آخرین اخبار

3. شهريور 1398 - 16:45   |   کد مطلب: 36313
طی دو ، سه هفته گذشته اختلافات عربستان و امارات آشکارتر شده و محور ارتجاع عربی به سرکردگی این دو کشور در حال فروپاشی است اما دلیل اختلاف عربستان و امارت چیست ؟

 

به گزارش رودآور به‌نقل از شبکه خبری تهران نیوز ؛ طی دو، سه هفته گذشته اختلاف عربستان و امارات آشکارتر شده و محور ارتجاع عربی به سرکردگی این دو کشور در حال فروپاشی است. اختلافات بین سعودی و امارات موضوع تازه‌ای نیست اما جنگ یمن و نزدیکی امارات به ایران گسل‌های نیمه فعال در راوبط بین دو طرف را فعال‌تر از همیشه کرده است که بسیاری از کارشناسان از آن به‌عنوان پیروزی ایران یاد می‌کنند. اما دلیل اختلاف عربستان و امارات چیست ؟

هر چند موضوعاتی چون ایران و یمن به‌عنوان دلایل این شکاف عنوان می‌شود اما سودای هر دو طرف برای آقایی بر جهان عرب مهم‌ترین دلیل این اختلاف به حساب می‌آید. عربستان همیشه داعیه‌دار ریاست بر جهان عرب و اسلام را داشته و دارد اما دبی و امارات با توجه به رشدی که طی سال‌های اخیر داشته دیگر دوست ندارد زیر پرچم عقب مانده‌های سعودی باقی بماند. با این وجود، فشارها و دخالت‌های آمریکا در منطقه که هدف آن مقابله با نفوذ ایران بوده و هست امارات و عربستان را هر چند مصنوعی در کنار هم قرار داد اما جنگ فرسایشی یمن محور غربی، عربی را به خطر انداخته است.

[دلیل اختلاف عربستان و امارات چیست]

 

باتلاق یمن و شکاف در دل محور ارتجاع 

حدود دو هفته پیش بود که نیروهای تحت حمایت امارات در عدن علیه نیروهای شبه نظامی دولت مستعفی یمن اعلام جنگ کردند. این درگیری به محاصره کاخ ریاست جمهوری در عدن توسط نیروهای تحت حمایت امارات انجامید که بعد از چندین روز درگیری با پیروزی شبه نظامیان شورای انتقالی و شکست نیروهای رئیس جمهور مستعفی یمن به پایان رسید تا کنترل شهر از دست سعودی خارج شود. این درگیری‌ها و تسلط امارات بر عدن نشان از شکاف بین امارات و سعودی است که بارزترین مورد اختلافی آن‌ها در یمن به موضوع تجزیه این کشور برمی‌گردد.

کارشناسان حوزه خاورمیانه و جهان عرب راهبرد امارات در قبال یمن را بر پایه تجریه این کشور به دو بخش جنوبی و شمالی می‌دانند که تسلط بر عدن در راستای همین برنامه تعریف می‌شود. این ادعای کارشناسان چندان هم دور از واقعیت نیست و  چند مقام اماراتی این راهبرد را مطرح کرده‌اند که از جمله آن‌ها «عبدالخالق عبدالله»، سخنگوی نیمه رسمی «محمد بن زاید» ولی‌عهد ابوظبی است که گفت: یمن دیگر هرگز مثل قبل یکپارچه متحد نمی‌شود. «ضاحی خلفان» نائب رئیس سابق پلیس دبی هم در یکی از توئیت‌های خود آشکارا خواهان جدایی جنوب شده و با انتقاد از منصور هادی گفت رئیس جمهوری که در هتل اقامت دارد پیروز نمی‌شود.

این راهبرد اماراتی‌ها در حالی مطرح می‌شود که سعودی از یمن یکپارچه حمایت می‌کند و به‌دنبال غلبه بر حوثی‌ها است زیرا حضور این گروه در مرزهای عربستان تهدیدی جدی برای آن‌ها به حساب می‌آید و همین الان نیز تا عمق خاک سعودی‌ها پیش روی داشتند پس به نفع سعودی نیست که مسئله یمن را با تقسیم این کشور حل و فصل کند و تنها بر غلبه بر حوثی‌ها می‌تواند آن‌ها را رازی نگه دارد.

روزنامه رای الیوم در گزارشی با اشاره به اختلافات سعودی و امارات در مورد شرایط این دو کشور در یمن می‌نویسد: امارات و عربستان جنگ در یمن را باختند اما امارات تصمیم به عقب نشینی و کاهش نیروهایش گرفت و سعودی به‌دنبال راه برون رفتی است، زیرا خود را در برابر جنبش انصارالله تنها می‌بیند. انصارالله به عمق خاک عربستان یورش برده و پروازهای فرودگاه‌ها در جنوب عربستان را متوقف می‌کند و زرادخانه‌ای بزرگ از موشک و پهپاد در اختیار دارد که این مسئله تهدیدی جدی برای امنیت عربستان است.

 

خطر امنیتی و اقتصادی دوری از ایران برای اماراتی‌ها

[دلیل اختلاف عربستان و امارات چیست]

اختلاف بعدی بین امارات و عربستان به موضوع ایران برمی‌گردد. اماراتی‌ها بعد از یک دوران طولانی مدت اختلاف و درگیری با ایران طی چند ماه گذشته راهبرد نزدیکی با ایران را در پیش گرفته است که دلایل متعددی برای این نزدیکی امارات و ایران بیان شده است. برخی از کارشناسان تمایل امارات برای عادی‌سازی روابط با ایران را به موضوع امنیت خلیج فارس و ترس امارات از خشم ایران عنوان کردند.

امارات هاب کشتیرانی و حمل و نقل منطقه به حساب می‌آید پس ناامن شدن تنگه هرمز و خلیج فارس اصلی‌ترین آسیب را به این صنعت خواهد زد که امارات از آن واهمه دارد. اماراتی‌ها به این واقعیت پی بردند که ایران از معادلات منطقه قابل حذف نیست و از طرفی دولت رتامپ هم قصد مقابله جدی با ایران را ندارد پس برای بقای خود و اقتصادش به رابطه با ایران نیاز خواهد داشت.

امنیت خلیج فارس به اندازه‌ای که برای امارات اهمیت دارد برای سعودی‌ها ندارد زیرا خلیج فارس تنها راه ارتباطی امارات است اما عربستانی‌ها دو دریای دیگر را هم برای حمل و نقل دارد که این موضوع کار را برای امارات سخت می‌کند و آن‌ها را برای حفظ امنیتشان محتاج ایران می‌کند.

 

آسیب پذیری اقتصاد امارات با دوری از ایران

از طرفی اختلافات بین امارات و ایران و تحریمهای آمریکا علیه جمهورس اسلامی بخش مهمی از جریان ورود سرمایه به این کشور خصوصاً شیخ‌نشین دبی را مسدود کرده که این مسئله باعث ضربه شدید به دبی شده است. این مسئله در دبی مسبوق به سابقه است و در سال ۲۰۰۸ ، ۲۰۰۹ نیز در پی تحریم‌های آمریکا علیه ایران دبی و ابوظبی دچار بحران مالی شدیدی شد. مسدود شدن راه سرمایه ایرانی‌ها سبب کاهش ۲۴ درصدی ارزش ملک در دبی شده و این روند در حال تشدید شدن است.

همچنین تمایل امارات برای برقراری ارتباط مجدد با ایران می‌تواند منافع زیادی را از راه درو زدن تحریم‌های این کشور عاید این شیخ نشین کند که از قبل هم سابقه داشته است. امارات در تحریم‌های قبلی یکی از مقاصد دور زدن تحریم‌های ایران خصوصا در حوزه تحریم‌های مالی و بانکی بود که حالا از این کشور فاصله گرفته است اما نزدیک شدن به ایران می‌تواند باز هم آن‌ها را در مدار قرار دهد.

[دلیل اختلاف عربستان و امارات چیست]

شواهد و قرائن از شکاف عمیق بین امارات و سعودی حکایت دارد. اماراتی‌ها بلاخره بعد از سال‌ها تبعیت از سیاست‌های واشنگتن و ریاض در قبال مسائل منطقه‌ای متوجه راهبرد غلط خود شده و منافع ملی خود را در نزدیکی با همسایگان خود به‌ویژه ایران می‌بیند. امارات بعد از آن‌که پنج سال در باتلاق دست ساز یمن گرفتار شد حالا متوجه شده که باید رویکرد خود را تغییر دهد و همکاری با سعودی جز بحران و فشار چیزی عایدش نخواهد کرد. درگیری با ایران و حضور در یمن علاوه بر مسائل امنیتی که برای امارات داشته و دارد اقتصاد این کشور را هم مختل کرده و روز به روز اوضاع برای آن‌ها سخت‌تر می‌شود بنابراین تغییر راهبرد اماراتی‌ها برای جدایی منافع از عربستان منطقی به نظر می‌رسد.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان