آخرین اخبار

25. دى 1397 - 0:31   |   کد مطلب: 34999
در حال حاضر جایگاه واحدهای تولیدی نیازمند تقویت و توجه جدی دولت است تا بتوانند سختی بار بزرگ ایجاد شغل و تولید را بر دوش خود تحمل كنند.

به گزارش رودآور به نقل از خبرگزاری فارس از همدان، این روزها نباید زیاد منتظر ایجاد واحدهای تولیدی جدید ماند بلکه باید به نگهداری، احیا و توسعه واحدهای موجود پرداخت تا بتوان شغل‌ ایجاد شده را حفظ و در راه ایجاد شغل‌های جدید تلاش کرد.

از ابتدای دولت یازدهم احیاء واحدهای تولیدی تعطیل در دستور کار دولت قرار گرفت و ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در استانداری شکل گرفت، این ستادها در استان‌ها با اختیارات مناسبی شکل گرفتند تا مشکلات واحدهای تولیدی که بیشتر آنها دارای بدهی معوقه با بانک‌ها هستند، برطرف شود.

تعداد بالای واحدهایی که به کمک نیاز داشتند به قدری زیاد بود که این ستادها همچنان پابرجا هستند و مشکلات فعالان اقتصادی را برطرف می‌کنند، علاوه بر معوقات بانکی که به دلیل عدم پرداخت به موقع اقساط بر اثر نبود بازار فروش به وجود آمده بود، مشکلاتی چون نبود مواد اولیه و تحریم‌های ظالمانه نیز بر آنها افزود تا هر روز شغل‌های موجود بیشتر مورد تهدید قرار گیرند، با این وجود بخش خصوصی و تشکل‌های اقتصادی راهکارهایی دارند که می‌توان با توسل به آن برخی از مشکلات را برطرف کرد.

انگیزه در صنعتگران کمرنگ شده است

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان همدان در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: به روز نبودن تکنولوژی واحدهای تولیدی، عدم ثبات نرخ  ارز در بازار و رشد تورم که اجازه گردش مالی را نداده است عمده مشکلات واحدهای صنعتی را تشکیل می‌دهند.

محمدرضا جعفری با بیان اینکه عمده واحدهای تولیدی با اتکا به تسهیلات بانکی فعالیت خود را آغاز کردند افزود: عمده طرف قراردادهای عرضه محصولات و خدمات توسط واحدها،  دولت است و دولت نیز به دلیل قوانین موجود  نتوانسته قیمت‌های خود را تغییر دهد و همین مسأله مشکلات واحدهای صنعتی را صدچندان کرده است.

وی با اشاره به اینکه خودروسازان بزرگ ما هم نتوانستند در این شرایط دوام بیاورند تصریح کرد: همه واحدهای صنعتی تعطیل و یا نیمه‌تعطیل توان فعالیت مجدد را دارند اما اکثر مدیران واحدهای تولیدی انگیزه‌ای برای ادامه کار ندارند.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان همدان با بیان اینکه اگر مدیران واحدهای صنعتی سرمایه خود را در بازارهای ارز و طلا صرف کرده بودند سود بیشتری نصیب آنها می‌شد ادامه داد: البته همه مشکلات به واحدهای اقتصادی بازنمی‌گردد و مشکلات درونی نیز وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به تشکیل ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در استانداری می‌توان واحدهای تعطیل و نیمه‌تعطیل را به چرخه تولید بازگرداند.

جعفری با اشاره به اینکه به دنبال استخراج مشکلات واحدهای صنعتی هستیم گفت: کسب یک آمار واقعی و ارائه آن به مسؤولان به عنوان بازوی آنها را دنبال می‌کنیم تا شرایط موجود را برای تصمیم‌گیری بهتر درک کنند.

وی با اشاره به اینکه سیاستگذاری کلان در حوزه اقتصادی کشور انجام نشده است افزود: دولت‌ها بسته به اقتضای زمانه تصمیم گیری می‌کنند که این موضوع باعث بروز مشکل می‌شود.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان همدان با بیان اینکه باید سیاست‌های کلان تعریف کنیم که با تغییر مدیران، تغییر نکند تصریح کرد: باید تصمیم‌گیری‌های اقتصادی کشور به سمتی برود که سود صنعت  بهتر از هر معامله دیگری برای شهروندان باشد تا سرمایه‌ها به سمت تولید و اشتغال که به نفع همه جامعه است، سوق یابد.

بانک‌ها طلافروشان را بیشتر از صنعتگران تحویل می‌گیرند

وی با اشاره به اینکه متأسفانه طلا و ارز بیشترین سود را دارد ادامه داد: هر فشاری که به دولت می‌آید با گرفتن مالیات و بیمه به صنعت و تولید فشار می‌آورد اما خریداران طلا و ارز با این مشکلات مواجه نیستند.

جعفری با بیان اینکه بانک‌ها طلافروشان را بیشتر از صنعتگران تحویل می‌گیرند خاطرنشان کرد: حتی فروشندگان لوازم خانگی خارجی بیشتر از فروشندگان لوازم خانگی داخلی در بانک‌ها ارج هستند.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاران باید ترغیب شوند که سرمایه خود را به سوی اشتغالزایی و ثروت‌آفرینی سوق دهند گفت: دولت اجازه دهد تا واحدهای فعال سود حاصل از فعالیت خود را به مدت چهار سال در داخل واحد تولیدی هزینه کند.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان همدان در تشریح این مطلب اظهار کرد: نباید دولت از واحد صنعتی فعال مالیات و حق بیمه دریافت کند تا همه سود در راستای توسعه واحد تولیدی هزینه شود که البته لازمه آن درستکاری واحدهای صنعتی نیز هست.

وی با اشاره به اینکه مالیات بر ارزش افزوده برای واحدهای صنعتی مشکلات زیادی را به وجود آورده است افزود: اما با همین هزینه می‌توان دستگا‌ه‌های صنعتی را اضافه و شغل‌های بسیاری را ایجاد کرد.

جعفری با بیان اینک عدم ارتباط مناسب با دنیا نیز یکی از مشکلات واحدهای صنعتی است خاطرنشان کرد: تأمین مواد اولیه، خطوط تولید و ابزار به خارج از کشور وابسته است و وضعیت امروز کشور مشکلات بسیاری را به وجود آورده است.

وی گفت: برخورد مناسب با متخلفان اقتصادی در هر سطحی باعث می‌شود که افراد به سمت تخلف نروند و درستکاری رونق بیشتری بگیرد.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان همدان با اشاره به اینکه دستگاه‍‌های نظارتی بی‌شماری نیز در کشور وجود دارد اظهار کرد: 13 سازمان کارکرد یک نفر را مشاهده می‌کنند.

 80 واحد غیر فعال در استان وجود دارد

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان نیز به فارس گفت: حدود 80 واحد غیر فعال در استان وجود دارد که گروهی از کارشناسان از آنها بازدید کردند.

حمید بهزادی‌شریف با بیان اینکه در جریان بازدید‌ها مشخص شد چند واحد تعطیل شده مجددا فعال شدند اظهار کرد: به دنبال احصاء مشکلات واحدهای تولیدی تعطیل و نیمه‌تعطیل هستیم تا ببینیم کدام واحد دارای مشکل مدیریتی نیست و می‌توان با تخصیص سرمایه در گردش آنها را به چرخه تولید بازگرداند.

وی با اشاره به اینکه برخی از واحدها درگیر بدهی معوق به بانک‌ها هستند افزود: هر هفته در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید این مشکلات مطرح می‌شود تا بتوان با اخذ مصوبه ستاد تسهیل مشکل بانکی آنها را برطرف و امکان پرداخت تسهیلات جدید به آنها فراهم شود.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان با بیان اینکه اطلاعات واحدهای صنعتی استخراج شده است تصریح کرد: در هفته امکان برگزاری بیش از دو جلسه وجود ندارد و در هر جلسه نیز حدود سه واحد مطرح می‌شوند که بحث‌های طولانی درباره آنها برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در ستاد تسهیل بدهی‌های بانکی تعیین تکلیف می‌شود ادامه داد: به طوری که بخشی از بدهی توسط واحدها پرداخت و مابقی آن قسط‌بندی می‌شود و در نهایت تسهیلات جدید نیز برای واحد تولیدی مصوب می‌شود.

20 واحد تعطیل از ابتدای سال تا کنون احیاء شدند

بهزادی‎شریف با بیان اینکه بیش از 20 واحد تعطیل از ابتدای سال تاکنون فعال شده است خاطرنشان کرد: 100 واحد صنعتی وجود دارد که جزء واحدهای منتخب هستند که میزان تولید آن مشخص است اما هنوز برای سایر واحدها این امکان وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه برخی از واحدها نیز با احیاء مجدد در سه شیفت در حال فعالیت هستند گفت: واحدهای صنعتی وجود دارد که با 50 درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند و واحدهایی نیز در حال فعالیت‌اند که بیش از 100 درصد ظرفیت خود را به کار بستند.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان با بیان اینکه قانون صنف و صنعت ابلاغ شده است اظهار کرد: بسیاری از پرونده‌های واحدهای صنعتی به صنف و برخی که در حوزه کشاورزی فعالیت می‌کنند به جهاد کشاورزی ارسال شده است و به همین دلیل تعداد واحدهای صنعتی زیر نظر سازمان صمتکاهش یافته است.

مسأله امروز واحدهای تولید تأمین مواد اولیه تولید است

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی به فارس گفت: امروز صنایع کوچک و صنایع سنگین با چالش تأمین مواد اولیه مواجه هستند که باید تأمین شود و پس از آن باید به مسائل تأمین نقدینگی آنها پرداخته شود.

امیر خجسته با اشاره به اینکه مواد اولیه تأمین شود واحدهای صنعتی احیا می‌شوند اظهار کرد: با خرید مواد اولیه و تأمین آن واحدهای تولیدی در دوران تحریم می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

وی با بیان اینکه دولت باید واحدهای تولیدی را در اولویت قرار دهد افزود: ما هم در مجلس با توجه به  شرایط به حمایت تولید می‌پردازیم و در همه موارد این مسأله را مد نظر قرار می‌دهیم.

امروز واحدهای تولیدی به حمایت جدی و همه‌جانبه نیاز دارند تا در نهایت بتوانند میزان تولیدات ناخالص داخلی را به حدی برسانند که منشأ اصلی درآمد مردم و پرداخت مالیات برای اداره امور کشور شود.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان