آخرین اخبار

2. آذر 1396 - 17:07   |   کد مطلب: 31646
دبیر هیئت قایقرانی استان‌همدان بابیان اینکه حداقل هزینه خرید یک قایق معمولی ۴۰ میلیون ریال است، گفت: هیئت قایقرانی استان همدان با کمبود قایق تمرینی و مسابقه‌ای مواجه است.

به گزارش رودآور به نقل از خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: ورزش قایقرانی اواخر سال ۸۶ در همدان راه‌اندازی شد و به دلیل نبود دریاچه و منابع آبی گسترده، قایقرانان به‌ناچار در استخر سرپوشیده تمرین داشتند.

رفته رفته با افزایش تعداد قایقرانان، اداره کل ورزش و جوانان با رایزنی شرکت آب منطقه‌ای همدان با فعالیت قایقرانان در سد خاکی آبشینه به توافق رسید.

همدان به‌عنوان قطب نوظهور رشته قایقرانی شناخته‌شده است

آرام بودن آب سد خاکی آبشینه و نزدیکی به شهر همدان و محفوظ بودن آن موجب شد تا تمرین تیم قایقرانی به‌طور منظم در این مکان برگزار شود تا جایی که سال‌های گذشته همواره مدال‌آوری رشته‌های آبی به‌ویژه قایقرانی در کشور منحصر به شهرهای شمالی و بندری کشور بود اما هم‌اینک همدان به‌عنوان قطب نوظهور این رشته ورزشی شناخته‌شده است. 

هم‌اینک رشته قایقرانی همدان از شرایط آماتوری خارج‌شده و با تلاش اعضای هیئت و مربیان سازنده شاهد درخشش قایقرانان همدانی در مسابقات ملی، آسیایی و حتی جهانی هستیم.

دبیر هیئت قایقرانی همدان در گفتگو با خبرنگارمهر بابیان اینکه رشته قایقرانی در همدان رشد قابل‌ملاحظه‌ای داشته است، اظهار داشت: قایقرانی همدان در سال‌های اخیر نفرات مطرحی چون آرزو حکیمی، مریم کرمی، مریم امیدی پارسا، نرگس خدابنده‌لویی، علی الماسی، فاطمه صفری، کیمیا زارعی کامران کرمی، محمد ولدی و حمیدرضا چوبداری را به جامعه ورزش کشور معرفی کرده است.

مهدی صمدی بابیان اینکه بیرون آمدن این مهره‌های ارزشمند از دل قایقرانی همدان این واقعیت را به اثبات رسانده که همدان باوجود سابقه کم در این رشته ورزشی یکی از قطب‌های مطرح ایران به شمار می‌رود، گفت: طی سال‌های اخیر شاهد حضور قایقرانان استان در تیم‌های ملی بوده‌ایم.

مهدی صمدی افزود: در سال نخست حضور قایقرانان همدانی در مسابقات کشوری، بیشتر آن‌ها حتی به خط پایانی نرسیدند و قایق برخی از آنان نیز به دلیل بی‌تجربگی واژگون می‌شد اما امروز مدال آورترین رشته ورزشی استان هستیم.

۱۱ نفر از همدان در اردوهای تیم‌های ملی حضور دارند

دبیر هیئت قایقرانی همدان گفت: سال ۸۹ نخستین دعوت به تیم ملی را تجربه کردیم که در آن آرزو حکیمی و مهیا نوری به تیم ملی فراخوانده شدند و در حال حاضر ۱۱ نفر از همدان در اردوهای تیم‌های ملی حضور دارند.

صمدی عنوان کرد: خوشبختانه از ابتدای فعالیت هیئت تاکنون قایقرانان همدانی توانسته‌اند در مسابقات آسیایی و بین‌المللی ۳۳ مدال کسب کنند که رکوردی فوق‌العاده برای یک‌رشته ورزشی نوپا در همدان است ضمن اینکه بیش از ۱۱۰ مدال کشوری نیز کسب کرده‌اند.

وی بابیان اینکه این موفقیت‌ها در سال‌های اخیر همواره ثابت بوده و همدانی‌ها حضور پررنگی در تیم‌های ملی داشته‌اند، بیان کرد: هیچ زمانی نگذاشته‌ایم محدودیت‌ها مانعی برای موفقیت باشند و سعی کرده‌ایم باوجود کمبودها و مشکلات راه خود را ادامه دهیم و نگذاریم نوار موفقیت‌های قایقرانی همدان قطع شود.

دبیر هیئت قایقرانی همدان عنوان کرد: آموزش اصولی، همدلی، برنامه‌ریزی منظم و دقیق، حمایت اداره ورزش و جوانان عدم توجه به کمبودها و تمرکز برداشته ها، استمرار در تمرین و مسابقات، استعدادیابی دقیق از عوامل مهم پیشرفت قایقرانان همدانی بوده است

سال ۹۰ اوج درخشش قایقرانان همدانی بود

صمدی با اشاره به اوج درخشش قایقرانی همدان گفت: سال ۹۰ اوج درخشش قایقرانان همدانی بود به‌طوری‌که آرزو حکیمی پرچم‌دار رشته قایقرانی همدان توانست در مسابقات قهرمانی جوانان جهان رتبه چهارم را کسب کند و سپس در مسابقات قهرمانی آسیا به نشان طلا برسد.

وی گفت: در سال ۹۱ ثمره تلاش بی‌وقفه مربیان سازنده و حمایت‌های لازم اداره کل ورزش و جوانان و هیئت قایقرانی همدان از پاروزنان نتیجه داد و آرزو حکیمی توانست در مسابقات انتخابی المپیک، تنها سهمیه بانوان ایران را کسب کند تا نام خود را در تاریخ این رشته ورزشی به‌عنوان نخستین بانوی جوان قایقرانی راه‌یافته به المپیک به ثبت برساند.

وی افزود: در حال حاضر ۱۱ قایقران همدانی در اردو تیم‌های ملی حضور دارند و پیش‌بینی می‌کنیم ۵ تا ۶ نفر از این نفرات بتوانند سهمیه بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ و المپیک ۲۰۲۰ را کسب کنند.

دبیر هیئت قایقرانی همدان با اشاره به مدال‌آوری بانوان‌همدانی در مسابقات آسیایی بیان کرد: مریم امیدی پارسا تجربه حضور در پیکارهای قایقرانی قهرمانی جوانان آسیا در ۳ سال گذشته را نیز کسب کرده بود و دوره گذشته موفق به کسب مدال نقره شده بود و امسال نیز در این رقابت‌های بزرگ‌سالان به سه مدال با ارزش دست‌یافت.

صمدی یادآور شد: این قایقران در این دوره از رقابت‌ها بهترین قایقران تیم ملی کشورمان بود و بیشترین مدال را به ارمغان آورد و امسال با تلاش بیشتر توانست ضمن ارتقا جایگاه خود به مدال ارزشمند طلا دست یابد.

دبیر هیئت قایقرانی همدان در ادامه بابیان اینکه همدان از استعدادهای بسیار زیادی در رشته قایقرانی برخوردار است، گفت: مربیان سازنده ما با شناسایی نخبه‌های این رشته که شرایط جسمانی ایده‌آلی برای این رشته دارند، در کوتاه‌ترین مدت قایقرانان را از سطح مبتدی به رده حرفه‌ای ارتقا داده‌اند و نفراتی که در حال حاضر برای همدان افتخارآفرینی می‌کنند همگی در مراحل مختلف استعدادیابی شده‌اند.

همدان فاقد دریا و دریاچه است و علاقه وافر قایقرانان همدانی موجب شده با پیمودن مسیر طولانی و باوجود سرمای شدید همدان در نیمه دوم سال تمرین آماده‌سازی خود را برگزار کنندصمدی عنوان کرد: افتخارات حاصل‌شده در حالی است که همدان فاقد دریا و دریاچه است و علاقه وافر قایقرانان همدانی موجب شده با پیمودن مسیر طولانی و باوجود سرمای شدید همدان در نیمه دوم سال تمرین آماده‌سازی خود را برگزار کنند.

وی افزود: مربیان این رشته ورزشی می‌کوشند با همکاری اداره کل آموزش‌وپرورش نسبت به کشف استعدادها در مدارس و افزایش شمار قایقرانان، شرایط جدیدی را ایجاد سازند.

دبیر هیئت قایقرانی همدان با اشاره به میانگین سنی قایقرانان بیان کرد: میانگین سنی قایقرانان همدانی فعال در رشته‌های مختلف این ورزش آبی ۱۶ سال است که به‌طور حتم شرایط را برای درخشش آن‌ها در سال‌های آینده نیز فراهم می‌سازد.

دبیر هیئت قایقرانی عنوان کرد: امروز قایقرانی همدان در بین چهار استان برتر کشور قرار دارد درصورتی‌که در سال ۸۹ همدان شانزدهم کشور بود و این نشان می‌دهد که قایقرانی همدان روزبه‌روز در حال پیشرفت است.

دبیر هیئت قایقرانی همدان با اشاره به مشکلات این رشته ورزشی گفت: تنها مشکل ما کمبود قایق تمرینی و مسابقه‌ای است و هم‌اکنون شش دستگاه قایق جدید را از فدراسیون قایقرانی تحویل گرفته‌ایم که البته حداقل ۳۵ قایقران از این قایق‌ها به‌صورت مدوام استفاده می‌کنند.

وی عنوان کرد: حداقل هزینه خرید یک قایق معمولی ۴۰ میلیون ریال است که قطعاً از توانایی هیئت قایقرانی به‌تنهایی خارج است و امیدوارم اسپانسرهای مالی گوشه چشمی به این ورزش قهرمان‌پرور، جذاب با کارنامه درخشان در عرصه بین‌المللی داشته باشند.

صمدی با اشاره به فرسوده‌شدن قایق‌ها بیان کرد: قایق‌های قبلی در اختیار هیئت به دلیل استفاده زیاد مستهلک‌شده‌اند و قابل‌استفاده نیستند و اگر بتوانیم در مسیر قهرمانی از حمایت‌های مالی بیشتر برخوردار باشیم، قطعاً مدال‌های بیشتری در میادین ملی و بین‌المللی تصاحب می‌کنیم.

وی افزود: باوجود مشکلات و کمبود امکانات هیچ‌گاه ناامید نیستیم و همه نفرات اعم از مربیان و قایقرانان با جدیت خاص به تمرین می‌پردازند.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان