آخرین اخبار

19. مرداد 1396 - 14:27   |   کد مطلب: 29927
گزارشی از جشنواره سفره ایرانی ـ فرهنگ گردشگری
همدان «خوشمزه» شد
جشنواره سفره ایرانی ـ فرهنگ گردشگری در همدان با هدف آشنایی مردم با غذاهای محلی و سنتی شهرهای مختلف در حال برگزاري است تا بتوان سفره ایرانی را با فرهنگ گردشگری در سراسر کشور پهن کرد.

به گزارش رودآور به  نقل از خبرگزاری فارس از همدان، جشنواره سفره ایرانی ـ فرهنگ گردشگری منطقه 3 کشور به میزبانی همدان و با حضور چهار استان کردستان، کرمانشاه، ایلام و همدان از 18 تا 20 مردادماه در همدان در حال برگزاری است.

این جشنواره با هدف معرفی غذاهای بومی، برندسازی رستوران‌ها و معرفی آشپز و سرآشپزها در باغ نظری برگزار می‌شود، به معرفی غذاهای سنتی و دمنوش‌ها و معرفی افرادی که تاکنون فرصت بروز استعداد خود را نداشتند نیز می‌پردازد.

ترویج غذا و فضای سنتی یکی از ویژگی‌های جشنواره غذا است و سعی دارد غذاهای با پیشینه تاریخی و قدیمی برجسته، شناسایی و ترویج یابد و با خلق و خوی افراد ساکن در منطقه عجین شود.

این جشنواره با طراحی و غرفه‌بندی زیبایی در محوطه باغ تاریخی نظری، علاوه بر ارائه غذاهای سنتی، سوغات و صنایع‌دستی استان‌ها، شکل بسیار جذابی به خود گرفته و هر روز تعداد زیادی از همدانی‌ها از این جشنواره دیدن می‌کنند.

آئین‌های بومی و محلی چهار استان حاضر در جشنواره هر روز با حضور مردم و علاقمندان اجرا می‌شود، آئین‌هایی که هر یک نمادی از فرهنگ و تاریخ یک شهر است و حفظ این میراث ناملموس جز با توجه و تکرار آن میسر نخواهد شد.

در نخستین روز از جشنواره که با استقبال پرشور همدانی‌ها همراه بود، بوی غذاهای خوش‌طعم به فضای جشنواره را طعم و مزه دیگری بخشیده بود، در هر سمت باغ نظری عطر غذایی خاص پیچیده بود و مردم هم با اشتیاق سعی داشتند از هر غذا مقداری بچشند.

نان‌هایی که بوی زندگی‌ می‌دادند، پخته می‌شدند، نان‌هایی که سال قبل برند جهانی گرفتند و امروز اولین حضور خود برای عرضه را در همدان تجربه می‌کردند، تجربه‌ای ماندگار در شهر تاریخی همدان!

جشنواره در سه بخش پیش‌غذا و دسر، غذا و نوشیدنی به صورت رقابتی برگزار می‌شود، در پایان از برترین‌های هر بخش تقدیر می‌شود تا به عنوان برند رستورانی مطرح شده و در منوی غذاها قرار گیرند.

*غذاهای سنتی کمتر در کشور شناخته شده است

در حاشیه این جشنواره فرهاد آزاد یکی از سرآشپزانی که از کردستان مهمان همدان بود، در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: نخستین جشنواره منطقه‌ای غذا در کرمانشاه برگزار شد که ما نیز حضور داشتیم، برای دومین بار در این جشنواره شرکت کرده‌ام.

این سرآشپز کردستانی ضمن تشکر از مهمان‌نوازی همدانی‌ها بیان کرد: نقش جشنواره در معرفی غذاهای سنتی و محلی بسیار اثرگذار است، زیرا به غیر از جشنواره فضای دیگری برای معرفی این غذاها که میراث معنوی به شمار می‌روند، وجود ندارد بنابراین باید از فضا برای آشنایی بیشتر با این غذاها بهره برد.

وی با بیان اینکه امروزه سرو غذاهای بومی و محلی در رستوران‌ها و هتل‌ها بیش از گذشته شده است، تصریح کرد: در حال حاضر در برخی از هتل‌های سنندج یک وعده غذای محلی سرو می‌شود که این مسئله باید در سایر رستوران‌ها و هتل‌ها نیز بسط یابد.

آزاد با اشاره به اینکه غذاهای محلی زیادی در کردستان طبخ می‌شود، افزود: در این جشنواره دو نوع غذای «یه‌کاوه» و «خورشتقیصی» برای رقابت با سایر غذاهای محلی پخت خواهد شد.

وی با بیان اینکه سال قبل در نخستین جشنواره غذا که در کرمانشاه برگزار شد، رتبه نخست را کسب کردیم، یادآور شد: غذاهای سنتی کشور کمتر شناخته شده هستند، در حالی که باید بیشتر معرفی شوند تا مردم ضمن آشنایی با غذاهای محلی هر استان، آن منطقه را برای سفر خود انتخاب کنند.

*ذائقه غذایی مردم سنتی نیست

مدیر سفره‌خانه سنتی «کلبه» از ایلام نیز در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینکه در هر دو جشنواره منطقه 3 غذا حضور داشتم، اظهار کرد: این جشنواره در معرفی غذاهای سنتی و محلی استان‌ها بسیار اثرگذار است، جشنواره فرصتی شده تا استان‌های زاگرس‌نشین با حضور در جشنواره غذاهای جدید و مزه‌های مختلف را تجربه کنند.

مریم مبارکی بیان کرد: در سفره‌خانه «کلبه» انواع ترشی، مربا و دسرهای محلی، سرو می‌شود که از جمله آن می‌توان به ترشی لیته بادمجان، ترشی بادمجان شکم‌پر، ترشی نازخاتون با سبزی‌های کوهی ایلام و حلوا با کشک اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه بیشتر ترشی‌ها را به صورت فصلی تهیه می‌کنیم، دلیل عرضه ترشی‌های محلی بادمجان در این جشنواره را فصل بادمجان در ایلام دانست و تصریح کرد: غذاهای محلی ایلام شامل کووه، خورشت بامیه، خورشت تره کوهی، برنج محلی مکش و.. است که از مواد اولیه تولیدی این منطقه تهیه می‌شوند.

مدیر سفره‌خانه سنتی «کلبه» با بیان اینکه تعداد رستوران‌های سنتی در همه شهرها کمتر از سایر رستوران‌هاست، گفت: با توجه به اینکه ذائقه مردم به سمت خارج از غذاهای سنتی است، تعداد رستوران سنتی در ایلام نیز کمتر از سایر نقاط است.

وی با اشاره به اینکه غذاهای محلی به لحاظ ارزش غذایی نیز حائز اهمیت هستند، افزود: ایلام یکی از مراکزی است که روغن محلی آن حرف اول را در کشور می‌زند، امروز هم علم طب به عدم استفاده از روغن‌های صنعتی تأکید دارد و بر این اساس در ایلام بیشتر غذاها از روغن محلی طبیعی تهیه می‌شود.

*طبخ غذاهای سنتی در کرمانشاه رو به فزونی است

یکی از غرفه‌داران این جشنواره که از یک سفره‌خانه سنتی کرمانشاه در همدان حاضر شده بود، در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: در سفره خانه سنتی ما در کرمانشاه انواع غذاهای سنتی و محلی طبخ می‌شود.

مهدی شیرمستی بیان کرد: خورشت خلال بادام، دنده کباب، کباب جوجه با ادویه خاص، حلیم بادمجون و کباب سینه تنوری از جمله غذاهای سنتی کرمانشاه است که سعی بر معرفی غذاهای محلی کرمانشاه داریم.

وی بیان کرد: برگزاری این جشنواره‌ها برای آشنایی مردم با انواع غذاهای سنتی از شهرهای مختلف تأثیرگذار است و مردم که به دلایلی فرصت آشنایی با این غذاها را نداشتند، جشنواره فرصتی برای چشیدن این غذاهاست.

این مهمان جشنواره غذا در همدان یادآور شد: در کرمانشاه سرو غذاهای سنتی رو به فزونی است به طوری که بسیاری از مغازه‌ها اقدام به طبخ کوفته، کتلت محلی، کشک بادمجان و ... می‌کنند.

وی با بیان اینکه شربت گل سرخ نیز نوشیدنی مخصوص کرمانشاه است، گفت: این شربت مخصوص در جشنواره همدان نیز عرضه شده و از همدانی‌ها می‌خواهم حتما این طعم این شربت را بچشند.

سبزی‌های کوهی و ادویه خاص،  می‌تواند طعم و مزه بهتری به غذاهای سنتی و محلی ببخشد، طعمی که شاید هیچگاه نتوان آن را در غذاهای صنعتی و فست‌فودها تجربه کرد، بنابراین با بهره‌گیری از اغذیه مناسب و محلی باید ذائقه را به سمت غذاهای مناسب سوق داد.

برگزاری جشنواره‌هایی با مضمون غذاهای محلی و بومی، فرصت مناسبی برای آشنایی با این نوع غذاهاست، تا بتوان ضمن رونق گردشگری بوم‌گردی به سمت استفاده از غذاهای سالم و طبیعی پیش رفت.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان