آخرین اخبار

31. مرداد 1398 - 1:32   |   کد مطلب: 36265
یک کارشناس مسائل فرهنگی با بیان اینکه رسم ابرار، طرحی برگرفته از گام دوم انقلاب با رویکرد توجه به اقشار ضعیف جامعه است، گفت: اگر رسانه ها خود طعم و لذت شیرین اطلاع رسانی با رویکرد خدمت دهی و کمک رسانی به نیازمندان را بچشند، بهتر می توانند حساسیت کمک رسانی به محرومان را در جامعه اشاعه دهند.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ در آیین و دین مبین اسلام سعادت هر انسانی هم به صورت فردی و هم به صورت اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است و سعادت هر یک در گروه سعادت دیگری است، اعتلای جامعه اسلامی با اعتلای تک تک مسلمانان و مؤمنان رقم می خورد و این مهم محقق نمی شود جزء اهتمام به رعایت مبانی اصلی و اساسی سیره نبوی و علوی.

یکی از موضوعات مهم جامعه اسلامی برطرف کردن مشکلات نیازمندان و محرومان جامعه به هر شکل و شیوه ای است که در این خصوص آیات و احادیث بسیاری آمده است.

*اسلام، دین جامعی برای زندگی بشری

در این باره «بتول عبدالملکی» کارشناس فرهنگی در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛ گفت: اسلام دین کاملی است که به تمام زوایای زندگی فردی و اجتماعی بشر توجه ویژه ای دارد و برای رشد و تعالی همگان ریز به ریز مملو از برنامه های جامعی است تا جایی که حتی آنقدر در احادیث در احترام به همسایه نگاه ویژه شده که برخی گمان می کردند همسایه هم سهمی از ارث می برد.

وی اظهار کرد: در چنین دین جامعی به طور قطع برای محرومان و نیازمندان، در راه ماندگان و ایتام و اسرا و زندانیان هم برنامه های مدونی اندیشیده شده است.

*الگوهای عملی در سیره نبوی و علوی برای سعادت بشر وجود دارد

این کارشناس مسائل فرهنگی افزود: می گویند سخنی که از دل برخیزد بر دل می نشیند و یا اگر شخصی خود عامل به حرفی باشد که مطرح می کند می تواند به الگویی بی بدیل برای اشاعه آن کار و عمل نیکو خیر در جامعه تبدیل شود.

عبدالملکی عنوان کرد: همه ما این موضوع مهم را شنیده و یا در کتاب های دینی خوانده ایم که  امام علی(ع) و حضرت فاطمه زاهرا(س) به سفارش پیامبر اکرم(ص) برای شفا یافتن بیماری حسنین(ع)  سه روز متوالی روزه گرفتند، آنان در هر سه روز در لحظه اذان مغرب، افطاری خود را به ترتیب به مسکین، یتیم و اسیر دادند و خودشان با اندک نان و آبی افطار کردند.

*سوره انسان برای قدردانی از عمل خیر اهل بیت(ع) نازل شد

وی تصریح کرد: . پس از این بخشش و بزرگواری بود که در روز 25 ذی‌الحجه سوره  انسان که به نام های دیگری چون هل اتی و دهر مشهور است در شأن نزول آنان نازل شد.(یطعمون الطعام علی حبه مسکینا و یتیما و اسیرا: و به فقیر و یتیم و اسیرطعام می دهند، با وجود احتیاجی که به آن طعام دارند).

این کارشناس مسائل فرهنگی ادامه داد: برای احیای این رسم زیبا باید به گونه ای در جامعه برنامه های فرهنگی و اجتماعی اجرا شود، از این رو خوشبختانه در سال جاری طرحی با عنوان رسم ابرار مبنی بر افطار ی دادن به مساکین، ایتام و زندانیان در دست اجرا است.

* رسم ابرار، طرحی برگرفته از گام دوم انقلاب با رویکرد توجه به اقشار ضعیف جامعه

عبدالملکی اعلام کرد: این گونه که گفته اند این طرح با همکاری بسیج مستضعفین، کمیته امداد امام (ره) و سازمان زندان ها و و نیز ستاد دیه برگزار می شود تا با اجرای آن هزینه افطاری دادن ها در سه روز مشخص به شماره حساب های تعیین شده واریز شود.

وی تصریح کرد: این سنت حسنه به نوعی در راستای تأکید رهبر انقلاب در بیاینه گام دوم انقلاب با رویکرد توجه به اقشار کم برخوردار از سوی مسئولان و مردم است.

*رسم ابرار، طرحی برای اقتدا به سیره علوی

این کارشناس مسائل فرهنگی اظهار کرد: پس چه خوب است با اقتدا به سیره علوی، از سوم تا پنجم شهریور سال جاری با همراه کردن خانواده و خویشاوندان با گرفتن سه روز روزه، برای هر روز مبلغی را به مسکینان، یتیمان و آزادی زندانیان غیر عمد هدیه دهیم.

عبدالملکی با بیان اینکه فرهنگ سازی در این حوزه نیاز به تبلیغات گسترده محیطی چه در فضای حقیقی و چه در فضای مجازی دارد، عنوان کرد: همه ما در ماجرای کمک رسانی به سیل رخ داده در ابتدای سال جاری شاهد بودیم که پویش های مختلف مردمی به طور خودجوش و آتش به اختیار در حمایت از سیل زدگان راه اندازی شد و همه اقشار مردم خود را برای کمک رسانی حتی با حداقل ها هم مکلف دانستند.

وی با تأکید بر اینکه این احساس تکلیف در قبال نیازمندان و محرومان باید بیش از پیش در جامعه برای کمک رسانی به آنان در دل ها ایجاد شود، افزود: در رزمایش و همایش بزرگ اربعین هم همگی شاهد هستیم که چگونه احساس وحدت و همدلی برای برپایی این مهم شکل می گیرد و هر فردی به گونه ای دل خود را آماده کرده که از مال و اموال خود برای هرچه باشکوه برگزار کردن مراسم اربعین با ارائه نذری هایشان بگذرد.

* ضرورت بهره گیری از فضای مجازی برای اشاعه پویش اجتماعی رسم ابرار

این کارشناس مسائل فرهنگی به فضای مجازی به عنوان بستری برای ترویج و  اشاعه طرح رسم ابرار اشاره کرد و گفت: در حوزه فرهنگ سازی برای اجرای موقفیت آمیزتر طرح رسم ابرار، این رسانه ها و به ویژه رسانه های انقلابی هستند که می توانند با جریان سازی مثبت و با رویکرد اجرای بهتر این پویش خودجوش فعالانه وارد عرصه شوند.

عبدالملکی با بیان اینکه برجسته سازی نقاط قوت در جذب صحیح کارساز است، تصریح کرد: رسانه ها در فضاسازی برای گفتمان های انقلاب می توانند نقش پررنگی داشته باشند، یکی از گفتمان های انقلاب هم همین توجه به رفع مشکلات محرومان و نیازمندان در هر سطحی است.

*بیان بازخورد طرح رسم ابرار توسط رسانه ها برای خود آنان نیز لذت بخش است

وی تأکید کرد: رسانه ها به ویژه در حوزه فضای مجازی می توانند بازخورد این طرح زیبا را برای مردم به خوبی تبیین کنند و اگر رسانه ها خود طعم و لذت شیرین کمک رسانی به نیازمندان را بچشند، بهتر می توانند حساسیت کمک رسانی به محرومان را در جامعه اشاعه دهند.

*اهداف طرح هایی با رویکرد خدمت رسانی، برای مردم تبیین و تشریح شود

این کارشناس مسائل فرهنگی جامعه کنونی را جامعه ای پویا در کمک رسانی به اقشا کم برخوردار معرفی کرد و ادامه داد: در چین فضایی تنها کافی است اهداف و محورهای طرح هایی با رویکرد خدمت رسانی به صورت شفاف و روشن برای مردم تبیین و تشریح شود.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ روز 25 ذی‌الحجه مظهر جلوه گر یکی از فضائل اهل بیت(ع) است، که در آن روز سوره انسان پس از سه روز روزه برای شفای حسنین(ع) و اعطای افطاری سه شب خویش به مسکین، یتیم و اسیر است نازل شد.

 در همین راستا، طرح "رسم ابرار" به همت آحاد بسیج از سوم تا پنجم شهریور ماه سال جاری با روز گرفتن، هزینه افطاری خود را برای نیازمندان، یتیمان و آزادسازی زندانیان در حساب‌های جداگانه اعلام شده توسط کمیته امداد و سازمان زندان‌ها واریز می کنند.

کارشناسان حوزه فرهنگی ـ اجتماعی برگزاری چنین طرح هایی در سطوح مختلف جامعه را برانگیختن حس نوع دوستی با رویکرد اعتلای جامعه اسلامی می دانند.

زنگنه

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان