آخرین اخبار

28. شهريور 1398 - 19:39   |   کد مطلب: 36557
آمارها نشان می دهند که انتقادات مطرح شده از سوی دولتی ها علیه صدا و سیما چندان هم رنگ و بوی واقعیت نداشته و اتفاقا این سازمان مدت زمان بسیاری را در اختیار دولت و انتشار دستاوردهای دولت پرداخته است؛ اما هر بار که کوچکترین انتقادی از سوی رسانه ملی علیه یکی از اجزای دولت منتشر و پخش می شود، هجمه سنگینی از سوی اعضای کابینه و رسانه های حامی دولت علیه صدا و سیما آغاز می شود.

 

به گزارش رودآور به نقل از راه دانا؛ انتقاد از صدا و سیما همواره جزو موضوعاتی بوده که از یک سو دامان تمام مدیران رسانه ملی را گرفته و از سوی دیگر از سوی روسای جمهور و کابینه تمام دولت های گذشته مطرح بوده اما دولت های یازدهم و دوازدهم بیشترین و تندترین انتقادات را نسبت به صدا و سیما داشته اند؛ این در حالی است که آمارها نشان می دهد صدا و سیما بیشترین ساعت های پخش را در اختیار اعضای دولت قرار داده است.

 

انتقاد به سازمان صدا و سیما البته تنها معطوف به اعضای کابینه و رئیس جمهور دولت های یازدهم و دوازدهم نبوده و رسانه های همسو با دولت نیز گاه و بیگاه به بهانه بی توجهی رسانه ملی به دولت، مدیران این سازمان را تحت آماج شدیدترین انتقادات قرار داده اند و گاهی اوقات نیز تیترهای تند و تیزی علیه صدا و سیما منتشر کرده اند.

 

از گاندو تا داستان اتم؛ صدا و سیما زیر تیغ تیز انتقادات دولت

 

ماجرای انتقاد از صدا و سیما هم به امروز و دیروز برنمی گردد و در ایام انتخابات ریاست جمهوری و در آخرین روز تبلیغات انتخاباتی ریاست‌جمهوری سال ٩٦ بود که حسن روحانی در خصوص صدا و سیما گفت: همه کارمندان صداوسیما افراد خوبی هستند و خبرنگاران و تولیدکنندگان آن رسانه نیز زحمتکش هستند و ما آن‌ها را دوست داریم، اما این رسانه گرفتار یک باند سیاسی شده است.

 

مجید انصاری معاون پارلمانی رییس جمهوری هم اردیبهشت سال 94 پیش با انتقاد از عملکرد صداوسیما گفت: این رسانه در پخش دستاوردها و توفیقات دولتی کم لطفی میکند.

 

بعد از آن نیز شاهد گلایه دولت این بار از زبان اسحاق جهانگیری معاون اول دولت از رسانه ملی بودیم. وی خواهان پخش موضوعات مثبت وامید آفرین از سوی صدا و سیما شد و باگلایه از پخش نشدن مباحث امید آفرین که از سوی دولت مردان بیان می‌شود، گفت: پخش شدن نقاط یأس ‌آفرین نتیجه خوبی ندارد و با چنین رویکردی فقط مشکلات بیان شود ،هیچ چیزی پیش نمی‌رود و به نفع کشور ،‌نظام و عزت مردم نیست.

 

14 آبان ماه 97 نیز رئیس جمهور در  انتقاد از رویه صدا سیما در بازتاب فعالیت‌های دولت گفت: تلویزیون موفقیت ها و پیروزی ها را در یک گوشه ای بیان می کند که ایران هم موفق شد و گوینده یواش هم می گوید.

 

۱۰دی‌ماه ٩٧ نیز روحانی در جمع وزیر، معاونان و مدیران خود گفت: «دلیل این‌که اقدامات دولت بیان و بازگو نمی‌شود، این است که رسانه‌ها آن‌ها را عنوان نمی‌کنند و صداوسیمای کشور بین مکروه، واجب، مستحب و حرام گاهی دچار مشکل می‌شود و تصور می‌کند که تعریف از دولت مکروه است، درحالی‌که این اقدام مستحب یا واجب است. باید واقعیت‌ها را برای مردم توضیح بدهیم که چه اقداماتی انجام شده است.»

 

به غیر از رئیس جمهور مرتضی بانک مشاور رییس جمهور و دبیرشورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفته بود: درباره مواضع صدا و سیما خیلی حساسیت ندارم و به آن عادت کردم. به نظرم موضوعی است که از قبل پیش بینی و مهندسی می شود. به عنوان یک توصیه برای مسئولین صدا و سیما می‌گویم اگر در جایگاه خود آدرس غلط به مردم بدهید حتما نتیجه منفی می گیرید.

 

در این بین یکی از منتقدین اصلی صدا و سیما در دولت حسام الدین آشناست که بارها و بارها با توئیت های مختلف خود علیه صدا و سیما سیاه نمایی کرده و هر بار کوچکترین انتقادی از سوی این سازمان علیه دولت مطرح می شود، بلافاصله توئیتی تند و البته انتقادی از سوی مشاور رئیس جمهور منتشر می شود.

 

بعد از انتقادات فراوان در پخش سریال گاندو از سوی دولت مردان، حالا دولتی ها این بار از پخش یک مستند در صدا و سیما انتقاد کرده اند. مستند داستان اتم به کارگردانی احمد کشاورز در شبکه سه سیما به نمایش درآمد و دولتی ها معتقدند که مانند آنچه در گاندو به تصویر کشیده شد، سعی در زیر سوال بردن اقدامات دولت کرد. این در حالی است که آمارها نشان می دهد صدا و سیما در طول سال جاری بیشترین زمان را در اختیار دولتی ها اخیر داده و در این زمیه رکورد شکنی نیز کرده است.

 

رکورد حضور دولتی‌ها در رسانه ملی شکسته شد

 

روابط عمومی سیما در پاسخ به تمام هجمه های ایجاد شده از سوی دولتی ها علیه صدا و سیما نوشت: درهفته دولت امسال با طراحی مدیران رسانه ملی رکورد حضور مسئولان در رادیو و تلویزیون شکسته شد و 978 ساعت و ده دقیقه از بهترین لحظات جدول پخش صداوسیما در اختیار اهالی خیابان پاستور قرار گرفت تا بی واسطه دستاوردها و تلاش‌هایشان را برای مردم بیان کنند. شبکه­ های استانی، بخش ­های خبری و شبکه ­های رادیویی و تلویزیونی سراسری رتبه ­های اول تا چهارم را درروایت تلاش­ های دولت به دست آوردند.

 

معاونت سیاسی در بخش های مختلف خبری خود بیش از 126 ساعت و 23 دقیقه را به انعکاس خدمات دولت و صحبت‌های دولتمردان اختصاص داد که در میان آن‌ها بخش‌های مختلف خبری شبکه خبر پیشتازند. شبکه‌های تلویزیونی سراسری نیز در این هفته 53 ساعت و 15 دقیقه میزبان دولتمردان بوده و یا برنامه‌هایی درباره خدمات دولت پخش کرده‌اند که در میان آن‌ها شبکه سه سیما با 14 ساعت و 30 دقیقه در رأس قرار دارد.

 

مدیر روابط عمومی سازمان صدا و سیما نیز در واکنش به هجمه های ایجاد شده علیه صدا و سیما گفته بود: صداوسیما یک سازمان فرا قوه‌ای و فراجناحی است. برخی با وارد کردن فشار و بسیج رسانه‌های هم‌سوی خود قصد امتیازگیری دارند و می‌خواهند رسانه ملی دربست در اختیارشان باشد که این به مصلحت کشور نیست و تجربه نیز نشان داده با نزدیک شدن به انتخابات باید منتظر بی‌انصافی‌ها و هجمه‌های بیشتر به رسانه باشیم.

 

حالا آمارها نشان می دهند که انتقادات مطرح شده از سوی دولتی ها علیه صدا و سیما چندان هم رنگ و بوی واقعیت نداشته و اتفاقا این سازمان مدت زمان بسیاری را در اختیار دولت و انتشار دستاوردهای دولت پرداخته است؛ اما هر بار که کوچکترین انتقادی از سوی رسانه ملی علیه یکی از اجزای دولت منتشر و پخش می شود، هجمه سنگینی از سوی اعضای کابینه و رسانه های حامی دولت علیه صدا و سیما آغاز می شود.

 

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان