آخرین اخبار

6. تير 1398 - 3:15   |   کد مطلب: 35830
معاون فرماندار تويسرکان گفت: فرش دستباف به عنوان يک نماد در شهرستان، باید مورد توجه ويژه اي قرار گرفته چرا که رونق آن نقش ويژه‌اي در ايجاد اشتغال دارد.

به گزارش رودآور؛ روز گذشته جلسه کارگروه فرش دستباف شهرستان تويسرکان با حضور معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي فرمانداري و اعضاء این کارگروه در محل سالن اجتماعات فرمانداري برگزار شد.

«زهرا زين العابديني» معاون فرماندار تويسرکان در این جلسه گفت: فرش دستباف به عنوان يک نماد در شهرستان، باید مورد توجه ويژه اي قرار گرفته و همه دستگاه ها با جديت و تعامل براي رونق هرچه بيشتر اين هنر اصيل همت بگمارند.

وی با بیان اینکه  بافت فرش نقش ويژه‌اي در ايجاد اشتغال دارد، اظهار کرد: علاوه بر آن بافت فرش سبب رونق کشاورزي، دامپروري، نساجي و رنگرزي  مي شود .

معاون فرماندار تويسرکان افزود: به منظور رونق اين هنر بايد تاثير فرش دستباف در آرامش روحي و نقشي که در سلامت مردم دارد را يادآوري کرد.

زين العابديني در ادامه عنوان کرد: توجه به بافندگان و کارگاه هاي فرش و رفع مشکلات آنان در زمينه پرداخت تسهيلات ارزان قيمت وبيمه آنان در اولويت قرار گيرد و موانع آن مرتفع شود.

به گزارش رودآور؛ فرش بافی در تویسرکان به طور عمده روستایی است و بافندگان شهر بیشتر مهاجر و زن هستند. گره فرش از نوع ترکی است . فرش های روستایی دارای اشکال ساده و ابتدایی هستند که در آن ها پرنده و حیوانات نیز دیده می شود، قالی ها درشت بافت و گوشتی و دارای پرز بلند و بیشتر یک پود هستند. 
بافندگان روستایی به علت سقوط کیفیت فرش از نظر جنس و رنگ و نقوش اصلاح نشده (تکراری و غلط بافی) و نبود آموزش به طور معمول درآمد چندانی ندارند.

روستای بیرده (ابودردا)، اشترمل، سیادره، شهرستانه، گل زرد و بابا کمال؛ برخی از روستاهای مهم قالیبافی در تویسرکان هستند.
معروف ترین نقشه تویسرکان به نام اصادوقی (آقا صادقی) بنابه اظهار اهالی از روستای ابودردا سرچشمه گرفته است و همچنین نقشه مالیچه (که اژدر نیز نامیده شده) و نقشه دارایی (که همان اصادوقی است) و نقشه زاغه که مربوط به دو روستای ابودردا و مالیچه و روستای زاغه است، قالیبافی به نسبت خوبی دارند. فرش های تولیدی در این منطقه از دو متر تا ۱۲ مترمربع هستند.

فرش و فرش بافی سابق بر این در شهرستان تویسرکان منبع درآمدخانواده های متعددی بوده است و می طلب مسئولان امر علت های عدم درآمدزایی حرفه و هنر فرش بافی را در این سال ها با بررسی های لازم شناسایی کنند و به فکر چاره ای برای حل مشکلات باشند، مشکلاتی از قبیل نبود و یا کمبود مواد اولیه مرغوب مناسب، عدم بهره مندی فرش بافان از سرمایه لازم برای پشتیبانی با وجود ارائه تهسیلات پشتیبانی و مهمتر از همه عدم کارگاه های متمرکز فرش بافی و بازاریابی مطلوب از جمله مواردی است که با تعامل سازنده متولیان این عرصه و بهره گیری از کارشناسان می توان برنامه ریزی های مناسبی برای رفع آن طرح ریزی شود.

زنگنه

انتهای پیام/.

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان