آخرین اخبار

21. خرداد 1397 - 21:08   |   کد مطلب: 34053
معاون رئیس جمهور به اظهارات شب گذشته نتانیاهو مبنی بر کمک به ایران برای حل مشکل آب اشاره کرد و گفت: دشمن غلط می کند که بخواهد برای ما دلسوزی کند چراکه با مدیریت مصرف می توانیم بر مشکلات چیره شویم.

به گزارش رودآور به نقل از دیار آفتاب؛ عیسی کلانتری، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور عصر روز دوشنبه در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک با اشاره به نقش استراتژی در کارهای اجرایی گفت: در هر کاری اگر استراتزی نداشته باشیم ممکن است که در مقاطعی موفق شویم ولی در مجموع به یک نتیجه کلی و مطلوب دست نخواهیم یافت.

کلانتری اظهار کرد: در سطح ملی هم شاید در برخی از امور تصمیمات خوبی گرفته شده باشد ولی به دلیل نداشتن استراتژی مشخص نتیجه‌ای که انتظار می‌رفت، حاصل نشده است.

وی با تاکید بر اینکه برنامه‌های حوزه زیست محیطی را بر اساس توسعه پایدار برنامه ریزی کرده ایم، بیان کرد: هر اقدامی که بخواهد در حوزه محیط زیست بر اساس توسعه پایدار نباشد را نه عمل می‌کنیم و نه گوش خواهیم داد؛ اگر در حوزه محیط زیست بر اساس توسعه پایدار حرکت کنیم اختلاف، پرخاشگری و جاسوس پیدا نمی‌شود.

نظرات غیر علمی با حرکت محیط زیست در جهت توسعه پایدار در تضاد است

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه توجه به نظرات علمی در اجرای پروژه های زیست محیطی به شدت مورد تاکید سازمان است، ادامه داد: معتقدیم که نظرات غیر علمی با حرکت محیط زیست در جهت توسعه پایدار در تضاد است.

رئیس سازمان محیط زیست کشور فقر، زیاده‌خواهی و قدرت طلبی را از دشمنان اصلی محیط زیست عنوان کرد و افزود: هر کجا این عوامل دخیل باشد، خسارت‌های جبران ناپذیری را به محیط زیست وارد می‌کنند.

وی به موضوع دادن مجوز شکار به شکارچیان خارجی هم اشاره کرد و گفت: این اقدام در راستای ایجاد تعادل و کاهش جمعیت نر پیر گله‌ها و برای جلوگیری از شیوع بیماری و مرگ و میر در این حیوانات ارائه شده است؛ البته معتقدم که در این زمینه اطلاع رسانی دقیقی صورت نگرفته است.

معاون رئیس جمهور تاکید کرد: استفاده درستی از منابع موجود صورت نمی‌گیرد، به طور مثال رتبه نخست را در کشور در فرسایش خاک، فرسایش پوشش های گیاهی و از دست دادن آب داریم.

کلانتری به مشکلات ایجاد شده در حوزه گرد و غبار خوزستان، دریاچه ارومیه، مشکلات کارون و... اشاره کرد و افزود: همه این مشکلات نتیجه مدیریت اشتباه چندین ساله است و نباید انتظار داشته باشیم این مشکلات یک شب یا یک ساله و چند ساله برطرف شود.

برداشت سالانه 51 میلیارد مترمکعب از آب‌های زیرزمینی

رئیس محیط زیست کشور به کاهش جریان آب‌های سطحی از 45 میلیارد مترمکعب به 20 میلیارد مترمکعب اشاره کرد و گفت: در حوزه آب‌های زیرزمینی میزان آب تجدیدپذیر 19.7 میلیارد مترمکعب است که به دلیل برداشت سالانه 51 میلیارد متر مکعب امروزه شاهد مشکلات ناشی از ریزگردها هستیم.

وی با تاکید بر اینکه در این شرایط فعلی بایستی مدیریت لازم را در مصرف آب داشته باشیم، اظهار کرد: اگر شرایط به همین منوال ادامه پیدا کند، آبی برای نسل آینده نخواهد ماند و نسل بعد با بحران شدید در این زمینه مواجه خواهد شد.

کلانتری معادن را بلای جان محیط زیست دانست و افزود: معادن به خیابان‌های یک‌طرفه‌ای تبدیل شده‌اند که تنها محیط زیست را تخریب می کنند.

ورود 200 هزار دستگاه کامیون به ناوگان حمل‌ونقل کشور 

معاون رئیس جمهور 67 درصد آلودگی هوای تهران را مربوط به تردد شبانه 60 هزار دستگاه اتوبوس و کامیون دانست و گفت: جلوگیری از تردد این تعداد خودرو می‌تواند نقش موثری در کاهش آلودگی هوای تهران داشته باشد. دولت هم قول داده در مدت سه سال 200 هزار دستگاه کامیون وارد ناوگان حمل و نقل کشور کند.

هیچ یک از تالاب‌های کشور زنده نیست

وی با تاکید بر اینکه وضعیت تالاب‌های کشور مناسب نیست افزود: در حال حاضر یک تالاب زنده در کشور نداریم و همه آنها قربانی توسعه ناپایدار شده اند.

کلانتری اجرای برنامه‌های کوتاه مدت را آفت محیط زیست عنوان کرد و ادامه داد: در تصمیمات اتخاذ شده تنها رفع مشکلات در کوتاه مدت مورد توجه بوده درحالیکه به عواقب بلند مدت آن توجهی نمی شود.

عدم صدور مجوز برای صنایع آب بر 

رئیس سازمان محیط زیست کشور افزود: به دلیل مشکلاتی که در حوزه منابع آبی داریم در سطح کشور به هیچ صنعت آب‌بر مجوز فعالیت نخواهیم داد.

«نتانیاهو» غلط می کند که بخواهد برای ما دلسوزی کند

معاون رئیس جمهور به اظهارات شب گذشته نتانیاهو مبنی بر کمک به ایران برای حل مشکل آب اشاره کرد و گفت: دشمن غلط می کند که بخواهد برای ما دلسوزی کند چراکه با مدیریت مصرف می توانیم بر مشکلات چیره شویم.

کلانتری با تاکید بر اینکه حفظ محیط زیست جزو وظایف همگانی است، خاطرنشان کرد: همه مردم برای حفاظت از محیط زیست باید در کنار دولت باشند.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان