آخرین اخبار

3. بهمن 1397 - 6:45   |   کد مطلب: 35038
پیشکسوت عرصه موسیقی کشور با بیان اینکه برخی در حوزه فرهنگ و ارشاد در سطح کلان کشوری با موسیقی ایرانی مخالفند، گفت: از جنجال روحی ناشی از شرایط بد اقتصادی به دنبال رواج موسیقی و خوانندگی بی محتوا هستند و بذر موسیقی هرز پاپ را کاشته اند و ذائقه مردم را تغییر داده اند.

به گزارش خبرنگار رودآور؛  و هفت این واژه مقدس گویا قرار است در همه زمینه ها مقدس باشد و حتی در هنر موسیقی، هفت نت موسیقی؛ دو  ، رِ، می، فا، سُل، لا و سی؛ نت هایی که در کنار هم وقتی درست و البته باز هم درست کوک می شوند، آرامش بخشند.
  به دنبال موسیقی و خوانندگی محلی در تویسرکان رفتیم و اما گفتند آن گونه که در شهرهایی همچون کردستان، لرستان و یا خوزستان، موسیقی محلی هست در تویسرکان و البته در استان همدان نیست و آن بخش از کشور که مردمش لهجه خود را حفظ کرده اند موسیقی محلیشان هم حفظ شده است، با این حال هنوز هم لالایی های مادران به زبان و گویش محلی در هر دیاری شنیده می شود از جمله تویسرکان.
در حوزه موسیقی، خوانندگی و نوزاندگی از باب اصالت ایرانی بودنش به سراغ یکی از پیشکسوتان عرصه موسیقی کشور می رویم.
«محس روح افزا» برگزیده و نخبه استان همدان و پیشکسوت عرصه موسیقی کشور متولد سال 1344 است، از کودکی به موسیقی و خوانندگی علاقه بسیار نشان می دهد آن قدر که دوستانش می گویند محسن قبل از اینکه لب به سخن بگشاید خواننده بوده و در نوجوانی با خواندن در باغات دارستان تویسرکان صدایش را تقویت و تربیت کرده و در این دوران از خوانندگانی همچون اکبر کهزادی و شاه محمدی راه و رسم فراوانی آموخته و خوانندگی را به طور رسمی در سال 65 در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تویسرکان آغاز می کند.
او در همین سال برای نخستین بار در گروه کنسرتی در صدای و سیمای همدان به اجرای کنسرت پرداخت و پس از آن بیش از 300 برنامه در حوزه شعر و موسیقی، ساز و آواز و تصنیف و ترانه در صدا و سیمای همدان اجرا کرده است و بهترین دوران خود را دوستی با حسن کسائی می داند، در سال 1375 هم از سوی مرحوم نادر گلچین به فریدون شهبازیان معرفی شده و بعد از مراحل تست در صدا و سیمای تهران به سمت ضبط برنامه های مختلف می رود و خوانندگی مناجات های خواجه عبدالله انصاری هم که در ماه مبارک رمضان و یا قبل از اذان صبح و یا مغرب در سال های متعدد پخش شده را بر عهده می گیرد.
روح افزا با ارکستر بزرگ و سنتی گروه وزیری به سرپرستی کیوان ساکت و گروه بانوان مرکز به سرپرستی خانم هاشمی اجراهای متعددی داشته و این روزها دارنده رتبه یک خانه موسیقی، دیپلم افتخار خوانندگی و تک خوان و نیز تقدیرنامه شورای عالی موسیقی تهران بخشی از افتخارات بزرگ این هنرمند تویسرکانی است.
از او درباره حال و روز موسیقی و خوانندگی کشور جویا می شویم.
*ساز موسیقی و فرهنگ را این روزها خوب نمی نوازند/تغییر ذائقه مردم با جولان فست موسیقی ها!

می گوید: در حال حاضر به دلیل مشکلات بسیار حال و روز مردم از نظر اقتصادی مساعد نیست از این رو حال و حوصله موسیقی و ادبیات ایرانیِ بهره گرفته از اشعار بی نظیر حافظ، سعدی، مونالا و فردوسی را ندارند.
وی اظهار کرد: همان طوری که عده ای به دنبال فست فودها می روند، به همین ترتیب برای رسیدن به یک آرامشی مقطعی، موسیقی خلاصه و سریعی را می خواهند که خیلی زود ملودی ها پشت سر هم ادامه داشته باشد و متأسفانه ذائقه ها تغییر کرده و البته تغییرش داده اند و هر روز ببیشتر از دیروز سیر نزولی را در این زمینه شاهد هستیم، هم چنانکه بارها دیده ایم مخاطبان اجرای پاپ چند برابر مخاطبان اجرای یک کنسرت ایرانی و سنتی هستند.
*از جنجال روحی ناشی از شرایط بد اقتصادی به دنبال رواج موسیقی و خوانندگی بی محتوا هستند
این هنرمند پیشکسوت کشورمان افزود: در عمده اجراها به صورت پاپ، اشعار را می خوانند اما محتوا ندارند و علت اوج گرفتن آن هم به دلیل جنجال روحی است که به واسطه شرایط بد اقتصادی حاکم شده است و با این استرسی که ایجاد شده مردم دیگر حال و حوصله آن را ندارند که بنشینند و ببینند حافظ، سعدی و مولانا چه گفته و چه نگفته، درصورتی که اتفاقاً همین اشعار ناب، می تواند راهنمای مناسبی در عرصه های متعدد اخلاقی باشد، اما ما متوجه نیستیم که اصل جنس همین ها هستند و گاهی یک خط شعر حافظ آرامشی می دهد که هیچ کلامی دیگر نمی دهد.
*مسیر را اشتباه رفته ایم

روح افزا عنوان کرد: امروز فاصله ها حتی در بین اعضای یک خانواده بیشتر شده و چشم و هم چشم ها نیز بسیار، گاهی می بینیم که پولدار نسبت به بی پول فخر می فروشد و گاهی این فخر فروشی از سوی کسی است که قدرت و منصبی دارد آن هم نسبت به فرد ضعیف تر و بسیار از این دست مثال ها که همه نشان از دور شدن ما از فرهنگ اصیل ایرانی ـ اسلامی دارد و اینکه مسیر را اشتباه رفته ایم.

وی با تأکید بر اینکه می بایست کارشناسان امر بیایند و علت این دور شدن از فرهنگ را به صورت ریشه ای بررسی کنند، ادامه داد: این روزها همه چیز با یکدیگر مخلوط شده است همان گونه که چای شیرینی مخلوطی ازشکر، چای خشک و آب جوش است و به راحتی مواد اولیه اش از هم جدا نمی شود، حلال و حرام،  تفکر درست و نادرست و بسیاری مسائل دیگر را عده ای با هم مخلوط کرده اند و ذائقه مردم را هم تغییر داده اند.
*درد بی درمان جامعه، رفتن به سمت بی هویتی و بی فرهنگی است
پیشکسوت عرصه موسیقی کشور تأکید کرد:  ذائقه فرهنگی هم مخلوط شده و متأسفانه دردی هم بالاتر از این برای هیچ جامعه ای نیست و آن فرهنگ اصیلی را که باید در حال حاضر نداریم.
روح افزا تصریح کرد: می شود زمانی که برق می رود حتی با یک شمع زندگی را کمی شاعرانه کنیم و نهایت بگوییم ایرادی ندارد فردا برق وصل می شود، یا اینکه اگر آب قطع شده باشد می گوییم تا زمان وصل شدنش آب معدنی تهیه می کنیم، اما این روزها فرهنگ ما را قطع کرده اند با این معضل چه کنیم؟ به راحتی فردی به دیگری تهمت می زند و حتی شاید عده ای قسم به ناحق و دروغ یاد کنند.
وی اظهار کرد: با این حال حتی می توانستیم از فرصت خوانندگی و موسیقی و بیان اشعاری که با روح و روان و به ویژه با فطرت انسانی آمیخته شده، برای اشاعه یک فرهنگ ناب بهره بگیریم که این گونه نشده است، هرچند الگوهایی داریم اما ضعیف هستند و تعدادشان اندک.
این پیشکسوت عرصه موسیقی کشور تأکید کرد:  باید صدا و سیما، دولت و به ویژه فرهنگ و ارشاد قدم بزرگ و جامعی در این حوزه بردارند، چرا که بنده در نهایت بتوانم اطرافیان و دوستان نزدیک خود را واکسینه کنم که 20 نفر بیشتر نمی شوند.
* برخی  در حوزه فرهنگ و ارشاد در سطح کلان کشوری با موسیقی ایرانی مخالفند
روح افزا با بیان اینکه مشکل اصلی ما این است که موسیقی مظلوم واقع شده، گفت: متأسفانه بزرگانی در حوزه فرهنگ و ارشاد در سطح کلان کشوری با موسیقی ایرانی مخالف هستند و یا نتواسنته اند آن را حفظ کنند، آنقدر بذر موسیقی و خوانندگی پاپ را با  اجرای کنسرت های بی محتوا در باغچه کشور کاشته اند که موسیقی ایرانی همچون چند ریحان ظریف نمی تواند خود را نشان دهد و هر آنچه به چشم می خورد علف هرز است و بس.
*پاپ های بی محتوا، غده سرطانی موسیقی کشور
وی با اشاره به اینکه ایرانیان روزگاری به فرهنگ و موسیقی اصیل خود افتخار می کردند، عنوان کرد: همین پاپ های بی محتوا غده سرطانی موسیقی کشور شده اند، نت های نوزاندگان و موسیقیدانان بسیار خوب ما شاید در اشعاری بی معنا و بدون  مفهوم تلفیق شده، که مناسب نیست.
این پیشکسوت عرصه موسیقی کشور با اشاره به ارتباط تنگاتنگ اقتصاد با هنر و اینکه اگر هر کدام بیمار شود، دیگری را ناخودآگاه زیر سوال می برد و بیمار می کند، گفت: شنیده ایم در فلان کشور که اقتصادش بسیار فلج شده است، به خاطر اینکه مردم نمی توانستند اشعار پرمغز و محتوا را در شرایط بد اقتصادی هضم کنند، برخی بزرگانشان آنان را به سمت موسیقی های پاپ کشانده اند.
روح افزا تصریح کرد: همین گونه است که این روزها شاهد هستیم، اشعار بزرگان ما پر از نصیحت و اندرز است، اما گوش پند پذیر دیگر نیست همان گونه که در بخشی از نهج البلاغه آمده که؛ و اما پند و نصیحت چه زیاد و گوش شنوا چه کم.
*موسیقی مناسب در دسترس نباشد، به سمت موسیقی ضعیف می رویم
وی با بیان اینکه اشعار ساده و در کنار آن موسیقی ساده تر، با توجه به تغییر ذائقه ها، روند فرهنگ را دستخوش تغییر کرده است آن با شیب نزولی، ادامه داد: فرض کنید که شما گرسنه اید و چیزی در خانه نیست باید این نیاز گرسنگی به گونه ای برطرف شود، به بازار رفته و به دنبال غذاهای مورد علاقه خود شاید از کوفته گرفته تا فسنجان هستید، پیدایش نمی کنید، بعد به قورمه سبزی رضایت می دهید، آن را هم پیدا نمی کنید و به همین ترتیب تا اینکه به دلیل رفع نیاز گرسنگی به تنها چیزی که در دسترس است، آن هم یک فلافل بسنده می کنید.
این پیشکسوت عرصه موسیقی کشور افزود: در باب موسیقی هم که به نوعی با روح و فطرت آمیخته شده، نیاز دارید تا آرامشی برای خود ایجاد کنید، اما در این بین آنچه که مناسب برطرف کردن نیاز شما موجود هست پیدا نمی کنید و با تغییر ذائقه و سازگاری به سمت موسیقی پاپ می روید، یک موسیقی که در مثال همچون آب ودوغ خیار در برابر فسنجان است.
روح افزا عنوان کرد: پاپ همین گونه است و به دلیل سهل بودنش خیلی ها می توانند اجرا کنند و خیلی ها هم  تنها برای خودنمایی به این سمت می روند و اصل هنر را نادیده می گیرند.
وی تأکید کرد: البته پاپ خوانانی هم در کشور داریم که از مسیر سنتی و ایرانی گذشته اند و ردیف ها را نیز می شناسند همچون محمد اصفهانی که از یک طرف خوب موسیقی را را درک می کند و از طرف دیگر متن ها و اشعار انتخابی اش سر و ته و وسط دارد.
وی همچنین گفت: ارکسترها و نوزانده ها خوب بسیار داریم اما محتوا ضعیف است هر موسیقی که به شما انگیزه، نوع دوستی بدهد و راجع به طبیعت، دین مادر و پدر و دین باشد و به شما حال خوب بدهد و هوای درونی شما را منقلب کند یک موسیقی حلال، عالی و ناب محسوب می شود که بشریت تشنه آن است.
زنگنه
انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان