آخرین اخبار

27. دى 1396 - 23:07   |   کد مطلب: 32448
هیجان کوهنوردی زمستانی را ایمن تجربه کنیم
نقاط حادثه‌خیز کوهستان الوند در کمین کوهنوردان/ لزوم شناخت مسیر
مرگ ۸ کوهنورد در اشترانکوه زنگ خطری برای تمام کوهنوردان بود تا خطر کوهنوردی در زمستان را بیش‌ازپیش جدی بگیرند کمااینکه نقاط حادثه‌خیز و بهمن‌گیر الوند در کمین کوهنوردان است.

به گزارش رودآور به نقل از خبرگزاری مهر-گروه استان‌ها: کوهنوردی ازجمله رشته‌های بسیار بانشاط و آرامش‌بخش است که تقریباً سن و سال نمی‌شناسد و معمولاً همراه با تیم‌های خانوادگی یا با دوستان و آشنایان و حتی به‌صورت انفرادی انجام می‌شود؛ اما همین ورزش مفرح به‌ویژه در نیمه دوم سال، می‌تواند خطرساز و حادثه‌آفرین باشد.

کوهنوردی شاید تنها شکل گردشگری ورزشی باشد که فصل و زمان و آب‌وهوا نمی‌شناسد؛ برای طبیعت گردان کوهنورد، سفر در برف همان‌قدر جذاب است که کوه‌پیمایی زیر تیغ آفتاب! بااین‌حال کوهنوردی در زمستان ریزه‌کاری‌هایی دارد که باید از آن‌ها باخبر بود.

به‌طورکلی استفاده از پوشاک، کفش مناسب، همراه داشتن تغذیه کافی و اصولی، اجتناب از صعود انفرادی و ادامه آن در شرایط جوی نامناسب  و اجتناب از عزیمت به مسیرهای ناشناخته و بیراهه، اطلاع‌رسانی به خانواده‌ها در طول مسیر و زمان صعود، هماهنگی و اعلام برنامه و زمان‌بندی با هیئت کوهنوردی استان یا شهرستان و همراه داشتن شماره تماس نیروهای امدادی و انتظامی منطقه از مواردی است که فدراسیون کوهنوردی در روزهای زمستانی به کوهنوردان توصیه می‌کند.

در یک کوهنوردی زمستانی، بهمن، سرمازدگی، سرخوردن، کولاک و گم‌شدن در مه خطراتی هستند که سایه به سایه شما پیش می‌آیند در یک کوهنوردی زمستانی، بهمن، سرمازدگی، سرخوردن، کولاک و گم‌شدن در مه خطراتی هستند که سایه به سایه شما پیش می‌آیند و هرقدر بالاتر می‌روید، ریسک وقوع آن‌ها هم بیشتر می‌شود؛ بنابراین علاوه برداشتن تجربه و ابزار لازم در چنین سفری، شما نیاز به یک همراه باتجربه دارید.

اولین توصیه همواره گروهی سفر کردن است به طوری که هرگز تنها به کوه نروید به‌خصوص اگر زمستان است.

این قاعده برای مبتدی‌ترها در فصل‌های دیگر سال هم صدق می‌کند چراکه یک کوهنورد باتجربه هم ممکن است به دلیل پیچ خوردن پایش نتواند حرکت کند و اگر همراه نداشته باشد ممکن است جان خود را از دست بدهد.

کوهنوردی یک ورزشی گروهی است و هرقدر هم که اهل تنهایی سفر کردن باشید، در این مورد نمی‌توانید یکه‌تازی کنید.

کوهنوردی به‌عنوان ورزشی همگانی نیاز به آموزش‌هایی در زمینه چگونگی رفتار در کوهستان دارد تا نه‌تنها از آسیب به محیط کوه جلوگیری شود بلکه فرد کوهنورد نیز آموزش‌های لازم را برای مصون ماندن در مقابل خطرات کوهستان ببیند.

با بررسی حوادث گوناگون در کوهستان، می‌توان گفت بیشترین آسیب‌ها یا ناشی از بی‌توجهی به هشدارها بوده یا نقص در آموزش و رعایت نکردن آن‌ها کمااینکه هر ساله اخبار حوادث مربوط به گروه‌های کوهنوردی حرفه‌ای و آماتور در رسانه‌ها بازتاب پیدا می‌کند و آخرین نمونه آن به حادثه برای کوهنوردان مشهدی در اشترانکوه مربوط است که ۸ کوهنورد جان خود را از دست دادند.

رئیس هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان‌همدان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به خطرات کوه‌نوردی در سرما اظهار داشت: در صورت در نظر گرفتن نکات مربوط به صعود ایمن، می‌توان در فصل سرما نیز یک صعود خوب و البته مطمئن داشت ولی بدون در نظر گرفتن پیش‌بینی‌های لازم، کوهنوردان مطمئن باشند در این فصل برای صعود با یک محیط خطرناک روبرو هستند که می‌تواند به آن‌ها آسیب‌های جدی وارد کند.

صعود در فصل سرما آن هم توسط افرادی که تجربه بالایی در کوهنوردی ندارند، بیشتر شبیه به ماجراجویی استعلیرضا گوهری افزود: صعود در فصل سرما آن هم توسط افرادی که تجربه بالایی در کوهنوردی ندارند، بیشتر شبیه به ماجراجویی است و می‌تواند سبب ایجاد حوادثی گاه غیرقابل‌جبران برای آن‌ها شود.

رئیس هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان‌همدان با اشاره وضعیت نامناسب کوه در فصل زمستان گفت: افرادی که به صعود در فصل سرما اقدام می‌کنند، باید بدانند با یک محیط وحشی و خطرناک در کوه روبرو هستند و اگر تمامی موارد ایمنی را رعایت نکنند، قطعاً با مشکل مواجه می‌شوند.

گوهری عنوان کرد: آموزش، آگاهی و شناخت نسبت به محیط، جزو مهم‌ترین مواردی است که باید کوهنوردان برای صعود در فصل سرما در نظر بگیرند.

وی با توصیه به کوهنوردان بیان کرد: افرادی که اقدام به صعود در این فصل می‌کنند، باید حتماً از مسیرهای پرتردد عبور کنند و دست به صعود انفرادی نزنند.

وی ادامه داد: همچنین در این فصل داشتن پوشاک مناسب و گرم، غذای کافی، ‌اعلام مسیر و مقصد صعود به خانواده و پناهگاه‌ها جزو دیگر مواردی است که پیش از صعود به کوه باید آن‌ها را مدنظر قرار داد.

رئیس هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان‌همدان عنوان کرد: قانونی در کوهنوردی به نام «قانون ساعت ۱۴» وجود دارد که هر کوهنوردی باید رأس ساعت ۱۴ به سمت مبدأ حرکت خود بازگردد، زیرا در غیر این صورت احتمال گم کردن مسیر بسیار زیاد است.

گوهری یادآور شد: شرایط صعود در فصل زمستان با در نظر گرفتن پیش‌بینی‌های مناسب راحت بوده ولی بدون در نظر گرفتن امکانات لازم و البته نکات مهم پیش از صعود، قطعاً، ‌ کوهنوردی در این فصل مشکل‌آفرین خواهد بود.

وی با اشاره به آرامش ورزش کوهنوردی گفت: هیچ ورزشی مانند کوهنوردی به انسان آرامش نمی‌دهد واقعاً آرامشی که انسان از دل کوهستان و طبیعت دریافت می‌کند قابل‌مقایسه با هیچ‌چیز نیست و بعد از بازگشت از کوهستان احساس می‌کنید که انرژی شما چندین برابر شده و با آرامش هفته خود را سپری می‌کنید.

رئیس هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان‌همدان افزود: طبیعت کوهستان در زمستان بسیار دیدنی و غیرقابل‌توصیف است و اگر با علم و دانش و داشتن تجهیزات لازم اقدام به کوهنوردی در زمستان کنید احتمال اینکه خطری شما را تهدید کند بسیار کاهش پیدا می‌کند.

کوهستان الوند از نقاط حادثه‌خیز و بهمن‌گیر کمتری برخوردار است

گوهری بابیان اینکه باید یک کوهنورد با تجربه در زمستان شما را همراهی کند، بیان کرد: پیدا کردن راه‌های کم‌خطر برای صعود کار افراد تازه‌کار و کم‌تجربه نیست به همین علت حتماً در زمستان باید یک کوهنورد با تجربه همراه شما باشد.

وی عنوان کرد: معتقد بوده و هستم هیچ‌کس به کوه نمی‌رود که بمیرد و همه اعتقاد کامل دارند که زنده بازخواهند گشت و بیشتر مرگ‌ها در کوه ناشی از اشتباهات انسانی است.

رئیس هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان‌همدان با اشاره به اشتباهات انسانی در کوهنوردی گفت: کم‌تجربگی و شرایط جسمی و روحی نامناسب، عدم توجه به هشدارها، عدم استفاده از تجهیزات مناسب، فرود ناصحیح و عجولانه، اقدام به صعود انفرادی، نداشتن شناخت کافی از مسیر صعود، دست‌کم گرفتن مسیر و یا قله از جمله این اشتباهات است.

گوهری عنوان کرد: این اشتباهات به‌ظاهر کوچک باعث اخبار ناگواری می‌شود که به‌ویژه در نیمه دوم سال، با بسامد نسبتاً بالا در رسانه‌ها می‌بینیم و می‌خوانیم.

وی بابیان اینکه مسیر کوهستان الوند از نقاط حادثه‌خیز و بهمن‌گیر کمتری برخوردار است اما کوهنوردان حتماً باید از مسیرهای مطمئن صعود کنند و تمامی جوانب را در نظر بگیرند، گفت: در پایگاه اطلاعاتی کوهنوردان در منطقه میدان میشان اسامی و شماره تلفن همراه کسانی که از این منطقه به سمت بالاتر صعود می‌کنند یادداشت شده تا مسئول پایگاه از تیم‌هایی که در منطقه هستند آگاهی داشته باشد.

وی یادآور شد: در این مواقع در صورت به وجود آمدن مشکل حداقل خانواده و یا یک نفر از دوستان از این موضوع اطلاع دارند.

یک کوهنورد همدانی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه شرایط مناسبی برای صعود به قله الوند همدان فراهم است، گفت: هفته گذشته به کوهنوردی در این کوهستان زیبا پرداختیم.

امین زندی با بیان اینکه بارها تاکید شده که در برنامه صعود از جمع های سه نفر به بالا استفاده شود تا در صورت بروز مشکل استرس بیش از حد به کوهنوردان وارد نشود، گفت: در این صورت مشکل به وجود آمده در زمان کمتری رفع خواهد شد.

آموزش به کوهنوردان اصلی اساسی است

وی آموزش به کوهنوردان را اصلی اساسی عنوان کرد و گفت: برای افرادی که در ایام بهار و تابستان تجربه صعود به ارتفاعات الوند را نداشته‌اند کوهنوردی در شرایط برف گیر زمستان دشوار است و باید آموزش های لازم در این زمینه صورت گرفته باشد.

وی با تاکید بر مهیا کردن وسایل ضروری قبل از سفر عنوان کرد: کوهنوردان اشنا به محیط در فرآیند صعود با مشکلات کمتری روبرو خواهند شد.

سخن پایان اینکه کوه در زمستان جلوه‌ای پرشکوه و دیدنی دارد، اما وای اگر آن روی تند خوی بالا بیاید!

ذوق و دیدن ستیغ‌ها و دامنه‌های پربرف و اشتیاق درگیری با مشکلات، نمی‌تواند جایگزین تمرین‌هایی که لازمه‌ روبه‌رو شدن با شرایط سخت زمستانی است بشود بنابراین برای داشتن یک صعود زمستانی خوب، باید مسیر را در تابستان صعود کرده باشید و یا دست‌کم اطلاعات مسیر مورد نظر را خوب جمع کرده باشید و کوهنوردی مشابه را در جاهای دیگر به انجام رسانده باشید.

بدون آنکه در کوهنوردی غیر زمستانی مهارت‌یافته باشید، در زمستان به کوه نروید.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان