آخرین اخبار

10. آبان 1396 - 13:20   |   کد مطلب: 31290
همدان از نخستین استان‌های فعال در رشته سنگ‌نوردی است که باید سنگ‌نوردان آن با نگاه به استعدادیابی، چشم‌اندازی برای کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۰ داشته باشند.

به گزارش رودآور به نقل از خبرگزاری مهر-گروه استان‌ها: امروزه به سنگ‌نوردی به‌عنوان چالش انگیزترین ورزش ماجراجویانه نگاه می‌شود و افراد بیشتر و بیشتری به‌سوی این رشته جذب می‌شوند چراکه سنگ‌نوردی باعث می‌شود افراد خود را به چالش وادارند، ورزش کنند و درعین‌حال از فواید هوای تازه و پاکیزه کوهستان بهره برند.

امتیاز سنگ‌نوردی در این است که می‌تواند هم در داخل سالن و هم در فضای آزاد انجام گیرد و برای تمامی عاشقان طبیعت، سنگ‌نوردی آزاد، راهی برای رفتن است و برای کسانی که دوست ندارند بیرون رفته و کثیف شوند، سنگ‌نوردی داخل سالن در بسیاری از سالن‌ها قابل‌دسترسی است.

سنگ‌نوردی رشته‌ای عامه‌پسند و قابل انجام در ایام سال

همین امتیاز داخل سالنی و در فضای آزاد بودنِ این ورزش است که رشته سنگ‌نوردی را به رشته‌ای عامه‌پسند و قابل انجام در تمام طول سال تبدیل کرده است.

البته ناگفته پیداست که سنگ‌نوردی برای اشخاص بزدل و ترسو مناسب نبوده و برای افرادی مناسب است که اهمیتی به ریسک کردن نداده و بر ترس‌هایشان غلبه می‌کنند.

سنگ‌نوردی فواید بسیاری دارد و یکی از عمده‌ترین دلایلی که مردم سنگ‌نوردی می‌کنند به خاطر فواید فیزیکی آن بوده چراکه سنگ‌نوردی برای کسانی که نسبت به‌سلامتی و تناسب جسمانی خود بسیار حساس‌اند مناسب است و هنگامی‌که سالن‌ها خسته‌کننده می‌شوند، سنگ‌نوردی در فضای باز بهترین گزینه برایشان خواهد بود.

سنگ‌نوردی ورزشی برای مردان و زنان

اغلب اشخاص فکر می‌کنند که سنگ‌نوردی ورزشی برای مردان است که این اصلاً صحت ندارد و زنان بیشتر و بیشتری این ورزش را انجام می‌دهند تا از فضای آزاد طبیعت لذت برده و خودشان را در دنیایی مردانه محک بزنند.

سنگ‌نوردی نیاز به کشش زیادی دارد؛ زیرا وقتی بر روی صخره یا سنگ قرار دارید، برای رسیدن به گیره بعدی، مجبور به کشش هستید تا خودتان را بالاتر بکشید.

کشش، روش بسیار خوبی برای افزایش آمادگی جسمانی و انعطاف‌پذیری است و اگر در سنگ‌نوردی زیاده‌روی کنید تعادل بیشتر و هماهنگی بهتر و بیشتر دست‌وپا را نیز کسب خواهید کرد.

سنگ‌نوردی سالنی (که نام رسمی آن صعودهای ورزشی است) در ابتدا تلاشی برای شبیه‌سازی سنگ‌نوردی اسپرت در طبیعت بود که به‌تدریج به رشته‌ ورزشی مستقلی تبدیل شد بطوری که در این رشه دیواره‌های سنگ‌نوردی سالنی از جنس فایبرگلاس یا چوب است و گیره‌های مصنوعی به‌وسیله‌ پیچ و مهره روی این دیواره‌ها نصب می‌شوند.

رشته‌های مختلف سنگ‌نوردی در طبیعت را می‌توان به دیواره نوردی، سنگ‌نوردی اسپرت و بولدرینگ در سالن نیز سر طناب، سرعت، بولدرینگ و اورال که ترکیبی از هر ۳ برای المپیک است تقسیم کرد.

همدان از نخستین استان‌های سنگ‌نوردی ایران است

رئیس هیئت کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی استان‌همدان در خصوص وضعیت سنگ‌نوردی در استان همدان در گفتگو باخبرنگار مهر اظهار داشت: سنگ‌نوردی که به اسم صعودهای ورزشی در کل دنیا آن را می‌شناسند و خوشبختانه به‌تازگی المپیکی نیز شده نزدیک به ۳۰ سال پیش شکل‌گرفته چون قبل از آن صعود در طبیعت و بر روی سنگ‌های طبیعی انجام می‌شد.

علیرضا گوهری بابیان اینکه همدان از اولین استان‌هایی بود که سال ۱۳۶۹ اولین دیواره سنگ‌نوردی را در مجموعه ورزشی سردار شهید علیرضا شمسی‌پور نصب کرد و مسابقات برگزار شد، گفت: از همان زمان سنگ‌نوردان زیادی در همدان در بحث سنگ‌نوردی فعالیت داشتند که می‌توان از آقایان صفادوست، خرم رودی، اولنج، چشمه قصابانی، جباری و دیگران یاد کرد.

وی عنوان کرد: بعدها این رشته به‌واسطه ورود به دور رقابت و مسابقه روزبه‌روز پیشرفت‌های فراوانی داشت و دستخوش تغییرات زیادی شد.

شاخص‌ترین دیواره‌های ایران زیر پای همدانی‌ها بوده است

رئیس هیئت کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی استان‌همدان با اشاره به پیشینه سنگ‌نوردان همدانی گفت: درگذشته سالنی در مجموعه استادیوم قدس همدان وجود داشت که علاقمندان در آنجا فعالیت می‌کردند و پس از ساخت مجموعه سنگ‌نوردی فرهاد به این مکان انتقال داده شد.

وی با بیان اینکه مجموعه سالن سنگ‌نوردی فرهاد که در حال حاضر در آن مستقر هستیم از گذشته تا به امروز در مسابقات بسیاری میزبان بوده، گفت: از سال ۱۳۵۰ دیواره‌های شاخص ایران همیشه زیر پای همدانی‌ها بوده و در تمام آن‌ها همدانی‌ها مسیر ثبت‌شده به نام خود دارند.

وی گفت: در علم‌کوه که شاخص‌ترین دیواره ایران است مسیرهای همدانی‌ها جزو اولین‌ها و بهترین مسیرها است و در تمام کشور همدانی‌ها مسیر دارند.

وی بابیان اینکه همدانی‌ها همیشه در بحث سنگ‌نوردی شاخص بوده‌اند، عنوان کرد: اغلب کسانی که در سالن سنگ‌نوردی می‌کنند در محیط‌های بیرون هم سنگ‌نوردی می‌کنند و فعالیت همدانی‌ها در دیواره‌های ایران شاخص بوده است.

رئیس هیئت کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی استان‌همدان عنوان کرد: سنگ‌نوردی در سالن از چند بخش ازجمله سرطناب، سرعت، بولدرینگ و اورال که به واسط المپیکی شدن تازه تعریف‌شده تشکیل می‌شود.

مجموعه سالن سنگ‌نوردی فرهاد همدان در کشور بی‌نظیر است

گوهری با اشاره به زیرساخت خوب همدان در رشته سنگ‌نوردی گفت: در حال حاضر مجموعه سنگ‌نوردی فرهاد در همدان در کل کشور بی‌نظیر است و در دل آن خوابگاه، سالن آموزشی، سالن بدن‌سازی، جایگاه تماشاگران و بسیاری از امکانات روز دنیا تعریف‌شده است.

وی یادآور شد: تمامی حجم‌ها و دیواره‌هایی که یک مجموعه سنگ‌نوردی استاندارد در دنیا باید داشته باشد ازجمله دیواره بولدرینگ، سرعت، سرطناب، دیواره‌های تمرینی و دیواره‌های متحرک برای کودکان در همدان وجود دارد و در یک نگاه این سالن در نوع خود بی‌نظیراست.

رئیس هیئت کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی استان‌همدان بابیان اینکه بار مالی نگه‌داری سالن بسیار زیاد است، بیان کرد: مجموعه سنگ‌نوردی فرهاد بار مالی سنگینی را روی دوش ما گذاشته و اگر از دیدگاه مالی نگاه کنیم هیچ‌گونه توجیه اختصاصی برای ما ندارد.

بار مالی نگه‌داری سالن سنگ‌نوردی همدان بسیار زیاد است

وی گفت: این موضوع نسبت به هزینه‌هایی که آنجا صرف و نسبت به حقوقی که به مجموعه نگه‌داری سالن پرداخت می شود محرز است ولی تمام تلاش خود را می‌کنیم تا روزبه‌روز تعداد افراد بیشتری جذب سنگ‌نوردی شوند.

مدیرکل ورزش و جوانان استان‌همدان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به رشته سنگ‌نوردی اظهار داشت: استان‌همدان پایلوت برگزاری رویدادهای ملی و بین‌المللی رشته سنگ‌نوردی و کوهنوردی به شمار می‌رود و خوشبختانه سنگ‌نوردی و کوهنوردی همدان در ۴ سال اخیر رشد مناسبی داشته است.

رسول منعم افزود: هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی همدان از فعال‌ترین و موفق‌ترین هیئت‌های استان‌همدان محسوب می‌شود که با داشتن پتانسیل و برنامه‌ریزی مناسب افتخارات بزرگی را در عرصه ملی و بین‌المللی رقم‌زده است.

مدیرکل ورزش و جوانان استان‌همدان با اشاره به زیرساخت‌های این رشته در همدان گفت: همدان از معدود استان‌های دارای سالن سنگ‌نوردی مجهز با امکانات رفاهی است که توانست سال ۹۱ به‌خوبی میزبان مسابقات آسیایی باشد.

منعم عنوان کرد: به‌طورقطع این رشته می‌تواند با تلاش و استعدادیابی در بازی‌های آسیایی و المپیک از همدان نماینده داشته باشد.

استعدادیابی در رشته سنگ‌نوردی در استان‌همدان بیشتر شود

یکی از پدران علاقه‌مند به رشته سنگ‌نوردی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در مسابقات آسیایی نوجوانان دختر و پسر که سال ۹۱ در همدان برگزار شد به دلیل نزدیکی منزلمان با سالن مسابقات با خانواده به تماشای این مسابقات رفتیم و با این رشته ورزشی مهیج آشنا شدم.

علیرضا طاهری افزود: فرزندانم روزی که برای تماشای این مسابقات به سالن فرهاد رفتیم علاقه زیادی به این رشته پیدا کردند.

این پدر همدانی بابیان اینکه روند گسترش این رشته در همدان ضعیف است، گفت: متأسفانه هیچ‌گونه تبلیغاتی برای رشته سنگ‌نوردی در همدان که یکی از مهدهای سنگ‌نوردی ایران است صورت نمی‌گیرد و بسیاری از خانواده‌ها و فرزندان با این رشته آشنایی ندارند.

طاهری عنوان کرد: مسئولان باید برای گسترش این رشته و استعدادیابی بیشتر در این رشته قدم‌های بزرگ‌تری بردارند چون نوجوانان همدان استعدادهای خوبی در سنگ‌نوردی دارند.

سخنی پایانی اینکه استان‌همدان با توجه به اینکه یکی از استان‌های صاحب‌نام در رشته سنگ‌نوردی بوده و از ابتدایی‌ترین استان‌های کشور در قدم گذاشتن در این رشته محسوب می‌شود و با توجه به صاحب‌نام هایی که در این رشته دارد و زیرساخت بی‌نظیری مانند سالن سنگ‌نوردی فرهاد به‌راحتی می‌تواند جهش چشمگیر در این رشته را با حضور در بازی‌های آسیایی و المپیک داشته باشد که این موضوع نیازمند توجه مسئولان هیئت و نگاه ویژه دستگاه ورزش به این رشته و امر استعدادیابی است.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان