آخرین اخبار

3. آبان 1396 - 19:41   |   کد مطلب: 31173
مدیرکل ثبت احوال استان همدان از کاهش 5.7 درصدی ولادت در استان همدان در هفت ماهه امسال خبر داد.

به گزارش رودآور به نقل از خبرگزاری فارس از همدان، محمود علیپور ظهر امروز در جمع خبرنگاران با بیان روند رو به کاهش جمعیت استان همدان نباید نادیده گرفته شود، اظهار کرد: در جلسه سیاست‌های راهبردی جمعیت در استانداری همدان این موضوع به صورت شفاف بیان شد به طوری که جزو دو استان برتر کشور در خصوص کاهش جمعیت در کشور هستیم.

وی افزود: در شورای راهبردی سیاست جمعیتی بنیاد نخبگان استان همدان به عنوان متولی قرار شد دلایل کاهش جمعیت استان همدان را مورد بررسی قرار دهد و با تشکیل کارگروهی از اساتید علم جمعیت‌شناسی این مسئله را در ابعاد مختلف با ارائه راهکار مورد بررسی قرار دهد.

مدیرکل ثبت احوال استان همدان ادامه داد: به رغم همه قابلیت‌هایی که استان همدان در ابعاد مختلف دارد باید گفته شود که جمعیت این استان در حال کاهش است.

وی در خصوص آمار ولادت و زاد و ولد در هفت ماهه امسال گفت: 19 هزار و 115 واقعه ولادت در استان همدان ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش 5.7 درصدی را نشان می‌دهد.

علیپور از ثبت 9 هزار و 858 ولادت در بین پسران و 9 هزار و 257 ولادت در بین دختران خبر داد و در خصوص نسبت جنسی جمعیت در استان خاطرنشان کرد: در این مدت به ازای هر 106 پسر متولد شده 100 دختر متولد شده‌اند یعنی به طور میانگین در هر ماه 2 هزار و 731 واقعه ولادت؛ در هر شبانه‌روز 88 ولادت و در هر ساعت چهار واقعه ولادت به ثبت رسیده است.

وی اضافه کرد: ولادت‌های شهری در هفت ماهه امسال 67.6 درصد و ولادت‌های روستایی 32.4 درصد را نشان می‌دهد که گویای این حقیقت است که روند کاهش جمعیت در روستاهای استان سرعت بیشتری دارد.

مدیرکل ثبت احوال استان همدان تصریح کرد: بیشترین فراوانی ولادت ها در گروه سنی مادران 25 تا 29 سال یعنی 30.5 درصد ثبت شده است به طوری که تا سال 88 بیشترین فراوانی گروه سنی مادران 20 تا 24 سال بوده که نشان از افزایش سن مادران برای فرزندآوری دارد.

وی با اشاره به  بیشترین فراوانی نام ثبت شده برای پسران و دختران در استان همدان افزود: بیشترین فراوانی نام برای پسران نام «امیرعلی» با 337 مورد و برای دختران نام «فاطمه» با 479 مورد ثبت شده است.

* کاهش 1.8 درصدی مرگ و میر در استان همدان

علیپور در خصوص آمار مرگ و میر در استان همدان نیز اظهار کرد: در هفت ماهه سال جاری 5 هزار و 796 مورد فوت ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش 1.8 درصدی را نشان می دهد.

وی در خصوص نسبت جنسی فوتی‌های ثبت شده در استان گفت: تعداد فوتی‌ها در بین مردان 57.9 درصد و تعداد فوتی‌ها در بین زنان 42.1 درصد است که به ازای هر 138 مرد 100 زن فوت شده‌اند.

مدیرکل ثبت احوال استان همدان در خصوص تعداد فوتی‌های شهری و روستایی خاطرنشان کرد: از مجموع مرگ و میرها 54.4 درصد شهری و 46.6 درصد روستایی بوده که میزان مرگ و میر در روستاها نسبت به مدت مشابه 1.3 درصد افزایش را نشان می دهد که شاید علت اصلی آن سالمند بودن جمعیت روستاها باشد.

* کاهش 2.4 درصدی طلاق در نیمه نخست امسال

وی در خصوص ثبت واقعه ازدواج و طلاق نیز در شش ماهه امسال بیان کرد: در نیمه نخست امسال 9 هزار و 600 واقعه ازدواج ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 6.3 درصد کاهش یافته است.

علیپور در زمینه میزان ثبت طلاق در همدان نیز اضافه کرد: در مجموع یک‌هزار و 914 واقعه طلاق در استان به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 2.4 درصد کاهش را نشان می دهد.

وی افزود: به طور میانگین از 52 واقعه ازدواج در هر شبانه روز 10 طلاق به ثبت رسیده است؛ یعنی به ازای هر پنج ازدواج یک طلاق به ثبت رسیده است.

مدیرکل ثبت احوال استان همدان یادآور شد: سن ازدواج مردان در استان همدان 29 سال و سن ازدواج در زنان 23.3 درصد است.

وی در خصوص مزایای کارت ملی هوشمند نیز گفت: کارت ملی هوشمند به عنوان مهمترین مدرک هویت فردی مطرح است و از سال آینده قرار است این کارت کاربردی شود.

علیپور با بیان اینکه واجدین شرایط دریافت کارت ملی هوشمند در استان یک‌میلیون و 345 هزار نفر هستند، افزود: تاکنون 652 هزار نفر یعنی 48.5 درصد در خواست کارت ملی هوشمند داده‌اند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر25 دفتر پیشخوان در سطح استان و در شهر همدان هشت دفتر فعال است که با حضور در این دفاتر می توان مراحل ثبت نام را با در دست داشتن اصل شناسنامه انجام داد.

مدیرکل ثبت احوال استان همدان با بیان اینکه هزینه ثبت نام کارت ملی هوشمند شامل 20 هزار تومان تعرفه قانونی و 11 هزار تومان دیگر برای درخواست و تحویل این کارت است، عنوان کرد: پروسه تحویل کارت ملی کمتر از یک هفته است اما در سال گذشته به دلیل ازدحام جمعیت و شلوعی درخواست‌ها این مدت بیشتر بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در نمایشگاه الکامپ امسال سازمان ثبت احوال با تخفیف 70 درصدی در حال ثبت نام از متقاضیان کارت ملی هوشمند است که تاکنون استقبال از ثبت نام خوب بوده است.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان