتادان می‌شود، ادامه داد: در استان همدان ۴۱ کمپ ترک اعتیاد فعال وجود دارد که به نوعی خودگردان هستند و آمار بیماران تحت درمان دارویی در زندان‌های استان نیز ۲ هزار و ۴۶۷ نفر است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان عنوان کرد: ۱۳۷ مرکز خصوصی و دولتی در حوزه درمان معتادان در استان همدان فعالیت می‌کنند و ۱۱۲ نفر طی سه ماهه امسال در مراکز ماده ۱۶ پذیرش شده اند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان تاکید کرد: باید از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد و رسانه‌ها در این حوزه استفاده کرد.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان نیز در این خصوص با بیان اینکه یکی از موضوعاتی که در کشور باید با جدیت دنبال شود موضوع پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است، اظهار داشت: بر اساس قانون اساسی و دستور مقام معظم رهبری باید در این زمینه همه دستگاه‌ها همکاری لازم را با یکدیگر داشته باشند.

آموزش‌ها برای همه سنین و برای طبقات مختلف برگزار شود

سعید گلستانی با اشاره به اینکه جلسات متعددی با همه دستگاه‌های مختلف در استان همدان در زمینه پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی برگزار شده است، افزود: باید این آموزش‌ها برای همه سنین و برای طبقات مختلف برگزار شود.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان با بیان اینکه معاونت پیشگیری از وقوع جرم اقدام به انعقاد تفاهم‌نامه با آموزش و پرورش در بخش مقابله با آسیب‌های اجتماعی کرده است، عنوان کرد: این برنامه برای آموزش خانواده‌ها و دانش‌آموزان طراحی شده است.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان با بیان اینکه سال گذشته ۶۷ نقطه از استان همدان برای توزیع‌کنندگان مواد مخدر صنعتی ناامن شد، عنوان کرد: این برنامه امسال با قوت هر چه بیشتر ادامه خواهد داشت و محیط را برای توزیع‌کنندگان مواد مخدر بیش از گذشته ناامن خواهد شد.

گلستانی با تاکید بر اینکه باید شرایط اجتماعی به گونه‌ای باشد که فرد در مقابل آسیب‌ها توانمند شود، یادآور شد: در صورت توانمند شدن افراد ما شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی در حوزه‌های مختلف خواهیم بود.

بااین تفاسیر آنچه مسلم است اینکه اطلاع رسانی و آگاه سازی مردم برای حضور و مشارکت بیشتر آنان در امور فرهنگی و اجتماعی با هدف کاهش و کنترل مواد مخدر باید اولویت برنامه ها قرار گیرد.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان