آخرین اخبار

7. بهمن 1396 - 10:03   |   کد مطلب: 32606
اسکواش به‌عنوان ارزان‌ترین رشته ورزشی در همدان فاکتوری برای توسعه گردشگری است چراکه با ایجاد کورت‌های شیشه‌ای در مناطق دیدنی همدان می‌توان به جذب و ماندگاری بیشتر گردشگر درشهرکمک کرد.

به گزارش رودآور به نقل از خبرگزاری مهر-گروه استان‌ها: اسکواش از ورزش‌های مفرح و جذاب بوده و مناسب بودن آن برای تفریح دارای شاخصه‌هایی برای تقویت ارتباطات خانوادگی به‌عنوان یک ورزش خانوادگی و باشخصیت به شمار می‌آید.

این ورزش بسیار ارزان بوده و در همه‌جا قابل‌اجرا است چراکه ویژگی مهم آن فقط داشتن یک دیوار است و در کوتاه‌ترین زمان بیشتری بهره‌وری کارکرد ورزشی را به ورزشکار خود می‌دهد.

اسکواش از نظر اقتصادی برای بازیکنان و سرمایه‌گذاران درآمدزا است

اسکواش از نظر اقتصادی نیز برای بازیکنان و سرمایه‌گذاران درآمدزا است به‌طوری‌که با ساخت فضایی کمتر از ۷۵ متر و هزینه نگهداری بسیار کم در مقایسه با سایر ورزش‌ها باعث جذب طرفداران بی‌شماری شده است.

از دیگر مزایای این رشته می‌توان به‌سادگی آن در یادگیری اشاره کرد چراکه ورزشکار به تنهایی نیز می‌تواند آن را فرا بگیرد و به‌صورت یک نفره، دو نفره، ۴ نفره و گروهی به بازی بپردازد.

رشته ورزشی اسکواش در استان‌همدان نیز در سال‌های گذشته رشد قابل‌ملاحظه‌ای داشته و به‌طورقطع حمایت بخش خصوصی از این رشته و رشد زیرساخت‌های رشته اسکواش که در مقابل سایر رشته‌های ورزشی هزینه کمتری دارد می‌تواند روند رشد اسکواش همدان را تسریع ببخشد.

اسکواش رشته‌ای بسیار جذاب و در عین حال نسبت به سایر رشته‌ها ارزان است اما به طور حتم نیازمند تبلیغات بوده تا شاهد گسترش این رشته ورزشی خصوصاً در استان‌همدان باشیم.

طی سال‌های گذشته رشد رشته ورزشی اسکواش در هگمتانه قابل‌ملاحظه بوده اما کمبود امکانات این رشته ورزشی باعث کندی حرکت رو به رشد آن شده استدرست است که طی سال‌های گذشته رشد رشته ورزشی اسکواش در هگمتانه قابل‌ملاحظه بوده اما کمبود امکانات این رشته ورزشی باعث کندی حرکت رو به رشد آن شده است.

اسکواش ورزشی راکتی است که به‌صورت تک‌نفره (۲ بازیکن) و دونفره (۴ بازیکن) در زمینی کاملاً احاطه‌شده با دیوارهای معمولاً شیشه‌ای بازی می‌شود و شیشه‌ای بودن دیوارها تماشای بازی توسط تماشاگران را امکان‌پذیر می‌کند.

هزینه‌های ساخت و نگهداری سالن‌های اسکواش در مقایسه با بسیاری از رشته‌های ورزشی پایین‌تر و مقرون‌به‌صرفه تر است و این در حالی است که نسبت بهره‌وری آن در تأمین اهداف متنوع ورزش بسیار بالاتر است.

طبق بررسی ها با توجه به نیاز به حداقل فضای ممکن در حدود ۶۲ مترمربع و حتی کمتر در سالن‌های کوچک و از سوی دیگر هزینه‌های منطقی برای ساخت و مهم‌تر از آن نگهداری‌های بعدی و وجود ویژگی‌ها و جاذبه‌های متعدد و متنوع، انگیزه‌های توسعه اماکن و طرفداران این رشته تاحدودی افزایش‌یافته است.

اسکواش چشم‌انداز روشنی را پیش رو دارد

اسکواش در دنیای ورزش امروز چشم‌انداز روشنی را پیش رو دارد به‌طوری‌که موردتوجه و تأکید افراد و طرفداران بی‌شماری قرارگرفته و پیش‌بینی می‌شود طی سال‌های آینده به‌عنوان یکی از پرطرفدارترین رشته‌های ورزشی در سنین مختلف مطرح شود.

سرپرست هیئت اسکواش استان‌همدان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به وضعیت رشته ورزشی اسکواش اظهار داشت: رشته اسکواش به دلیل ویژگی‌های اختصاصی و منحصر به فرد آن در حال پیشرفت است.

معصومه پیردهقان بااشاره به افزایش روز افزون تعداد علاقه‌مندان این رشته در استان همدان، عنوان کرد: اسکواش در شاخص‌های سلامت دانش آموزان نیز نقش مؤثری دارد.

وی با تاکید براینکه این رشته پتانسیل بالایی در تقویت شاخص‌های سلامت دارد و از معدود رشته‌های ورزشی است که ۵ شاخص آمادگی جسمانی را داراست، عنوان کرد: سال گذشته شاهد رشد ۲۵۰ درصدی شمار ورزشکار ان این رشته در همدان بوده‌ایم.

زیرساخت‌های اسکواش در همدان تقویت شود

سرپرست هیئت اسکواش استان‌همدان به برنامه ریزی برای توسعه مدارس اسکواش و تربیت بیشتر اسکواش‌بازان اشاره کرد وبا بیان اینکه اگر امکانات ورزشی این رشته در همدان مهیا شود در آینده‌ای نزدیک تحولی بزرگ در این رشته ورزشی در همدان اتفاق می‌افتد، گفت: زیرساخت‌های این رشته ورزشی در همدان نیازمند تقویت است.

پیردهقان به ساخت زمین مینی کورت در شهر همدان اشاره کرد و ادامه داد: ساخت این زمین در همدان باعث رشد بیش‌ازپیش رشته اسکواش خواهد شد.

بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران به کمک توسعه و تقویت زیرساخت های رشته ورزشی اسکواش بیایندسرپرست هیئت اسکواش استان‌همدان با تاکید براینکه بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران باید به کمک توسعه و تقویت زیرساخت های رشته ورزشی اسکواش بیایند، گفت: این رشته از ارزان‌ترین رشته‌های ورزشی است و نیازمند زیرساخت گران‌قیمتی نیست.

وی با اشاره به تأثیر این رشته در بخش گردشگری ورزشی بیان کرد: اگر بخش خصوصی در استان‌همدان از این ورزش حمایت کند می‌توان اماکن اسکواش را در همدان راه‌اندازی کرد چراکه این ورزش در حداقل فضا برقرار می شود و موجب جذب خانواده‌ها و گردشگر خواهد شد.

سرپرست هیئت اسکواش استان‌همدان با اشاره به اتفاق خوبی که طی سال جاری در اسکواش همدان افتاد، گفت: برای نخستین بار اسکواش همدان در کشور رتبه کسب کرد.

افزایش ۳ برابری شمار اسکواش بازان در استان همدان

وی بابیان اینکه رشد زیرساخت‌ها باعث پیشرفت اسکواش همدان شده است، بیان کرد: سال گذشته آمار ورزشکاران رسمی این رشته در استان‌همدان ۱۰۰ نفر بود که امسال این آمار به بالای ۳۰۰ نفر رسیده است.

پیردهقان عنوان کرد: ساخت سالن اسکواش سردار شهید علیرضا شمسی‌پور و در اختیار بودن سالن حجاب همدان و افزایش تعداد سانس های آموزشی باعث رشد روزافزون ورزشکاران سازمان‌یافته این هیئت ورزشی شده است.

بالا رفتن رتبه هیئت اسکواش استان‌همدان در ارزیابی‌های فدراسیون

سرپرست هیئت اسکواش استان‌همدان با اشاره به بالا رفتن رتبه هیئت اسکواش استان‌همدان در ارزیابی‌های فدراسیون گفت: استعدادیابی و استعداد پروری، افزایش چشمگیر آمار بیمه‌شدگان اسکواش و برگزاری دوره‌های آموزشی ازجمله دلایل این اتفاق بوده است.

وی عنوان کرد: همچنین اعزام مستمر ورزشکاران به مسابقات کشوری و برگزاری مسابقات استانی بر اساس تقویم ورزشی از دیگر مواردی است که به موفقیت اسکواش همدان در این زمان کوتاه منجر شده است.

پیردهقان با اشاره به حمایت آموزش‌وپرورش همدان از رشته اسکواش گفت: در جلسه مشترک هیئت اسکواش استان‌همدان با معاون تربیت‌بدنی و سلامت اداره کل آموزش‌وپرورش استان‌همدان، این اداره حمایت خود را از رشته اسکواش اعلام کرد.

سرپرست هیئت اسکواش استان‌همدان افزود: همچنین مقرر شد با انتخاب هیئت اسکواش یکی از سالن‌های آن اداره کل برای احداث کورت اسکواش در نظر گرفته شود.

فعال شدن ۳ کورت اسکواش در نهاوند

وی با اشاره به فعال شدن شهرستان‌ها بیان کرد: طی مذاکراتی با مدیر اداره ورزش و جوانان نهاوند رشته اسکواش این شهرستان فعال شد همچنین مقرر شد در یک سالن ۳ کورت اسکواش در نهاوند فعال شود.

پیردهقان عنوان کرد: همچنین به دنبال فعال شدن تمامی شهرستان‌های استان در آینده خواهیم بود.

یکی از فعالان رشته اسکواش در همدان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با انتقاد از ضعف زیرساخت این رشته در استان‌همدان اظهار داشت: اسکواش در استان‌همدان ناشناخته مانده است و امکانات کافی نیز در این استان وجود ندارد.

جلال اکبری بابیان اینکه برنامه‌ریزی در حوزه تقویت و معرفی این رشته ورزشی به علاقه‌مندان باید اولویت کاری هیئت ورزشی اسکواش استان‌همدان باشد، افزود: افزایش تعداد مربی‌ها، داوران و ورزشکاران از ضرورت‌های معرفی این رشته ورزشی در استان‌همدان است.

وی با اشاره به علاقه فرزندان خود به این رشته ورزشی گفت: به نظر می رسد باید این ورزش در مدارس همگانی شود و در معرفی آن باید اقداماتی مناسب در تمام حوزه‌ها صورت گیرد تا با توجه به شرایط موجود علاقه‌مندان به این رشته بپردازند.

امکانات در شهرستان‌های همدان برای این رشته ورزشی ضعیف است

اکبری عنوان کرد: باید زیرساخت‌های این رشته در مرکز استان و شهرستان‌ها افزایش پیدا کند چراکه تنها در یک یا دو شهرستان استان همدان امکانات این رشته وجود دارد و امکانات در شهرستان‌های همدان برای این رشته ورزشی جذاب ضعیف است.

یکی از فعالان گردشگری همدان نیز در گفتگو با مهر با بیان اینکه می‌توان در فضاهای گردشگری همدان کورت های شیشه‌ای نصب کرد، بیان کرد: نصب کورت های شیشه‌ای در مراکز گردشگری فرصت مناسبی برای توسعه توریسم ورزشی است.

مجید امامی افزود: شاید بتوان گفت اسکواش ورزشی کمکی برای سایر رشته‌های ورزشی است و برگزاری مسابقات اسکواش در کنار بناهای تاریخی جاذبه‌های این رشته را افزایش می دهد.

در پایان گفتنی است؛ می‌توان با ایجاد کورت های شیشه‌ای در مناطق تفریحی و گردشگری استان‌همدان اعم از گنج‌نامه، عباس‌آباد، منطقه غارعلی‌صدر، پارک تاریخی سیفیه ملایر و سایر مناطق تفریحی و گردشگری استان‌همدان علاوه بر همگانی کردن و گسترش این رشته ورزشی در راستای جذب و ماندگاری بیشتر گردشگر قدم برداشت.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان