آخرین اخبار

20. بهمن 1397 - 23:42   |   کد مطلب: 35128
مدیرکل دامپزشکی استان همدان از ایمن سازی ۴۰ هزار دام سنگین علیه بیماری لمپی اسکین در استان همدان خبر داد.

به گزارش رودآور به نقل از مهر، محمود رضا رسولی پیش از ظهر پنج شنبه در جمع خبرنگاران ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن ایام دهه فجر و چهلمین سالگرد شکوهمند پیروزی انقلاب اسلامی و تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) اظهار داشت: طبق برنامه ریزی های انجام شده همزمان با آغاز ایام دهه فجر اکیپ های عملیاتی واکسیناسیون، درمانی و بهداشتی دامپزشکی، خدمات رایگان را به جامعه روستایی و عشایری در سطح استان ارائه می دهند.

وی با اشاره به اهداف و وظایف دامپزشکی گفت: مجموعه دامپزشکی و کارکنان آن با هدف استقرار امنیت غذایی، اقتصاد مقاومتی و تأمین سلامت دام، سلامت غذا، سلامت انسان و تأمین استانداردهای بهداشتی تولیدات دامی حول دو محور حفظ و حراست از سرمایه دامی کشور و حفظ و ارتقاء سطح بهداشت عمومی، به وظایف خود عمل می کند.

مدیرکل دامپزشکی در ادامه افزود: دامپزشکی در راستای حراست از سرمایه دامی بیش از ۲۰۰ هزارمیلیارد تومانی کشور با پیشگیری از شیوع بیماریهای واگیر دامی با شرایط خاص خود اقدام می کند و در زمینه حفظ و ارتقاء بهداشت عمومی با پیشگیری و مبارزه با بیماریهای قابل انتقال به انسان و نظارت و بازرسی از مراکز تولید، توزیع و عرضه مواد خام دامی موضوع را پیگیری و اجرا می کند.  

مدیرکل دامپزشکی استان همدان با بیان اینکه ارتقاء سطح بهداشتی جامعه یکی از توفیقات دامپزشکی در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی است، افزود: طی ۴۰ سال فعالیت شبانه روزی دامپزشکی واکسیناسیون بیش از ۱۹۵ میلیون ۶۹۸ هزار نوبت سر دام توسط کارکنان اداره کل دامپزشکی استان همدان انجام شده است.

وی در این زمینه خاطرنشان کرد: طرح های بهداشتی بسیاری در استان اجرا شده و دامپزشکی علاوه بر وظایفی ذاتی خود در راستای تضمین سلامت مواد خام دامی اقداماتی را در حال اجرا داشته و دارد که این طرح ها در جهت بهبود وضعیت کیفی محصولات خام دامی استان است.

وی  راه اندازی و گسترش کشتارگاههای صنعتی دام و طیور، تعطیلی کشتارگاههای سنتی و راه اندازی سیستم پیش سرد در تمامی کشتارگاه های صنعتی استان را از جمله طرح ها برشمرد و گفت: ساماندهی بهداشتی اماکن و سیستم توزیع و عرضه مواد خام دامی، پیشگیری و کنترل موفق بیماری های نوپدید و بازپدید مانند آنفلوآنزا و CCHF، بکارگیری ۲۵۰ مسئول فنی و بهداشتی در اماکن تولید و عرضه از دیگر اقدامات است.

وی در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به میزان مایه کوبی و پیشگیری از بیماریهای واگیر دامی و قابل انتقال به انسان افزود: طی سالجاری و تاکنون بیش از پنج میلیون ۳۸۷ هزار نوبت سردام علیه انواع بیماریهای واگیردامی و قابل انتقال بین حیوان و انسان در استان همدان مایه کوبی شده اند که این بیماریها شامل آبله، شاربن، تب برفکی، آنتروتوکسمی، بروسلوز(تب مالت)، قانقرایا، آگالاکسی، هاری و PPR است.

وی در همین راستا اظهار داشت: تعداد ۶ اکیپ واکسیناسیون برای واکسیناسیون دام های عشایر همدان به مناطق قشلاقی استان های لرستان، خوزستان و ایلام اعزام شده اند و طبق پیش بینی حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار نوبت سر واکسیناسیون علیه ۷ بیماری مهم در دامهای عشایر انجام می گیرد.  

مدیرکل دامپزشکی در ادامه با تشریح میزان تست سل و بروسلوز در استان همدان گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون بیش از ۱۵ هزار و ۷۴۳ رأس دام سنگین خونگیری انجام شده و در راستای مبارزه با سل گاوی تعداد ۳۱ هزار و ۴۰۲ رأس دام تحت تست توبرکولین قرار گرفته است.

وی در خصوص برنامه های در نظر گرفته  شده در دهه فجر نیز گفت: سمپاشی رایگان بدن دام و جایگاه دامها، واکسیناسیون رایگان، بیماری یابی و ویزیت رایگان دام و طیور از برنامه های اصلی دامپزشکی استان در این ایام بوده که به جامعه روستایی و عشایری سراسر استان به صورت رایگان در حال ارائه است.

وی گفت: خدمت به جامعه عشایری و روستایی نیز یکی از افتخارات مجموعه دامپزشکی استان همدان بوده و به منظور گرامیداشت چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، ۶ اکیپ‌ واکسیناسیون به مناطق قشلاقی عشایر در استان های لرستان، خوزستان و ایلام اعزام و به صورت رایگان دام‌های سبک و سنگین دامداران عشایر استان را علیه بیماری‌های دامی، مایه‌کوبی می‌کنند.

محمودرضا رسولی اظهارداشت  فعالیت‌های پیشگیری و کنترل بیماری‌ها در حوزه دامپزشکی در دو عرصه اقتصادی و بهداشتی نقش ارزنده‌ای در ارتقاء سطح سلامت و بهداشت جامعه و همچنین نیل به اهداف اقتصاد مقاومتی دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان گفت: بالغ بر ۴۰ هزار رأس دام سنگین در این طرح علیه بیماری لمپی اسکین واکسینه می شوند که به منظور پیشگیری از کاهش خسارات  و ضایعات دامی ناشی از ابتلاء به این  بیماریهای دامی، اداره کل دامپزشکی استان همدان با برنامه ریزی منسجم و با استفاده از توان بخش دولتی این طرح را در ایام دهه فجر در تمام استان به اجرا گذاشته است.

وی با بیان اینکه واکسن مورد نیاز استان تأمین شده است، اظهار داشت: هزینه واکسن و واکسیناسیون از اعتبارات دامپزشکی تأمین و به صورت رایگان تزریق خواهد شد و هزینه ای از دامداران دریافت نمی شود.

رسولی واکسیناسیون را یک ابزار موازی با سایر ابزارهای کنترلی دانست و گفت: دامداران باید علاوه بر واکسیناسیون دام ها، شرایط بهداشتی و قرنطینه ای را نیز رعایت کنند.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان