آخرین اخبار

17. اسفند 1397 - 9:09   |   کد مطلب: 35264
روستای هدف گردشگری تویسرکان را بشناسیم
گشانی روستایی 500 ساله در تویسرکان با بافتی پلکانی
گشانی روستایی 500 ساله در تویسرکان با بافتی پلکانی که می تواند مقصد گردشگری خوبی برای مسافران نوروزی باشد.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ روستای گشانی از توابع بخش مرکزی شهرستان تویسرکان است و فاصله آن با مرکز شهر تویسرکان،  17 کیلومتر است که در شمال غربی این شهر واقع شده و دارای آب و هوای آن سرد و کوهستانی است. شرایط اقلیمی آن معتدل، بارندگی‏ های مناسب سالیانه و چشمه‏ های متعدد و زیبا در این روستا و همچنین و به دلیل قرار گرفتن روستا در شیب، خانه های روستاییان به صورت پله ای ساخته شده که مناظر زیبایی را خلق کرده است.

روستاي گشاني در محدوده‏اي کوهستاني قرار دارد و دارای بافت مسکوني متمرکزي است. معماري خانه‏ های روستاييان تحت تأثير نوع معيشت و فعاليت‏هاي آنان شکل گرفته و به طور عمده داراي ايوان است.

به دليل جلوگيری از سرمای شديد زمستان، ديوار خانه‏ ها ضخيم و پنجره‏ های آن‏ها کوچک و چوبي است. براي بهره‏ گيری بهتر از نور و گرمای خورشيد اکثر خانه‏ ها رو به جنوب ساخته شده ‏اند و فضاهايی همچون اتاق استراحت، تنورخانه، آغل، انبار، مطبخ، حمام و سرويس بهداشتي در آن‏ها ايجاد شده و سقف اکثر خانه‏ ها مسطح است. وجود باغ‏ های وسیع گردو، بادام، گیلاس، آلو و زردآلو و در اطراف روستا می تواند برای گردشگران جاذبه‏ای زیبا محسوب شود.

جود آثار تاریخی و مذهبی همچون مقبره امامزاده ابراهیم و گورستان بزرگ و قدیمی قدمت دیرینه این روستا را نمایان می سازد.در طرح هادی روستای گشانی گفته شده این روستا بیش از 500 سال قدمت دارد. مردم روستا به دو زبان فارسی ـ ترکی سخن می‏گویند، مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند.

اقتصاد روستای گشاني بر فعاليت‏ های زراعي، دامپروری و باغداری می چرخد. برخی از اهالی روستا نیز  در زمينه‏ های صنايع دستی و خدماتی اشتغال دارند.

6 طایفه در این روستا زندگی می کنند و از آنجا که در اين روستا قوميت‏ های لر و آذری سکونت دارند، پوشاک مردم روستا نيز متنوع و بسيار جالب توجه است.

طبخ انواع غذاهای مختلف گوشتي و همچنين انواع آش‏ها از قبيل آش رشته، آش اوماج، آش خيار و گوجه و آش جو در اين روستا رايج است. و هنوز بازي‏ های سنتي متنوع در بين روستاييان به ويژه جوانان رواج دارد که از جمله مي‏توان به بازی الک و دولک، گردوبازی، کوشک، کمربندبازی و قايم باشک اشاره کرد.

زنگنه 

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان