آخرین اخبار

30. فروردين 1398 - 10:14   |   کد مطلب: 35472
در حالی که هیچ یک از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و صنعت، خبری از آغاز واردات و عرضه گوشت با ارز نیمایی نداده‌اند، برخی سامانه‌های توزیع دیجیتالی محصولات پروتئینی اقدام به عرضه گوشت قرمز کرده‌اند.

به گزارش رودآور به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  پس از اعلام مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی مبنی بر قطع واردات گوشت قرمز با ارز 4200 تومانی و واردات این کالا با ارز نیمایی برخی سامانه‌های توزیع دیجیتالی محصولات پروتئینی در هفته جاری اقدام به عرضه گوشت قرمز با ارز نیمایی کرد‌ه‌اند. 

به عنوان مثال یکی از سایت های مذکور، با عنوان عرضه گوشت نیمایی یک کیلوگوشت سردست تازه گوسفند (چربی‌گیری شده) را به قیمت 98 هزار و 500 تومان و یک کیلو گوشت تازه گوسفند (ممتاز چربی گیری شده) را به قیمت 99 هزار و 500 تومان عرضه می‌کند و از آنجا که هنوز هیچ مقام مسئولی خبر از واردات گوشت قرمز به کشور با ارز نیمایی نداده است، معلوم نیست این گوشت‌ها از چه محلی تامین شده‌اند. 

*  گوشت نیمایی را وارد کرده‌ایم

در این باره خبرنگار ما در تماس با اپراتور سامانه توزیع دیجیتالی محصولات پروتئینی پرسید که در حالی که هنوز هیچ خبری از واردات گوشت قرمز نیمایی به صورت رسمی اعلام نشده این فروشگاه چگونه این گوشت را عرضه می‌کند، گفت: ما این گوشت را با ارز نیمایی وارد کرده و برای سفارش هم موجود داریم. 

* اطلاع از واردات گوشت نیمایی ندارم

محمدرضا کلامی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر اینکه آیا گوشت نیمایی به کشور وارد شده است، تنظیم بازار گوشت قرمز  و واردات آن بر عهده وزارت جهاد کشاورزی و با توجه به اینکه اطلاعاتی از واردات یا عدم واردات این محصول ندارم، نمی‌‌توانم در این رابطه اظهار نظر کنم. 

*مسئولان بازرگانی وزارت جهاد یا صنعت از واردات  یا عدم واردات گوشت خبر دارند

حمید ورناصری مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام وزارت جهاد کشاورزی هم با بیان اینکه اطلاعی از واردات گوشت نیمایی به کشور ندارد، گفت: در این رابطه فعلا موضوعی به ما اعلام نشده و در این ارتباط مسئولان بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت بیشتر خبر دارند و باید این سوال را از آنها پرسید. 

البته ورناصری گفت: روند توزیع گوشت وارداتی با ارز 4200 تومانی همچنان ادامه دارد، ضمن اینکه با واردات دام زنده قیمت گوسفند زنده حدود 10 هزار تومان و قیمت لاشه گوشت بین 10 تا 15 هزار تومان کاهش یافته است. 

 وی اظهار داشت: قیمت‌گذاری گوشت بر عهده سازمان حمایت است. 

* سازمان حمایت اجازه قیمت‌گذاری گوشت را ندارد

عباس تابش رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان امروز گفت: کارگروه تنظیم بازار اجازه ورود برای قیمت گذاری گوشت را به سازمان حمایت نداده، ضمن اینکه گوشتی که با ارز آزاد وارد می‌شود، نیاز به قیمت گذاری ندارد و عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت است.

 این نکته لازم به ذکر است که گوشت وارداتی با ارز نیمایی که به عنوان گوشت نیمایی مشهور شده قرار است  مقرر شده که با ارز نیمایی وارد شود  و نه ارز آزاد که در ماه‌های گذشته این دو ارز  حدود 4 هزار تومان اختلاف قیمت داشته‌اند  بنابراین انتظاری که از عرضه گوشت در بازار با ارزی نیمایی می‌رود این است که قیمت این کالا نسبت به گوشت قرمز تولید داخلی که ظاهرا براساس ارز بازار آزاد قیمت آن محاسبه می‌شود، کمتر باشد. 

این گزارش می‌افزاد:  دو روز قبل و در مورخ 26 فروردین محمد قبله مدیرکل امور خدمات بازرگانی وزارت صنعت ، معدن و تجارت در رابطه با زمان واردات گوشت قرمز با ارزی نیمایی گفت: واردکنندگان مقدمات واردات را  انجام داده‌اند اما هنوز این گوشت وارد نشده است و پیش‌بینی می‌شود عرضه آن از اردیبهشت ماه آغاز شود. 

بنابراین بر اساس گفته  قبله این سوال مطرح می‌شود که گوشت نیمایی که اکنون در سایت‌های اینترنتی آن هم به قیمت حدود 100 هزار تومان عرضه می‌شود از کجا تهیه شده است؟ آیا این گوشت همان گوشت‌های باقی‌مانده از واردات با ارز 4200 تومانی است که اکنون با ارز آزاد و نه ارز نیمایی فروخته می‌شود؟

همچنین سوال دیگر آن است که اگر این گوشت با ارز نیمایی وارد شده به چه دلیل قیمت آن مطابق و یا حتی بیشتر از قیمت گوشت در بازار آزاد است زیرا در حال حاضر قیمت گوشت قرمز در بازار  بین 90 تا 110 هزار تومان است. 

به گزارش فارس، علاوه بر سامانه‌های توزیع دیجیتال در روزهای اخیر فروشگاه‌های زنجیره‌ای هم خبردادند که ابتدای اردیبهشت اقدام به توزیع گوشت نیمایی خواهند کرد که قبله مدیر امور خدمات بازرگانی وزارت صنعت با بیان اینکه وزارت صنعت برنامه‌ای برای توزیع ندارد و این اقدام خودسرانه است اما منعی هم برای عرضه گوشت نیمایی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای وجود ندارد . 

انتهای پیام/ 

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان