آخرین اخبار

7. اسفند 1396 - 11:06   |   کد مطلب: 33094
مکتب و اعتبار ۶۳ ساله پاس در فوتبال ایران فرسنگ‌ها دور از لیگ حرفه‌ای کشور؛ در لیگ دسته ۳ در حال دفن شدن است و دخالت داشتن در وضعیت فعلی این تیم را کسی گردن نمی‌گیرد.

به گزارش رودآور به نقل از خبرگزاری مهر-گروه استان‌ها؛ از سال ۱۳۸۶ که تیم فوتبال پاس تهران با دخالت رجال سیاسی به استان‌همدان منتقل شد تا به امروز که نزدیک ۱۰ سال از این انتقال می‌گذرد تصمیمات کلان اشتباه باعث شد تا مکتب ۶۳ ساله پاس در فوتبال ایران به لیگ دسته سوم فوتبال کشور سقوط کند.

همیشه در همه‌جا از سیاست ضربه خورده‌ایم اما این بار سیاست و سیاسی بازی؛ تیم فوتبال پاس را به‌راحتی به نابودی کشید و انتقالی که به‌وسیله افراد سیاسی صورت گرفت بعد از ۱۰ سال به پاس ضربه زد.

تیم فوتبال پاس به محلی برای تسویه‌حساب‌های سیاسیون تبدیل شد

آری تیم فوتبال پاس به محلی برای تسویه‌حساب‌های سیاسیون تبدیل شد و فوتبالی‌ها کمترین نقش را در آن داشتند؛ وعده مدیرعاملی پاس آن‌قدر دل‌چسب بود که هیچ‌کس دست رد به آن نمی‌زد و هرسال یک نفر را به‌عنوان مدیرعامل برای پاس انتخاب کردند تا رکورد مدیریت در فوتبال کشور را به نام این تیم ثبت کنند.

روزبه‌روز افراد کوچک‌تر سکان‌دار پاس شدند از کاظم اولیایی به امیر عظیمی رسیدیم و از منصور خان پورحیدری سرپرستی تیم را به محمد جلیل الماسی سپردیم تا بدنه پاس روزبه‌روز از افراد نالایق پر شود تا هر بلایی می‌خواهند سر این تیم بیاورند.

اما مقصر نه امثال عظیمی‌ها هستند نه الماسی‌ها بلکه مقصر کسانی هستند که این افراد را برای پاس انتخاب کردند وگرنه مدیرعاملی و سرپرستی پاس را به هرکسی پیشنهاد بدهید حتی بقال سر کوچه نیز با روی باز آن را قبول خواهد کرد و چه کسی است که دست رد به این پست‌ها بزند.

انتقال تبلیغاتی و بدون پشتوانه عامل سقوط پاس

دلایل بسیاری را می‌توان برای سقوط پاس بر شمرد به طوری‌که انتقال تبلیغاتی و بدون پشتوانه، محرومیت از جذب بازیکن سرباز، عدم تشکیل هیئت‌مدیره کارآمد، مدیریت، فرار گروهی بازیکنان و عدم حفظ مهره‌های تأثیرگذار، عملکرد ضعیف مربیان و نبود نظارت بر عملکرد آن‌ها و کانون هواداران ناکام در حفظ و جذب هواداران ازجمله عوامل تضعیف پاس در لیگ برتر بود و نهایت سقوط به لیگ دسته پایین فوتبال و این اشتباهات ادامه پیدا کرد تا پاس روزبه‌روز ضعیف‌تر شد.

سقوط پاس از لیگ دسته اول فوتبال کشور به لیگ دسته دوم و از لیگ دسته دوم به لیگ دسته سوم هر دو در زمان مدیریت محمدناصر نیکبخت استاندار همدان و رئیس هیئت‌مدیره تیم فوتبال پاس همدان رقم خورد.

تصمیمات اشتباه نیکبخت باعث شد تا تیم فوتبال پاس همدان روزبه‌روز سیاه‌بخت‌تر شود چراکه متأسفانه افراد فوتبالی و مشاوران قوی در کنار استاندار همدان وجود نداشت و کسانی که به وی خط می‌دادند تنها به دنبال منافع خود و ارتزاق از کنار پاس بودند.

در زمان مدیریت محمدناصر نیکبخت پول‌های خوبی به باشگاه پاس تزریق شد اما اعتماد به نفرات کوچک که در حد و اندازه‌های این تیم نبودند و تنها به دنبال بزرگ نشان داده خود بودند ضربات مهلکی بر پیکره این تیم به‌گل‌نشسته وارد کرد.

هفته گذشته میزگردی در استان‌همدان پیرامون وضعیت پاس با حضور مدیرعامل‌های اخیر این تیم صورت گرفت که همه و همه به‌اتفاق کاسه کوزه‌ها را بر سر استانداران همدان شکستند درصورتی‌که همه این آقایان انتخاب خود استاندار و هیئت‌مدیره بودند و در زمان مدیریت خود جرات انتخاب از رئیس هیئت‌مدیره را نداشتند اما حالا پرده‌ها را کنار زدند و تا توانستند بر مدیریت ارشد استان تاختند.

امسال هم مانند سال‌های گذشته وعده و وعید دادند و رجزخوانی کردند

در این فصل که پاس در لیگ دسته دوم فوتبال کشور توپ می زد باز هم آقایان از ابتدای فصل رجز خواندند که بهترین تیم را در لیگ دسته دوم بسته‌ایم با تمام قدرت به لیگ دسته اول صعود می‌کنیم و مانند سال‌های گذشته تا توانستند وعده و وعید دادند و رجزخوانی کردند.

اما با شروع فصل باز هم معلوم شد همان آش است و همان کاسه و خیلی زود پاس در روند نتیجه نگرفتن افتاد و باز هم تغییر سرمربی، مربی که خودشان با سلام‌وصلوات آورده بودند خیلی زود اخراج کردند.

بعد از عباس سرخاب عنان کار را به مجید باقری نیا دادند و گفتند این مربی متخصص صعود به لیگ بالاتر است که او هم نیامده قول صعود داد اما روزگار پاس با حضور این مربی سیاه و سیاه‌تر شد تا اینکه با مدیرعامل باشگاه به اختلاف خورد و با رفت‌وآمد به دفتر استاندار و جلسه با نیکبخت غزل خداحافظی محمدتقی رحیمی مدیرعامل پاس را نوشت.

اما امیر عظیمی از کجا سر از پاس درآورد؛ جوانی که به‌قول‌معروف لگد به گربه هم نزده بود و از مدیریت فوتبال حتی الفبایش را هم بلد نبود و تمام این تصمیمات اشتباه دست‌به‌دست هم داد تا پاس به لیگ دسته سوم فوتبال سقوط کند.

این همدانی‌ها نبودند که پاس را نابود کردند بلکه آقایان سیاسی در داخل و خارج استان بودند که تیشه به ریشه پاس زدند و تنها در این میان چهره شهر همدان را خراب کردند۱۰ سال مردم همدان آماج حملات برنامه ۹۰ بودند که همدانی‌ها پاس را نابود کردند اما این همدانی‌ها نبودند که پاس را نابود کردند بلکه آقایان سیاسی در داخل و خارج استان بودند که تیشه به ریشه پاس زدند و تنها در این میان چهره شهر همدان را خراب کردند.

آقای فردوسی پور اگر می‌خواهی بر پاس بتازی بر مدیران سیاسی بتاز که انتقال این تیم از روز اول به همدان تا به امروز که پاس را راهی لیگ دسته سوم فوتبال کشور کردند؛ سیاسی بود.

مدیرکل ورزش و جوانان استان‌همدان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به سقوط تیم فوتبال پاس اظهار داشت: تیم پاس شفاف‌ترین و روان‌ترین فصل کاری خود را در این فصل گذارند و بخش عمده‌ای از بدهی‌ها را تسویه کردیم و چندین جلسه هیئت‌مدیره در این فصل برگزار شد و در چندین مورد نیز در فدراسیون پیگیر شرایط پاس بودیم.

برخی اشتباهات سبب سقوط پاس به لیگ ۳ شد

رسول منعم افزود: واقعیت این است که هیئت‌مدیره تا اداره کل ورزش و جوانان و هیئت فوتبال استان همدان بیشترین توجه و حمایت را از این تیم داشته و از چند زمین چمن تا رستوران و خوابگاه و استخر برای این تیم مهیا شد اما برخی اشتباهات سبب سقوط پاس به لیگ ۳ شد که مهم‌ترین آن بی‌تدبیری کادر فنی و ضعف بازیکنان بود.

مدیرکل ورزش و جوانان استان‌همدان بابیان اینکه طی سال جاری برای حل مشکلات این باشگاه حتی با رئیس فدراسیون فوتبال چندین جلسه برگزار شد و چندین بار از جرائم این باشگاه اعم از کسر امتیاز و جرائم مالی نیز جلوگیری شد، گفت: متأسفانه باشگاه پاس با مشکلات متعددی ازجمله بدهی‌های میلیاردی به مربیان، بازیکنان و دیگر عوامل در داخل و خارج از کشور روبرو بوده که حاصل مدیریت ضعیف و عدم نظارت از زمان آمدن این باشگاه به همدان تا ابتدای دولت یازدهم بوده است.

بدهی‌های میلیاردی باشگاه پاس پرداخت شد

منعم عنوان کرد: در چندین مرحله بدهی‌های میلیاردی این باشگاه با پیگیری رئیس هیئت‌مدیره باشگاه پرداخت شد و سعی بر این بود که این تیم مشکل مالی نداشته باشد و در شکایات انجام‌شده اجازه داده نشد که امتیازی کسر و یا محرومیت سنگینی برای باشگاه لحاظ شود.

وی بابیان اینکه دخالتی در امور پاس نداشتیم، بیان کرد: در این مدت سعی شد که در کار فنی و مدیریتی باشگاه دخالت‌های غیرمعمول از بیرون صورت نگیرد و اختیار تام و کامل به کادر مدیریتی و فنی تیم داده شد تا شرایط لازم برای برنامه‌ریزی و حضور تیم در مسابقات فراهم شود.

مدیرکل ورزش و جوانان استان‌همدان با اشاره به صحبت‌های مدیرعامل‌های پاس علیه استاندار همدان گفت: این‌ها تنها می‌خواهند کم‌کاری‌ها و ضعف خود را توجیه کنند وگرنه چرا در زمانی که مسئولیت داشتند سکوت کرده بودند و همه‌چیز خوب بود.

مدیرکل ورزش و جوانان استان‌همدان عنوان کرد: انصافاً در این فصل استاندار برای پاس سنگ تمام گذاشت اما امسال پاس تنها از کم‌کاری بازیکنان و کادر ضربه خورد.

هوادار تیم فوتبال نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به سقوط پاس به لیگ دسته سوم فوتبال کشور اظهار داشت: از روزی که پاس از لیگ برتر به لیگ دسته اول سقوط کرد قید پاس را زدیم.

پاس فرزند فوتبال همدان نیست

اکبر انصاری تاکید کرد: پاس فرزند فوتبال همدان نیست و هرچه قدر هم برای این هزینه کنیم باز هم به نتیجه‌ای نمی‌رسیم.

انصاری افزود: با تمام احترامی که برای علاقه‌مندان به این تیم قائلم اما پاس مانند نون حرامی می‌ماند که به همدان آمده و چون هزاران ناله و نفرین پشت این تیم است در همدان به هیچ جا نخواهد رسید.

وی بابیان اینکه مگر مسئولان همدان کم برای پاس هزینه کردند؟ عنوان کرد: گفته می شود از روزی که پاس به همدان آمده تا به امروز بیش از ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیارد تومان برای پاس هزینه شده است اما چرا نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود چون این تیم برای ما همدانی‌ها مانند روزی حرام می‌ماند.

این پیرمرد همدانی که روزگاری خودش هم پا به توپ بوده است، گفت: مسخره خاص و عام فوتبال کشور شده‌ایم و باید یک‌بار این دندان خراب را از فوتبال همدان دور بی اندازید و تا کی می‌خواهید با احساسات مردم این شهر بازی کنید.

انصاری بابیان اینکه نمی‌دانم شاید چون پاس برای عده‌ای نون و آب خوبی دارد مخالف رفتن و انحلال این تیم هستند وگرنه پاس که برای جوانان همدانی سودی دیگر ندارد، گفت: اگر می‌خواهید فوتبال بومی داشته باشید تیم فوتبال شهرداری همدان و ذوب و فلزات بهار را حمایت کنید.

آه بدهکاران گریبان پاس را گرفته است

وی بابیان اینکه آه بدهکاران گریبان پاس را گرفته است، بیان کرد: تا آنجا که من اطلاع دارم از بقال و رستوران‌دار از این تیم پول می‌خواهند خوب بالاخره آه زن بچه آن‌ها به‌طورقطع پشت پاس است و تا وقتی‌که این موضوع برقرار است آب خوش از گلوی این تیم پایین نخواهد رفت.

یکی از جوانان شهر همدان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به سقوط پاس اظهار داشت: باز هم باید منتظر یک ویژه‌برنامه در ۹۰ برای سقوط تیم فوتبال پاس به لیگ دسته سوم باشیم اما خدایی هم بخواهیم عادل فردوسی پور حق دارد به این روش تیم داری ما بتازد که چه بلایی بر سر قهرمان آسیا آوردیم.

علیرضا احمدی بابیان اینکه تا جایی که من اطلاع دارم دیگر پاس برای ما همدانی‌ها ارزش زیادی ندارد و این را می‌توانید از تعداد نفراتی که در این چندساله به استادیوم می‌رفتند تشخیص دهید، گفت: بودن یا نبودن پاس برای همدانی‌ها دیگر اهمیتی ندارد و می‌توانید یک نظرسنجی برگزار کنید تا به‌راحتی بفهمید.

هیئت‌های ورزشی استان همدان به خون تیم پاس تشنه‌اند

این جوان همدانی بابیان اینکه هیئت‌های ورزشی استان به خون این تیم تشنه‌اند، گفت: اکثر هیئت‌های ورزشی خواهان انحلال پاس هستند و ورزشکاران این هیئت‌ها می‌خواهند سر به تن این تیم به‌اصطلاح همدانی نباشد.

احمدی عنوان کرد: من نمی‌دانم چرا آن‌قدر مسئولان اصرار دارند که پاس همچنان در همدان به حیات خود ادامه دهد و پشت پرده چه خبر است که ما خبر نداریم.

وی بابیان اینکه مسئولان بیایند از یک تیم بومی حمایت کنند، بیان کرد: شنیده‌ام استاندار پرسپولیسی دو آتیشه است اگر به فوتبال خیلی علاقه‌مندند بیایند یک تیم بومی بسازند با نام پرسپولیس همدان و از آن حمایت کنند.

این جوان همدانی عنوان کرد: ما در این شهر فوتبالیست کم نداریم و چند هزار نفر در فوتبال محلات این شهر توپ می‌زنند و به‌راحتی می‌توانیم با فوتبالیست‌های ملایر، نهاوند، تویسرکان و همه شهرهای استان یک تیم توانمند بسازیم و پرچم همدان را بالا نگه‌داریم.

سخن پایانی اینکه پاس سقوط کرد اما همچنان فوتبال همدان زنده است و به حیات خود ادامه می‌دهد و آخر دنیا برای فوتبال شهر ما نیست و می‌توانیم یک تیم بومی توانمند بسازیم و حتی از لیگ محلات خودمان شروع کنیم و پله به پله به عرش فوتبال کشور برسیم تا لذت و قدر حضور در لیگ برتر را بهتر بدانیم.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان