آخرین اخبار

16. بهمن 1396 - 16:38   |   کد مطلب: 32762
گزارشی از خاطرات خوب ورزش اول
کُشتی رویاها، من به تو می‌اندیشم!
شاید دوباره تو را ببینم، شاید! آخرین جمله‌ای که جوردن باروفس اعجوبه آمریکایی کشتی در نامه خداحافظی‌اش از دنیای تشک به کار برد، همین عبارت غم‌انگیز بود. جمله‌ای که بی‌شباهت نیست با حال خوب کشتی همدان در دهه گذشته. شاید دوباره روزهای خوب کشتی را ببینیم، شاید!

به گزارش رودآور به نقل از خبرگزاری فارس از همدان، کم‌کم دیگر آخرین عنوان کشتی استان همدان در یک میدان معتبر نیز به دست فراموشی سپرده می‌شود. آخرین افتخار کشتی همدان در رده سنی بزرگسالان قهرمانی میثم مصطفی‌جوکار در بازی‌های آسیایی 2014 و بعد از آن جام جهانی 2015 آمریکا بود. بعد از آن دیگر نه گوش‌شکسته قهاری بوده که به افتخارآفرینی‌اش دل ببندیم نه پشتوانه‌ای برای بزرگان این دیار همچون صادق گودرزی و سعید ابراهیمی.

روزگار نه‌چندان دور در دهه 80، سطح مسابقات کشتی استان کم از رقابت‌های کشوری نداشت. آن‌ روزها برادران جوکار، جمال میرزایی، صادق گودرزی، عباس بیگلربیگی، جلیل جگرگوشه، مهرداد سعدی‌نژاد، سعید ابراهیمی، برادران کمروند، محمد رضایی، محمد سلطانی و ... در سالن فردوسی یا ابن‌سینا آن هم برای خروج از استان با هم سرشاخ می‌شدند و کشتی‌گیری که مرحله استانی را به سلامت عبور می‌کرد، می‌توانست برای خود نامی دست‌وپا کند.

چه کنیم که رفته‌رفته کشتی، این ورزش محبوب و رویایی دچار مرگ تدریجی شد و امروز کار به جایی رسیده که آن همه خاطرات زیبا را فقط باید مرور و این جمله را در ذهن تداعی کرد که کاش دوباره روزها و خاطرات خوب کشتی را ببینیم، کاش!

کاش دوباره نسلی بسازیم از جنس پهلوانان و دلاورمردان. همان نسلی که شروع افتخاراتش با مدال‌آوری در المپیک 2004 آتن استارت خورد.

مسعود مصطفی‌جوکار در رقابت‌های المپیک 2004 آتن مدال نقره وزن 60 کیلوگرم را به گردن آویخت تا این مدال سرآغاز فصلی نو در کشتی همدان باشد. گرچه مربی امروز تیم ملی کشتی آزاد در بازی‌های آسیایی 2002 بوسان نیز می‌توانست صاحب‌ عنوان شود اما در اتفاقی نادر به علت اطلاع نداشتن مسئولان تیم از زمان مسابقه او در سالن حاضر نبود و از دور مسابقات حذف شد.

اما بعد از او، نابغه‌ای دیگر از کشتی ملایر برخاست و در دنیای بزرگ کشتی قدعلم کرد. سخن از صادق گودرزی است، مردی که امروز نام او به لحاظ تعداد مدال کسب شده در تاریخ ورزش اول کشور در میادین مختلف آسیایی، جهانی و المپیک در میان 20 کشتی‌گیر ایران به چشم می‌خورد.

گودرزی تا قبل از سال 2009 موفقیت‌های خوبی در کشتی به‌دست آورده بود اما برای این کشتی‌گیر که تازه برای خود نامی دست و پا کرده بود کسب مدال طلای قهرمانی آسیا در این سال می‌توانست بهترین اتفاق ممکن باشد.

قهرمان ارزنده کشتی ایران اما در بازی‌های آسیایی 2010 گوانگجو عملکرد خیره‌کننده‌ای از خود به منصه ظهور گذاشت و عنوان قهرمانی این بازی‌ها را کسب کرد. البته گودرزی در سال 2009 به بازی‌های جهانی هرنینگ دانمارک اعزام شد و اتفاقاً در همین مسابقات مدال ارزشمند برنز را به مالکیت خود درآورد.

اوج درخشش صادق گودرزی اما در المپیک 2012 لندن بود. جایی که او مدال نقره المپیک را کسب کرد و شاید از بدشانسی او بود که در زمان موفقیت‌هایش، کشتی‌گیر نابغه‌ای به نام "جوردن باروفس" از آمریکا ظهور کرد تا گربه‌سیاهی باشد برای صادق گودرزی و دیگر کشتی‌گیران وزن 74 کیلوگرم دنیا.

جمال میرزایی اما یکی دیگر از نام‌آوران نسل طلایی کشتی همدان است. کشتی‌گیری که شاید در عین موفقیت از او بتوان به عنوان ناکام‌ترین ورزشکار این نسل طلایی نام برد.

میرزایی پس از کسب عناوینی متعدد در سطوح مختلف، همراه با تیم منتخب ایران در جام ریاست جمهوری ترکیه مدال طلا کسب کرد و چندی بعد قهرمان جوانان آسیا شد.

کشتی‌گیر همدانی سال‌های نه چندان دور تیم ملی زمانی خود را به برد و باخت عادت داده بود که حریفانش نام‌های بزرگی در دنیای کشتی بودند. مهدی حاجی‌زاده، رضا یزدانی، فریدون قنبری و حتی مجید خدایی. اما میرزایی کم‌کم از این برد و باخت‌های پرفراز و نشیب درس عبرتی گرفت و خود را مهیای پوشیدن دوبنده تیم ملی کرد.

میرزایی با اقتداری وصف‌ناپذیر و با غلبه بر کشتی‌گیران بزرگی چون اصغر بذری، احسان لشگری و رضا یزدانی نظر کادر فنی را جلب کرد تا کم‌کم روی او برای بازی‌های جهانی حساب باز کنند. البته قهرمان بازی‌های آسیایی 2012 در جهانی هرنینگ حریف خوبی برای رقبای خود نبود و به علت کم‌تجربگی نتوانست روی سکو برود.

اما آلبوم افتخارات یک دهه اخیر کشتی همدان تنها به این چند نام خلاصه نمی‌شود. مردانی چون محمدحسین سلطانی با قهرمانی در جام جهانی باکو، سعید ابراهیمی با سابقه حضور در المپیک پکن و بازی‌های جهانی هرنینگ دانمارک و حمید سیفی با قهرمانی در جام‌های جهانی و همچنین جام تختی برای خود برو بیایی داشته و دارند.

آری این نسل، طلایی بوده و رویایی. افتخارات در دهه 80 و اوایل دهه 90 برای کشتی همدان بی‌شمار بوده و ما بیش از همه به داشتن این افتخارات و این مردان به قول هادی عامل دلاور به خود می‌بالیم.

انتهای پیام /

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان