آخرین اخبار

14. دى 1398 - 8:56   |   کد مطلب: 37263
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با تأکید بر اینکهمحل تأمین اعتبار طرح سرشاخه کاری در تویسرکان از بودجه خسارت سرمازدگی جداست، گفت: طرح سرشاخه کاری درختان گردو در تویسرکان، فرامنطقه ای، علمی و کارشناسانه است که با رویکرد ارتقاء کیفی و کمی تولید این محصول انجام می شود.

«حجت الله شهبازی» در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛ با اشاره به اجرای طرح بزرگ سرشاخه کاری در سال های اخیر در استان همدان و به ویژه تویسرکان، گفت: این پروژه عظیم را باید طرحی فرامنظقه ای دانست، چرا که حتی  دکتر صلاح الدین ایلماز از کشور ترکیه یکی از محقق و کارشناسان حوزه تولید گردو دراین باره گفته بود، طرحی را که من در ذهن داشتم شما در عمل اجرایی کردید.

وی با اعلام اینکه  سرانه تولید گردو در جهان به ازای هر نفر حدود ۰.۵ کیلوگرم و در کشورمان ۳.۳ کیلوگرم است، اظهار کرد: این نسبت در استان همدان ابالغ بر ۳۰ کیلوگرم به ازای هر نفر در سال ثبت شده و در شهرستان تویسرکان که رتبه نسخت سطح زیر کشت را با پنج هزار و ۶۰۰ هکتار به خود اختصاص داده، بیش از 100 کیلوگرم است.

*سرشاخه کاری، طرحی علمی و کارشناسانه برای مقاوم سازی درختان گردو

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در تشریح چرایی رفتن به سمت اجرای طرح سرشاخه کاری، عنوان کرد: سرمازدگی درختان گردو به ویژه سرمازدگی بهاره، کاهش تولید و پایین بودن عملکرد برداشت و عدم یکنواختی محصول تولید شده که ما را از رقابت در بازارهای بین المللی باز می دارد، از جمله مشکلاتی است که در کشور برای تولید گردو با آن روبرو هستیم.

شهبازی تصریح کرد: در جهان برای مقابله با این مشکلات  از روش علمی استفاده می شود، که یا حذف درختان موجود و کاشت درختان جدید با ارقام جدید و یا تعویض تاج درختان به عنوان سرشاخه کاری باغات است.

وی ادامه داد: با بهره گیری از علوم روز دنیا و پروژه های تحقیقاتی از سوی مراکز پژوهشی در کشورمان پس از مشاهده خسارات بسیار به دلیل سرمازدگی درختان گردو به این نتیجه رسیدم برای حفظ تولید این محصول به سرشاخه کاری روی بیاوریم.

*انتخاب درخت برای پیوندزنی و مراقبت از پس از اجرا، سهم باغدار در طرح سرشاخه کاری است

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه این طرح در سال های اخیر در تویسرکان هم با مشارکت دولت و باغدار در دست اجرا است، اظهار کرد: از آنجا که یک باغدار، درختان و باغ خود را بیشتر می شناسد، انتخاب و شناسایی درخت با عملکرد صفر و یا بسیار پایین بر عهده اوست و خود او پیشنهاد پیوندزنی درخت بیمار را به کارشناسان ما می دهد.

*آموزش بیش از 300 پیوندزن حرفه ای و ایجاد فرصت شغلی برای آنان در تویسرکان

شهبازی از آموزش بیش از 300 پیوند زن حرفه ای با ارائه گواهینامه معتبر در تویسرکان خبر داد و تصریح کرد: این پیوندزن ها به گونه ای آموزش دیده اند که حتی در سال جاری به دیگر استان ها رفته و با عمل پیوندزنی درختان آن استان ها برای خود درآمدزایی داشته اند.

وی همچنین با اشاره به اینکه پیوندک های مورد نیاز از سایر نقاط کشور و یا از زنجیره نهالستان گردوی تویسرکان و یا در صورت کمبود از دیگر کشورها تأمین می شود، افزود: باغدار حتی می تواند به ما درختان پرمحصول و مقاوم به سرما و آفات را معرفی کند تا پیوندک های درختان کم ثمرش از روی این درخت پرثمر تأمین شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: مراقبت از پیوند و پیوندک های انجام بسیار مهم دانست که بر عهده باغدار است.

*درخواست هزینه از سوی پیوندزن ها خلاف است، باغداران آنان را معرفی کنند

شهبازی ادامه داد: این احتمال وجود دارد که برخی باغداران خودشان از پیوندزن های غیرحرفه ای و آموزش ندیده بهره برده باشند و از سویی دیگر انتظار می رفت در همان زمان پیوند زدن درختان با توجه به رایگان بودن اجرای طرح، اگر باغداری با درخواست هزینه از سوی پیوندزن روبرو می شد، بلافاصله جهادکشاورزی تویسرکان را از این امر خلاف مطلع می کرد.

وی همچنین تأکید کرد: از نظر علمی و تحقیقات گسترده انجام شده گردوی اسرائیلی در جهان وجود خارجی ندارد و اگر همین رقم های متفاوت گردو را در جهان را بررسی کنیم، خواهیم دانست که پایه مادری این رقم ها همه از ایران است.

*محل تأمین اعتبار طرح سرشاخه کاری از بودجه خسارت سرمازدگی جداست

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان به محل تأمین اعتبار پروژه بزرگ سرشاخه کاری با رویکرد حفظ باغات گردو برای نسل آینده، هم اشاره کرد و گفت: اعتبار هزینه اجرایی این طرح هیچ ارتباطی با اعتباری که برای خسارت سرمازدگی درختان گردوی تویسرکان در سال 94 ندارد و دو ردیف بودجه به طور کامل جدا برای این دو امر در نظر گرفته شده است.

شهبازی تأکید کرد: رضایت بخشی در اجرای این طرح به گونه ای است که حتی اگر سال های آینده منابع مالی و امکانات لازم از سوی مسئولان برای حمایت از طرح وجود نداشته باشد، به طور قطع توسط خود باغداران و به صورت خودجوش پیگیری و اجرا می شود.

وی همچنین اظهار کرد: پیش بینی شده برای سال آینده درختان گردویی که پیوند زده شده اند، اما پیوند آن ها گرفته نشده و به اصطلاح رد کرده اند، در صورتی که قابلیت پیوندزنی مجدد داشته باشند، این طرح بر روی آن درختان هم انجام شود.

زنگنه

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان