آخرین اخبار

12. مرداد 1397 - 7:04   |   کد مطلب: 34339
کارشناس فضای مجازی درباره چرایی رها شدن فضای مجازی در کشور, گفت: از یک سو مقابل ایده های جوانان کشور در عرصه فضای مجازی سنگ اندازی می کنند و از سویی دیگر در مراحل متعدد در برنامه های شورای عالی فضای مجازی وقفه ایجاد می کنند.

"روح الله مؤمن نسب" در گفت و گو با خبرنگار رودآور در پاسخ به این سوال که آیا فضای مجازی در ایران به صورت افسارگسیخته رها شده؟, گفت: در حوزه فضای مجازی در کشور پیشرفت خاصی شکل نگرفته, چرا که متأسفانه دنباله رو هستیم در حالی که می گویند برای پیشرفت باید پیشرو بود و تا زمانی که دنباله رو باشیم عقب می مانیم.
*مقابل ایده های خلاقانه جوانان در عرصه فضای مجازی سنگ اندازی می کنند
وی با بیان اینکه در این عرصه خلاقیت ارزشمند است, اظهار کرد: در این حوزه آنجایی که جوانان کشورمان به سمت تولید و برنامه های خلاقانه و اقدامات بسیاری هم انجام دادند نه تنها حمایتی نشدند بلکه مقابلشان هم سنگ انداختند.
کارشناس فضای مجازی افزود: به طور مثال برای نخستین بار مفهموم کانال را شرکت بیسفون که ایرانی است راه انداخت که حتی تا قبل از آن در جهان چنین مفهمومی نبود اما شاهد بودیم که همزمان وزارت ارشاد نامه ای به این شرکت زد و گفت هرکسی بخواهد کانال در نرم افزار ایرانی راه اندازی کند باید مجوز مطبوعات از این وزارتخانه را هم اخذ کند که به طور معمول اخذ مجوز در بازه زمانی 10 ساله انجام می شود و در اصل کاری از پیش نرفت.
*آن موانعی که جلوی فعلان حوزه مجازی کشور است در مقابل شرکت کارشناس خارجی نیست!
مؤمن نسب تصریح کرد: در این ماجرا به نظر تعمدی موانعی برای شرکت ایرانی ایجاد شد چرا که تنها چند ماه پس از این ماجرا شاهد بودیم که یک پیام رسان خارجی مفهموم کانال را به سرویس های خود اضافه کرد و اینجا برای آن نه تنها مانعی ایجاد نکردند و نگفتند که باید مجوز داشته باشد, بلکه هر کسی هم خواست کانالی ایجاد کند مشکلی پیش رو نداشت.
وی عنوان کرد: بنابراین حتی زمانی هم که اقدامی خلاقانه در عرصه فضای مجازی انجام شده یا گاهی موانع خارجی وارد میدان مخالفت شدند یا از سوی شرکت هایی همچون گوگل پلی تحریم شدیم و یا برخی در داخل کشور که یکی دوتا هم نیستند مانع تراشی کردند.
*در مراحل متعدد اجازه ندادند شورای عالی فضای مجازی حرکتی انجام دهد
کارشناس فضای مجازی با اشاره به اینکه این شورا در 17 بهمن ماه سال 90 تأسیس شد, ادامه داد: از آن روز تاکنون در چند مرحله اجازه ندادند حرکتی انجام دهد.
مؤمن نسب تشریح کرد: نخست اینکه اجازه ندادند جلسه تشکیل شود, اگر جلسه ای تشکیل شد اجازه ندادند جلسه خوبی برگزار شود, اگر دستور جلسه خوبی داشت به هر شکلی اجازه ندادند چیزی به تصویب برسد, اگر مصوبه ای داشت ابلاغش نکردند و اگر با هزار اما و اگر مصوبات ابلاغ شد اجرایش نکردند, چرا که اجرای آن هم دست خود دولت است.
وی گفت: رفتن به سمت اجرای کامل شبکه ملی اطلاعات و حمایت از شبکه های اجتماعی ایرانی قرار بود اجرایی شود که نشد و در عمل در چند مرحله وقفه ایجاد کردند.
کارشناس فضای مجازی همچنین با بیان اینکه در بین نیروهای ارزشی و انقلابی آن انگیزه و اراده ای که باید در حوزه فضای مجازی وجود ندارد, اظهار کرد: جنگ, جنگ اراده ها است اگر وزارتخانه مرتبط اقدامی انجام نمی دهد راه امر به معروف و نهی از منکر که باز است و باید مطالبه گری شود.
**مطالبه گری, مهمترین راهکار برای نجات از فضای مجازی رها شده است
مؤمن نسب با تأکید بر اینکه مطالبه گری مهمترین راهکار برای نجات از فضای مجازی رها شده در کشور است, تصریح کرد: همان گونه که درباره موضوعاتی همچون FATF و سند2030 مردم پای کار آمدند و در این حوزه ها مطالبه گری کردند و در نهایت تا حدودی به نتایجی رسیدند, پس در حوزه فضای مجازی هم همگان می توانند از آنانی که مانع تراشی می کنند مطالبه گری داشته باشند.
وی ادامه داد: رفتن به سمت تربیت و تقویت نیروهای متخصص و متعد و حمایت از آنان در عرصه فضای مجازی هم از اولویت های مهم بعدی برتی رسیدن به استقلال در حوزه فضای مجازی است تا جوانان ما بتوانند با خیالی آسوده برنامه ها, نرم افزارها و سخت افزارهای متناسب را طراحی و عرضه کنند.
کارشناس فضای مجازی تأکید کرد: یادمان نرود در حوزه مطالبه گری همگان باید وارد میدان شوند از خبرنگاران و همه اقشار مردم گرفته تا خود مسئولان.
مؤمن نسب افزود: اگر مطالبه گری درست انجام شود حتی اگر جوانان به دنبال علم فضای مجازی بروند اصل ماجرا خودش شکل می گیرد.
وی ارتقاء دانش مجازی آحاد جامعه در عرصه فضای مجازی را نیز مهم دانست و گفت: می طلب تا جوانان ما به جای اینکه در این حوزه ها مصرف گرا باشند به سمت تولید بروند و در این زمینه جهت دهی درستی به برنامه های خود دهند.
زنگنه
انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان