آخرین اخبار

10. مرداد 1396 - 11:02   |   کد مطلب: 29810
تغییر نگرش و دیدگاه در دانشگاه آزاد با حضور افراد انقلابی و دلسوز در رئوس مدیریتی آن در دستور کار قرار گرفته و شاید در آینده‌ای نزدیک ببینیم این دانشگاه دیگر «ملک شخصی» آقازاده‌ها نبوده و بیش‌ از پیش در رشد علمی یاری‌گر کشور باشد.

به گزارش رودآور به نقل از خبرگزاری فارس از همدان، عصر روز 19 دی بود که خبری تلخ و ناگوار به تیتر یک رسانه‌های ایران و منطقه مبدل شد که طی آن حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی دار فانی را وداع گفت.

این خبر به سرعت نبض فضای رسانه‌ای کشور را به دست گرفت و همه مردم را در اندوه و ماتم برای یار دیرین انقلاب فرو برد، اما با گذشت زمان بلاتکلیفی در برخی مسئولیت‌های خاص مرحوم هاشمی رفسنجانی مشکلاتی را به وجود می‌آورد و لزوم تعیین تکلیف این مناصب روز به روز روشن‌تر می‌شد. یکی از این مناصب حساس و ویژه مرحوم هاشمی رفسنجانی رئیس هیأت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی بود که با توجه به وضعیت کلی دانشگاه و غلبه سیاست‌زدگی بر علم‌جویی در این مجموعه لزوم وجود مدیری قابل، کارآمد و انقلابی در رأس آن پس از مرحوم هاشمی رفسنجانی بسیار احساس می‌شد.

* شروع به کار دانشگاه آزاد اسلامی با کمک یک‌میلیون تومانی امام(ره)

دو سال پس از انقلاب فرهنگی ایران در روز 31 اردیبهشت‌ماه سال 1361 آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در خطبه‌های نماز جمعه تهران برای نخستین بار از طرحی به نام دانشگاه آزاد اسلامی سخن گفت. در حقیقت سخنان ایشان، نتایج رایزنی‌هایی بود که او و عبدالله جاسبی برای راه‌اندازی دانشگاه آزاد اسلامی انجام داده بودند. در آذرماه همان سال اساسنامه دانشگاه نوشته شد که بر اساس آن دانشگاه مؤسسه عام‌المنفعه‌ای معرفی شد که همه هزینه‌های آن صرف امور مربوط به دانشگاه می‌شود. اولین قلم کمک مالی به دانشگاه آزاد اسلامی و سرمایه اولیه این دانشگاه مبلغ یک‌میلیون تومان کمک امام خمینی(ره) بود.

* حضور ولایتی و برکناری میرزاده به اتهام فساد مالی!

بعد از فوت مرحوم هاشمی رفسنجانی در 19 دی 95، مقام معظم رهبری در 30 دی 95 به دلیل سکوت اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی در تعیین رئیس هیأت مؤسس، دکتر علی‌اکبر ولایتی را به این سمت منصوب کردند تا وقفه‌ای در امور دانشگاه آزاد که نقش مؤثری در آموزش عالی کشور دارد، به وجود نیاید.

دقیقاً از این زمان بود که واکنش‌ها به این انتصاب، پی‌ در پی صورت گرفت و جریان خاص سیاسی روی این موضوع تأکید داشت که می‌خواهند این دانشگاه را از دست خانواده مرحوم هاشمی درآورده و آن را سیاسی کنند! این واکنش‌ها با انتصاب نوریان به سمت سرپرست دانشگاه آزاد به جای میرزاده بیشتر شده و گاه به سمت لجاج و تخریب نیز می‌رفت.

اما تغییر در ریاست دانشگاه آزاد به دلیل تمایلات شخصی ولایتی نبود چراکه میرزاده رئیس دانشگاه آزاد متهم به فساد مالی بود که مرحوم هاشمی نیز در دوران حیات خود از آن با خبر بوده و زمان برخورد با آن را به بعد از انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم موکول کرده بود. ولایتی در خصوص برخی مسائل مالی که در دوران میرزاده در دانشگاه آزاد به وجود آمده بود در مصاحبه‌ای با روزنامه کیهان می‌گوید: «بخشی از مشکل اصلی در این میان دخالت فرزندان آقای میرزاده در امور دانشگاه ‌آزاد و دخالت آن‌ها در انعقاد قراردادهای مالی کلان است که اسناد همه این‌ها موجود است. حتی اظهارات بعضی از رؤسای واحدهای دانشگاه آزاد موجود است که با امضا و دست خط خود در این‌ باره نوشته‌اند فرزند آقای میرزاده از برخی روسای واحدها خواسته با شرکت خاصی قرارداد منعقد کنند و آن فرد زیر بار نرفته و مغضوب آقای میرزاده قرار گرفته است. گزارش‌های متعدد و مستدل مبنی بر این فسادها موجود است.»

* دانشگاهی که به اندازه جمعیت برخی کشورها دانشجو دارد اما سیاسی اداره می‌شد

اما موضوع تخلفات دانشگاه آزاد به اینجا ختم نمی‌شود و حتی اتهاماتی در خصوص برخی افراد و کارکنان منتسب به دانشگاه آزاد (کارکنان خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های دانشگاه آزاد) در خصوص جاسوسی و کمک به سرویس‌های اطلاعاتی برخی کشورهای بدخواه جمهوری اسلامی و یا حتی برخی اتهامات در خصوص کمک در جریانات سال 88 نیز وجود داشت، حتی مشاهده شد رئوس مدیریتی این دانشگاه به جای اینکه فضای کلی دانشگاه را آرام نگه دارند تا روند رشد علمی در دانشگاه روز به روز سریع‌تر شود، به کارهای سیاسی پرداخته و با آبروی دانشگاه آزاد بازی کردند!

این مسائل و اتهاماتی که مطرح می‌شد حتی اگر نادرست باشند نیز برای یک مجموعه علمی و آکادمیک بسیار ناپسند است و مسئله اینکه چرا باید این اتهامات برای ابردانشگاهی که گاه به اندازه جمعیت برخی کشورها فقط دانشجو دارد مطرح می‌شد؟ چرا باید فضای علمی و رو به رشد دانشگاه به ملعبه سیاسی جریانی خاص بدل می‌شد که دود این قضیه به چشم کل جریان علمی - آموزشی کشور برود؟

* تغییر نگرش دانشگاه آزاد به مذاق وزارت علوم خوش نیامد

اما این تغییر مدیریت‌ها و جابجایی‌ها گویا به مذاق وزارت علوم خوش نیامده و با عدم تأیید کد رشته محل‌های کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد به فکر ایجاد مشکل برای دانشگاه آزاد بودند. بیش از نیمی از کد رشته محل‌های کارشناسی ارشد را برای حضور دانشجویان و ادامه تحصیل در آن رشته‌ها را به نحوی تأیید نمی‌کردند درحالی که در همان واحد دانشگاهی و در همان رشته مقطع دکتری در حال ارائه بود!

در این خصوص طیب فریادرس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، اظهار کرد: در دوره‌های گذشته وزارت علوم به دلیل همسویی سیاسی با دانشگاه آزاد مواضع متفاوتی داشت، چه طور شده که به‌ یک‌باره بعد از چند سال یادشان افتاده بعضی از مصوبات متفاوت است و برخی از رشته محل‌ها مجوز ندارد.

وی تأکید کرد: این موضوعات سیاسی است و می‌خواهند به هر شکلی شده ضربه بزنند در صورتی که این رشته محل‌ها مجوز مجلس را دارند و طبیعتاً باید به شکلی پیش روند که منافع دانشجوها را در نظر بگیرند، چه طور است که رشته‌ای مقطع دکتری دارد اما اجازه اخذ دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد را ندارد.

این موضوع در نهایت با دخالت مجلس و 205 تن از نمایندگان رفع و طبق مصوبه سال 67 همه 2 هزار و 900 کدرشته محل دانشگاه آزاد در مقطع کارشناسی ارشد دانشجو می‌پذیرد، اما از این قضیه اثبات سیاست‌بازی‌های وزارت علوم جهت ایجاد مشکل برای دانشگاه آزاد باقی ماند.

* «فرهاد رهبر» مدیری قابل و توانمند / دانشگاه آزاد دیگر «ملک شخصی آقازاده‌ها» نیست

کار به اینجا ختم نشد و چند روز پیش «فرهاد رهبر» رئیس اسبق دانشگاه تهران و سازمان برنامه‌ و بودجه کشور از سوی شورای عالی انقلابی فرهنگی و با پیشنهاد هیأت‌ امنا و مؤسس دانشگاه آزاد به عنوان رئیس دانشگاه آزاد اسلامی انتخاب شد.

نکته‌ای که بسیار حائز اهمیت است و می‌تواند با حضور رهبر در منصب ریاست دانشگاه آزاد ثمربخش باشد این است که وی متخصص در حوزه اقتصاد بوده و انتظار است مشکلات مالی اعم از کمبود منابع مالی دانشگاه و مفاسد مالی، با درایت وی و کمک مشاوران و مسؤولان دیگر دانشگاه رفع شود، دوران هفت ساله مدیریت رهبر در دانشگاه تهران مؤید توانمندی و کارآمدی وی در مدیریت دانشگاه است که امیدواریم در دانشگاه آزاد نیز این را شاهد باشیم.

در این ارتباط نیز سعید جامه‌بزرگی، رئیس دانشگاه آزاد همدان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، اظهار کرد: با توجه به سابقه فرهاد رهبر به ‌عنوان رئیس سازمان برنامه‌ و بودجه و رئیس دانشگاه تهران، ایشان می‌تواند به حل مشکلات دانشگاه آزاد کمک کرده و در موضوعات طرح و برنامه، ارتقای علمی و پژوهشی و رفاه دانشجویی تأثیرگذار باشد.

وی افزود: دانشگاه تهران دانشگاه بزرگی است و بیشترین مطالبات دانشجویی در این دانشگاه اتفاق می‌افتد، آقای رهبر به راحتی آنجا را مدیریت می‌کرد، بنابراین می‌تواند این تجربه را به دانشگاه آزاد منتقل کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی همدان ادامه داد: تجربه او در آموزش و پژوهش بزرگ‌ترین دانشگاه کشور می‌تواند به دانشگاه آزاد منتقل شود و در نهایت در برنامه‌ریزی مالی یاریگر دانشگاه باشد.

همچنین مجتبی بابایی، رئیس دانشگاه آزاد تویسرکان نیز در این ارتباط بیان کرد: تغییراتی در سطح کلان دانشگاه اتفاق افتاده و مهم‌ترین موضوع که دستاورد بسیار ارزشمندی است نگاه ویژه مقام معظم رهبری به دانشگاه آزاد است و شخص ایشان علاقه‌مند و پیگیر مسائل دانشگاه آزاد هستند.

وی ادامه داد: قطعاً روزهای خوب از همه جهات به ویژه از نظر کیفی و پژوهشی در انتظار دانشگاه آزاد است و دکتر ولایتی در این زمینه تأکید ویژه‌ای دارند.

بابایی با اشاره به اینکه پژوهش‌های اقتصادمحور و حرکت دانشگاه آزاد در راستای مسائل اقتصادی نیز این را نوید می‌دهد که از این جهت بسیار خوشحالیم، به پیشینه مدیریتی «فرهاد رهبر» پرداخت و تصریح کرد: ایشان هم با پیشینه مدیریتی بسیار خوب و فعالیت‌هایی که در سطوح مختلف مانند سازمان برنامه‌وبودجه و دانشگاه تهران داشته، دارای قابلیت‌های ویژه‌ای بوده و مدیر توانمندی هستند.

وی ادامه داد: همه این‌ موارد نشان می‌دهد دانشگاه آزاد در سطح کلان ملی جایگاه ویژه‌ای دارد و مسیرش را قوی‌تر از گذشته پیگیری می‌کند.

در هر صورت موضوع تغییر مدیریت و یا به صورت کلی‌تر تغییر نگرش و دیدگاه در دانشگاه آزاد با حضور افراد انقلابی و دلسوز در رئوس مدیریتی آن در دستور کار قرار گرفته و شاید در آینده‌ای نزدیک ببینیم این دانشگاه دیگر «ملک شخصی» آقازاده‌ها نبوده و بیش‌ازپیش در رشد علمی یاریگر کشور باشد.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان