آخرین اخبار

16. آبان 1396 - 6:27   |   کد مطلب: 31393
خانه هوش و خلاقیت همدان از سال 91 فعالیت خود را در راستای آموزش مهارت‌های ذهنی و خلاقیت کودکان آغاز کرده و در این مدت کوتاه موفقیت‌های خوبی کسب کرده است.

به گزارش رودآور به نقل از خبرگزاری فارس از همدان، استعداد‌های نهفته در کودکان و نوجوانان نیاز به شکوفایی دارد و اگر این شناسایی و شکوفایی بدرستی انجام نشود ظرفیت‌ها و توانایی‌های نهفته در آنها هرز می‌رود.

خانه هوش و خلاقیت همدان در راستای شکوفایی استعداد‌های کودکان و نوجوانان برای نخستین بار در کشور به صورت بسیار منحصر به فرد در همدان تأسیس شد و از سال 91 فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرده است.

کودکان از سنین 3  تا 15 سال می‌توانند در دوره‌های استعدادیابی خانه هوش و خلاقیت همدان شرکت کرده و خانواده‌ها در سنجشی که توسط کارشناسان خانه هوش صورت می‌گیرد با استعدادهای فرزندان خود آشنا شده و این امر از هزینه‌های اضافی برای خانواده‌ها که در کلاس‌های مختلف ثبت‌نام می‌کنند،  جلوگیری  کرده و خانواده‌ها بر روی شناسایی و تقویت استعداد فرزندان خود متمرکز می‌شوند.

از آنجایی که خانه هوش و خلاقیت همدان یک مجموعه منحصر به فرد در کشور است، برای آشنایی بیشتر با خانه هوش و خلاقیت همدان با مسؤولان این مجموعه گفت‌و‌گو کردیم.

عضو هیأت مؤسس خانه هوش و خلاقیت همدان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با اشاره به اینکه  شروع این کار در انجمن فیزیک دانشگاه پیام نور کلید خورد، اظهار کرد: انجمن ما در دانشگاه پیام نور یکی از انجمن‌های فعال دانشگاه بود.

حجت الاسلام مهدی جوادی افزود: انجمن به خارج از دانشگاه تحت عنوان مؤسسه هلال منتقل شد و مؤسسه هلال آغاز به کار کرد.

وی با بیان اینکه کار مؤسسه هلال موضوع نجوم در قرآن بود، بیان کرد: بعد از گذشت یک سال از تأسیس مؤسسه هلال، کمیته بازی‌های فکری در استان همدان تحت عنوان خانه هوش و خلاقیت  ایجاد شد.

عضو هیأت مؤسس خانه هوش و خلاقیت همدان با اشاره به اینکه خانه هوش و خلاقیت همدان ظرفیت‌ها و قابلیت‌های خاص خود را دارد، افزود: استان همدان تنها استان برگزارکننده لیگ بازی‌های فکری در کشور است.

*در بسیاری از نقاط کشور برای بازی‌های فکری لیگ وجود ندارد

وی با اشاره به اینکه تنها لیگ شطرنج به عنوان یک بازی فکری در کشور وجود دارد، ادامه داد: در بسیاری از نقاط کشور برای بازی‌های فکری لیگ وجود ندارد در حالی که استان همدان سه دوره لیگ بازی فکری برگزار کرده است.

جوادی در خصوص افق و چشم‌انداز خانه هوش و خلاقیت  تصریح کرد: افق پیش رو جلوگیری از هزینه کرد اضافه برای افراد استعدادیابی شده در این مجموعه است.

وی با بیان اینکه هزینه و وقت افراد استعدادیابی شده باید در راستای شکوفایی آنها به کار گرفته شود، افزود: در جشنواره استعدادیابی یک بسته 12 جلسه‌ای برای شناسایی استعداد‌های بچه‌ها وجود دارد.

عضو هیأت مؤسس خانه هوش و خلاقیت همدان ادامه داد: ورودی‌ها پس از سپری کردن دوره،کارنامه ارزیابی دریافت می‌کنند و خانواده با استعداد فرزندان خود آشنا شده و برای رشته مورد علاقه فرزندان خود هزینه درست و بجایی می‌کنند.

وی بیان کرد: گام بعدی تلفیق بین فعالیت‌های انجام شده با فنی و حرفه‌ای است؛ به نحوی که افراد پس از استعدادیابی وارد دوره‌های فنی و حرفه‌ای شده و پیش از ورود به عرصه کار یک فن تخصصی را کسب کنند.

جوادی با بیان اینکه مؤسسه هلال از سال 90 و خانه هوش و خلاقیت از سال 91 فعالیت خود را آغاز کرده است، خاطرنشان کرد: برای لیگ خانه هوش شرایط سنی وجود ندارد و افراد از سنین سه سال تا 70 سال می‌توانند در مسابقات شرکت کنند.

*برای ورود به دوره‌های خانه هوش سن چهار یا پنج سال مناسب است

عضو هیأت مؤسس خانه هوش و خلاقیت همدان با اشاره به اینکه برای ورود به دوره‌های خانه هوش سن چهار و پنج سال مناسب است، افزود: کلاس‌ها خصوصی بوده و حداکثر سقف هر کلاس 8 نفر است.

وی با اشاره به اینکه هر ترم دو و نیم ماه طول می‌کشد، افزود: دو دوره شکوفایی و استعدادیابی لحاظ خواهد شد و برای سال آینده افراد آموزش دیده به دوره‌های بعد سوق داده می‌شوند.

جوادی با اشاره به اینکه شهرستان‌های استان همدان تقاضای نمایندگی خانه هوش و خلاقیت را دارند چراکه این مجموعه تنها مجموعه دارای مجوز فعالیت است، یادآور شد: خانه هوش ملایر فعالیت خود را آغاز کرده است.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری فرمودند: « آینده مال جوان مبتکر است»، ما هم باید فرزندان  خود را به درجه ابتکار و خلاقیت برسانیم و برای آن برنامه داشته باشیم.

* خانه هوش همدان از نظر کارکرد منحصر به فرد است

در ادامه مدیرعامل خانه هوش و خلاقیت همدان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در همدان با اشاره به اینکه خانه هوش و خلاقیت همدان فعالیت خود را به صورت غیر رسمی از 8 سال پیش آغاز کرد، اظهار کرد: این مجموعه از پنج سال گذشته تاکنون به صورت رسمی در استان همدان فعالیت دارد و از نظر کارکرد در کشور منحصر به فرد است.

علیرضا خرم رودی با بیان اینکه در خانه هوش با مهارت ذهنی و فردی فرد کار دارد، بیان کرد: سعی شده در دوره‌ها و برنامه‌های خانه هوش علاوه بر نشاط فکری بر روی مهارت‌های ذهنی و خلاقیت بچه‌ها  نیز کار شود.

وی با بیان اینکه 20 رشته در خانه هوش و خلاقیت تدوین شده و تدریس می‌شود، ادامه داد: جشنواره‌های مختلفی با عناوینمختلف ایجاد شده است.

مدیرعامل خانه هوش و خلاقیت همدان به جشنواره کتاب، جشنواره صدا و جشنواره نجوم اشاره و اظهار کرد: از ابتدای کار خانه هوش تاکنون یک هزار نفر ورودی داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه برای نخستین بار پنج کتاب تدوین خواهد شد، ادامه داد: همچنین از اهواز و کیش درخواست نمایندگی به همدان ارسال شده که در حال بررسی این درخواست‌ها هستیم.

خرمرودی با اشاره به اینکه نمونه خانه هوش و خلاقیت همدان در کشور وجود ندارد، افزود: در خانه هوش و خلاقیت همدان دوره‌های مکعب روبیک، دومینو، مهندسی خلاقیت، رباتیک، ریاضیات کانگورو، ذهن فعال و ... برگزار می‌شود.

 

*نفرات برتر کشور در مسابقه مکعب روبیک از خانه هوش همدان هستند

وی با بیان اینکه نفرات برتر کشور در مسابقه مکعب روبیک از خانه هوش همدان هستند، ادامه داد: رتبه‌های برتر در رشته دومینو و لیگ اتللو نیز از همدان هستند.

مدیرعامل خانه هوش و خلاقیت همدان با اشاره به اینکه بازی‌های فکری در کشور جا نیفتاده است، ادامه داد: در مکعب روبیکهمزمان از دو نیم کره مغزی استفاده می‌شود و مهارت بین چشم و دست را تقویت می‌کند که در زندگی کاربرد دارد.

وی با بیان اینکه خانه هوش و خلاقیت همدان یک شعبه دیگر در شهر همدان ایجاد خواهد کرد، خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های پیش رو ایجاد نمایندگی در خارج از استان همدان است.

در پایان باید گفت که کودکان و نوجوانان به عنوان آینده‌سازان کشور باید بیش از گذشته به آنها توجه شود؛ از این رو آموزش‌های مناسب در راستای توسعه علمی، اقتصادی، فرهنگی و ... باید از سنین کودکی آغاز شود تا بتوان از تحمیل هزینه‌های اضافه بر خانواده و دولت جلوگیری کرد و در بسیاری از زمینه‌ها افراد متخصص وارد جامعه کرد. از این رو مسؤولان باید نسبت به برگزاری و برپایی بازی‌های فکری در مدارس و مکان‌های مختلف آموزشی و فرهنگی و نیز تقویت چنین آموزشگاه‌هایی نگاه ویژه داشته باشند تا در آینده شاهد رشد خلاقیت در کودکان و جوانان در عرصه‌های مختلف باشیم.

------------------------------------------------------------------

اکرم محمدی

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان